וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בערד מרוצים מהדחת מפקד התחנה: "תלונות לא נחקרות"

רמי שני

24.5.2013 / 0:06

התושבים הביעו שביעות רצון מההחלטה להדיח את סגן-ניצב יוני זייטק וסגנו, עקב הטיפול הלקוי בתלונת האם שבנותיה נרצחו באל-פורעה. "לא הייתה שום אג'נדה בהתנהלות בתקופה זו"

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(זירת הרצח של האחיות ביישוב אל-פורעה שבנגב, ביום שלישי)

שעות אחדות לאחר שמפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, הודיע על הדחתם מתפקידם של מפקד תחנת משטרת ערד וסגנו בעקבות הטיפול הלקוי של התחנה בתלונת האם שבנותיה נרצחו באל-פורעה, הביעו אמש (חמישי) תושבי העיר שביעות רצון מההחלטה. "תלונות לא נחקרות או שנחקרות בצורה מופרזת", תיאר עורך דין תושב העיר את התנהלות התחנה תחת פיקודו של סגן-ניצב יוני זייטק.

תושבת נוספת סיפרה כי מינויו של זייטק לא שינה את תחושות התושבים. "לא הרגשנו שיפור בביטחון, בניגוד למה שחשנו עם קודמיו", אמרה אורלי. לדבריה, התושבים אף הרגישו את ההיפך הגמור. "השוטרים נטפלו לא פעם לבני נוער ברחוב וגרמו להם להרגיש כאילו הם עבריינים", הוסיפה. "שום אג'נדה לא הייתה בהתנהלות של התחנה בתקופה הזאת".

עורך הדין אף רמז בדבריו על אפליה וחוסר שוויון בתחומי העיר. "המפקד צולם טס במהירות 160 קילומטרים לשעה. מה עשו עם זה? לא יודע", סיפר. "אם זה היה אדם אחר היו שוללים לו את הרישיון". הוא סיפר על מקרים שבהם תלונות לא טופלו בצורה הולמת. "בחורה שטענו כלפיה שהיא גנבה ממעביד, נעצרה בתוך סניף מרכול שבו היא עובדת. מדובר היה על רישום מוטעה של תשלום עבור זיכוי בקבוקים למחזור. חקרו אותה כאילו היא עבריינית ממשפחת פשע, והיו לא מעט אירועים כאלה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הבנות שנרצחו, רימאס ואיסנאד אמטראת מנג, מאל פורעה. פאנט
גופותיהן נמצאו במיטותיהן ביישוב אל-פורעה. אסינאד ורימאס אמטיראת/פאנט

לדברי עורך הדין, במקרים אחרים – בהם הייתה נדרשת לדבריו חקירה רצינית – המשטרה נהגה בזלזול. "תלונה של אדם שאשתו מכה את ילדיו כמעט שלא נחקרה", תיאר. "היה מקרה של טענות על פדופיליה כלפי אדם, שהתברר שהוא לוקה בנפשו, וההאשמות שניתן להעלות נגדו הן מזעריות. כך היה גם עם ניפוח פרשה של לכאורה אונס קבוצתי שהתברר כמשהו הרבה יותר קטן. יחד עם זה, יש הרבה מאוד מעשי ונדליזם שלא מטופלים וסמים ברחובות".

איש תקשורת תושב העיר סיפר כי עיתונאית שחשפה פרשה שבה אחד השוטרים הראה לבני נוער מידע חסוי על חבריהם בניידת משטרה, זכתה לביקורים "מיותרים" מצד השוטרים. "מדברים על מחסור בכוח אדם", אמר, "אבל יש דברים שהם מעבר לכך. כשיש פריצות לבתים, במקום שניידת סיור תגיע למקום, אומרים לבעל הבית לבוא למשטרה להגיש תלונה. אדם שהודיע על פריצה לביתו ביום שהמפכ"ל היה בתחנה, קיבל תשובה שכל השוטרים נמצאים באירוע ואף אחד לא יכול להגיע לשם. אמרו לו שיגיעו אליו ביום הבא. אני עצמי דיווחתי על גניבת מכונית, לניידת סיור לקח 50 דקות להגיע".

"שוטר היכה אותי ואת אשתי מכות רצח"

אליעזר בר שדה היה איש חינוך ומועמד לראשות העירייה. גם הוא סיפר על מקרה שבו התנהלות המשטרה הייתה שגויה, לדבריו. "הגיע אלינו שוטר הביתה כי אחד התושבים התלונן על רעש, מה שבפירוש לא היה נכון", אמר. "תוך זמן קצר הייתי על הרצפה כשהשוטר מכה אותי ואת אשתי מכות רצח. הוא אזק אותנו בידיים וברגליים, עצר אותנו בעילה של תקיפת שוטר והעלבת עובד ציבור. אחרי ששחררו אותנו, הבנו שמדובר בשוטר אלים ובעייתי. הגשנו תלונה במחלקה לחקירות שוטרים, שם ניסו לנפנף אותנו והחליטו שלא לחקור".

בר שדה סיפר כי לאחרונה עודכן על ההחלטה שלא להגיש כתב אישום נגד השוטר. "אנחנו לא עשינו כלום", אמר בכעס. "הם היו צריכים להגיד שאנחנו חפים מכל פשע ועוון, כי אין אשמה פלילית ואז זה היה נמחק מרישומי המשטרה. עכשיו אנחנו צריכים לבזבז זמן וכסף כדי להביא לכך. השוטר חזר לעבודה כרגיל. כל זה, עבודה של מפקד התחנה, שאמר שאם באו אלינו, כנראה שיש דברים בגו. מה הקשר בין התלונה לבין זה שהשוטר היכה אותי? כל מפקד תחנה סביר, לא היה מורה לעצור אותנו ולפטור אותנו אחר כך בטענה שאין מספיק ראיות להעמדה לדין. התחושה שלי היא שכיוון שהגשנו תלונה במח"ש, נשאר הרישום במשטרה".

מהמשטרה נמסר בתגובה לדברים: "אין זה ראוי לנסות וליצור פרופיל התנהלות תפקוד לקוי של מפקד תחנת ערד בצל אירוע זה ולכן אין בכוונתנו להתייחס לטענות אלה בשלב זה ובדרך בה הן מובעות".

כאמור אמש, לאחר שהוגשו ממצאי הוועדה, החליט המפכ"ל לאמץ את מסקנותיה ולהדיח מתפקידם את מפקד תחנת ערד סגן-ניצב יוני זייטק, את סגנו רב-פקד אלברט כהן, ואת ראש מחלקת החקירות בתחנה, פקד רוני איתן. בורסת השמות המיועדים להחליף את סגן-ניצב זייטק כוללת כבר כמה קצינים, בהם בעלי דרגת רב-פקד המשמשים היום בתפקידים של קציני חקירות או קציני מטה. ברשימה נמצאים גם קצינים ביחידות מיוחדות, משמר הגבול ואחרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במשטרה אומרים כי "אין זה ראוי לנסות וליצור פרופיל התנהלות תפקוד לקוי של מפקד תחנת ערד בצל אירוע זה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, עורך הדין של אם הבנות שאביהן חשוד שרצח אותן, שחאדה איבן בארי, סיפר כי אמש תרמה האם את איבריהן של בנותיה להשתלה. לדבריו, לאישה יש עוד שני ילדים בבית משפחתה בכפר אל-עזריה במזרח ירושלים. "אנחנו שוקלים עכשיו אפשרות של הגשת תביעות נגד האב וגם נגד המשטרה כי המקרה זועק", אמר, "למשטרה יש חלק גדול במחדל הזה".

לדברי עורך הדין, האם סיפרה לו כי אביהן של הבנות חטף אותן בשנה שעברה מבית משפחתה. "היא ברחה לשם עם ילדיה, בגלל התנהגות אלימה מצדו", סיפר איבן בארי. "הוא הגיע לשם עם חברים שלו ויחד הם ביצעו ירי על הבית. בשלב מסוים, הוא חטף את הילדות משם ושב עמן לכפר אל-פורעה. מאז, בכל הזדמנות הוא מנסה לפגוע בהן. היא ניסתה שבע פעמים להגיש תלונות בתחנות משטרה סמוכות לביתה אולם ללא הצלחה".

עו"ד איבן בארי הוסיף כי ביום ראשון נודע לאם כי האב חנק את אחת הילדות. "היא הלכה את כל הדרך מכפרה, תוך עקיפת מחסומים והסתכנות משמעותית עד שהגיעה לתחנת המשטרה בערד וגם שם זלזלו בתלונה שלה", סיפר. "היא אמרה כי שמעה מפי בני המשפחה שלו את האיומים עליהן - שהוא ירצח אותן. אחרי שהוא חנק את הבת הגדולה, היא לא הייתה יכולה להתאפק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully