וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקלהומה: 91 הרוגים בסופת טורנדו, בהם עשרות ילדים

הסופה גרמה נזק ברדיוס של 50 ק"מ בפרבר של אוקלהומה סיטי, עליו הכריז אובמה כאזור אסון. כמו כן, יש חשש לחיי תלמידי בית ספר יסודי שגגו קרס. "העיר נראית כמו עיי חורבות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

לפחות 91 בני אדם, ובהם לפחות 20 תלמידי בית ספר יסודי, נהרגו כתוצאה מסופת טורנדו שהכתה הלילה (שלישי) בעיירה מור שבפרברי אוקלהומה סיטי שבארצות הברית - כך מסרה דוברת בית החולים המקומי, איימי אליוט. גורמים רשמיים העריכו כי מניין ההרוגים עוד צפוי לעלות. לפחות 145 בני אדם נפצעו, 70 מתוכם - ילדים. קיים עדיין חשש לחייהם של כ-20 ילדים נוספים.

נזק כבד נגרם למבנים ברדיוס של כ-50 קילומטרים. כמו כן דווח כי הסופה, שנעה במהירות של 322 קמ"ש, החריבה מאות בתי מגורים. מושלת אוקלהומה, מרי פאלון, סיפרה כי הטורנדו פגע בשני בתי ספר, בבית חולים ובבית קולנוע: "מזה החשש הגדול שלנו. נסגרו כבישים מהירים ואנו במצב של חילוץ והצלה. אנשים רבים, גם מהקהילה עצמה, משתתפים במאמצי החילוץ. אנו מאוד מודאגים".

סופת טורנדו הכתה במור אוקלהומה. AP
מבט מלמעלה על הנזקים במור, אוקלהומה/AP
סופת טורנדו הכתה במור אוקלהומה. AP
סופת טורנדו הכתה במור אוקלהומה/AP

עיקר הנזק נגרם באזור העיר מור, שבתחום השיפוט של אוקלהומה סיטי, בה גרים כ-55 אלף בני אדם. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הכריז על האזור שנפגע כעל אזור אסון, כך נמסר הבוקר מהבית הלבן. משמעות הדבר שיועברו מענקי סיוע לדיור זמני, לתיקון ההרס בבתים ולפיצוי על אבדן רכוש שאינו מבוטח.

כמו כן, קיים חשש לחייהם של תלמידי בית הספר היסודי "פלאזה טאוארז", שגגו קרס בשל הסופה. לפי שעה, לא ידוע כמה תלמידים שהו במבנה בזמן הסופה. לפחות שבעה ילדים נהרגו בבית הספר, וכמה עשרות חולצו מבין ההריסות. נציגי הרשויות ניסו להרחיק מהאזור הורים מודאגים שביקשו לברר מה עלה בגורל ילדיהם. לדברי אחת המורות, היא הגנה בגופה על שישה ילדים באחד מחדרי השירותים בבית הספר.

"האורות נפלו ונפגע לי הראש וכל הילדים צעקו ובכו", סיפרה אחת התלמידות. "יש לי דם בשיער, של חברה שהייתה מעליי, היא דיממה כי היא נפצעה בראש", סיפרה בבכי תלמידה אחרת.

סופת טורנדו, אוקלהומה, מאי 2013. AP
חילוץ תלמידה מהריסות בית הספר "פלאזה טאוארז" באוקלהומה/AP
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. AP
חילוץ תלמיד מבית הספר שנפגע/AP
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. AP
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה/AP

"הבית הלך, המכונית, הכל אבד", סיפרה תושבת מור ליד הריסות ביתה לחדשות CBS. "היינו באמבטיה, אחרת זה היה נגמר אחרת לגמרי". תושבת מבוגרת אחרת סיפרה כי ישבה אף היא באמבטיה של ביתה, כפי שעשתה בסופות אחרות: "ישבתי על שרפרף והחזקתי את הכלב שלי. החשמל נפל, השרפרף עף והתגלגלתי קצת. לא איבדתי את ההכרה וקראתי לכלב שלי, אני יודעת שהוא מתחת להריסות פה". כתבת החדשות שהבחינה בכלב מתחת להריסות סייעה לאישה לחלץ אותו בשלום. "לפחות אלוהים הקשיב לתפילות שלי".

"כל העיר נראית כמו עיי חורבות", אמר ראש עיריית מור, גלן לואיס, שספגה כאמור את עיקר הנזקים. "איבדתי הכל", סיפר אחד התושבים, בעודו מפלס את דרכו בין הריסות חוות הסוסים שלו. "אולי רק סוס אחד שרד מבין כולם".

סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. AP
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה/AP
סופת טורנדו, אוקלהומה, מאי 2013. רויטרס
הסופה גרמה לנזקים כבדים למבנים/רויטרס
סופת טורנדו הכתה באוקלהומה. AP
כוחות הצלה מנסים לאתר ניצולים/AP

מור, אוקלהומה

"ארה"ב באופן כללי היא האזור הכי מוכה בעולם בסופות טורנדו מבחינת השכיחות והעוצמה של התופעה", הסבירה ד"ר שלומית פז, מומחית לאקלים מהחוג לגיאוגרפיה ומדעי הסביבה באוניברסיטת חיפה. "הלילה הייתה סופה הרסנית, בגלל עוצמת הרוח האדירה וכוח יניקה עז שנוצר במרכז המערבולת. הוא (הטורנדו) שואב חפצים, כל מה שנקרה בדרכו. ברגע שטורנדו פוגע בעיירה מיושבת הוא הורס הכל. יכול להיות שבית אחד ייהרס ואחר לא. אי אפשר לצפות איפה בדיוק יעבור, אלא לתת חיזוי לאזורים שהם ברמת סיכון גבוהה". לדבריה, "מספר הנפגעים זה עניין של מזל - איפה הסופה פוגעת. התושבים באזורים מקבלים התרעה והם יודעים איך להתנהג. בבתים שאין בהם חדרי מקלט, ממליצים להיכנס לחדר פנימי שנחשב יותר מוגן, להתרחק מחלונות ודלתות. אך כשזה פוגע בבית מסוים, אין הרבה מה לעשות".

תושבי מור, המורגלים כבר בסופות טורנדו קשות, מעידים כי הם לא זוכרים הרס מאסיבי שכזה. הסופה הקשה ביותר באזור עד היום הייתה ב-1999, אז נהרגו שישה בני אדם. הפעם, הסופה נותרה על הקרקע 45 דקות ארוכות. מניין ההרוגים גבוה מכל סופה אחרת שהכתה שם אי פעם – והמספרים צפויים עוד לטפס. "הפחדים הגדולים שלנו מתחילים להתגשם", סיפר ביל באנטינג מהמרכז הלאומי לחיזוי סופות.

גם אתמול דווח על סופת טורנדו שהתחוללה במדינה. לפחות אדם אחד נהרג לפנות בוקר, וכמה אחרים נפצעו, כתוצאה מסופת טורנדו שהשתוללה באזור מדינות המערב התיכון. לפי הדיווחים, הנזק החמור ביותר ברכוש נגרם בעיירה שוני הממוקמת כ-55 קילומטרים מהעיר אוקלהומה סיטי. כמו כן, דווח כי הסופה איימה לפגוע גם במדינות קנזס, מיזורי, איווה ונברסקה.

העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013. רויטרס
ההרס בעיירה מור לאחר השתוללות הטורנדו/רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013. רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013/רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013. רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013/רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013. רויטרס
העיירה מור באוקלהומה לאחר סופת טורנדו, מאי 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully