וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הגיוס: "החרדים יכולים לחייך חיוך רחב"

דוח הוועדה לשוויון בנטל סופג ביקורת מכל הכיוונים, כשתומכים בגיוס טוענים שהמתווה לא מחייב דיו, וביהדות התורה תוקפים: "ידע כל מי שיש לו יד בחוק - עתיד קיומנו בסכנה"

במטה המאבק לשוויון בנטל הגיבו בביטול למתווה הגיוס שגיבשה ועדת פרי לשוויון בנטל ושפורסם היום (חמישי). "החרדים יכולים לחייך לעצמם חיוך רחב – הם שיחקו אותה", נמסר בתגובה מהמטה. "יאיר לפיד עומד לעשות פספוס היסטורי. במקום להתחיל ולגייס חרדים, כפי שדרש בג"ץ, באופן מידי, מדובר על שירות ערטילאי בעוד שלוש שנים, כאשר כבר תהיה ממשלה אחרת, והחוק יהפוך לאות מתה".

"איזו סיבה בעולם יש לדחות את היישום בשלוש שנים, חוץ מפחד מהתמודדות עם הבעיה האמיתית", תהו במטה המאבק. "אם אלו מסקנת ועדת פרי, אנחנו חוזרים לרחובות, ונזכיר ללפיד את מה שהוא עצמו אמר בהפגנות שלנו רק לפני שנה".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיווין, הרב עו"ד אורי רגב, כינה אף הוא את המתווה "החמצה היסטורית", ולדבריו אם המתווה ייושם הוא יהווה בכייה לדורות. "זה לא שוויון בנטל, אלא תרגיל בהונאה עצמית", אמר רגב. "במקום מכסות גיוס מחייבות, קובעים יעדים לא מחייבים ומציעים פטור מלא ל-28 אלף אברכים, ואת חובת השירות דוחים בארבע שנים. לא ברור למה החרדים מפגינים נגד ועדת פרי, ראוי היה שיפגינו בעדה". עם זאת, הוא הוסיף: "ראוי לציין לשבח את המלצות הוועדה להגביר את הפיקוח על תלמידי הישיבות, שעשויות לגרום לכך שלראשונה מי שלא לומד באמת ישרת".

"לפיד ובנט רוצים לפגוע בלומדי התורה"

מנגד, ביהדות התורה ביקרו את המתווה, מהטיעונים הנגדיים. ח"כ יעקב ליצמן אמר כי הצעת חוק הגיוס מנותקת מהמציאות ולא תצא לפועל. "כל מי שמדבר על הגבלת לומדי תורה, קביעת יעד לעילויים ומכסות, מגלה בורות בתחום הרגיש והמורכב כל כך וגם התנשאות ופטרונות", אמר ליצמן. "ערך לימוד התורה אינו נדרש להוכחה או לאישור מאף גורם, בכל הדורות שמרנו על לומדי התורה וגם היום לא יהיה מצב בו אדם שירצה ללמוד תורה בישראל ימצא עצמו בכלא או בקנסות. הנציגות החרדית לא נטלה חלק בדיוני ועדת פרי, בשל המגמה הברורה של ממשלת לפיד-בנט, בראשות נתניהו, לפגוע בלומדי התורה, להצר צעדיהם של ציבור ענק ומרכזי שומרי מצוות, במסווה לדאגה לשוויון בנטל".

ח"כ מאיר פרוש, אף הוא מיהדות התורה, אמר כי מי שחושב שעל ידי סנקציות כאלה או אחרות ניתן לכפות גיוס על לומדי תורה, שוכח שהעם היהודי עמד בגאון לשמור על המסורת לאורך כל ההיסטוריה. "עם ישראל היהודי, שממשיך במסורת מעל 3,000 שנה, מאז הר סיני, מאמין בקיומנו בזכות לימוד התורה והמצוות", אמר פרוש. "ידע כל מי שיש לו יד בחוק האומלל, אשר ניסיונו לרסק את עולם התורה, שעתיד קיומנו כאן בארץ נמצא בסכנה".

על פי הצעת החוק, יתייצב כל בן 17 לצו הראשון בלשכת הגיוס. מי שלא יתייצב, לא יועבר בעבורו תקציב לישיבה בה הוא לומד. לתלמידי הישיבות תינתן האפשרות לדחות את שירותם הצבאי אחת לשנה עד גיל 21 לשם לימוד תורה. דחיית השירות תותנה בהגשת תצהירים מטעם תלמיד הישיבה ומטעם ראש הישיבה, שיתבקשו לאשר כי התלמיד אכן לומד. בנוסף, יחויב ראש הישיבה לערוך רישום נוכחות של הלומדים בישיבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, מי שישתמט מחובת התייצבות לצו הראשון וכן מי שישתמט מלימודיו בישיבה בתקופת דחיית השירות, או שלא יתייצב לקבלת דחיית שירות נוספת, יחולו עליו הסנקציות הקבועות בחוק שירות ביטחון והוא לא יוכל להיכלל יותר במסלול בני הישיבות. עוד נקבע כי יוקם מסלול "שירות אזרחי-ביטחוני" לשירות במשטרה, בשב"ס וברשות הכיבוי וההצלה, ללא הגבלת תקנים, ותוך גיבוש מסלולים מותאמים לאורח חייהם של החרדים.

מערכת תמריצים חיוביים ושליליים תופעל בתקופת היעדים שבמהלכה יעלו היעדים בהדרגה עד למצב שבו ב-2016 כ-70% מפוטנציאל הגיוס יתגייסו לצה"ל או לשירות האזרחי. ההצעה מבקשת גם לבנות מערך תמריצים וסנקציות על מנת לעודד את החרדים לעמוד ביעדי הגיוס. כך, למשל, תקציב הישיבות יקוצץ אם לא יעמדו ביעדי הגיוס, יוטלו סנקציות כלכליות על ישיבות שתלמידיהן לא יתייצבו ללימודים בישיבה, ולעומת זאת ישיבות בעלות אחוז גיוס גבוה, יתומרצו כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully