וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "אם אני אכשל - גם ראש הממשלה ייכשל"

20.5.2013 / 11:07

שר האוצר נאם בוועידת ישראל לעסקים והגן על הקיצוצים. "ריקי כהן קנתה ב-385 שקל תעודת ביטוח שישראל לא תהפוך לספרד. נתניהו צריך לעזור לי, בינתיים אני מקבל גיבוי"

בצל הביקורת על הגזירות הכלכליות הצפויות, עלה היום (שני) שר האוצר יאיר לפיד לנאום במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס". לדבריו, הוא אינו חושש מהשחיקה במעמדו, ואף הצהיר: "אם אני אכשל, גם ראש הממשלה ייכשל".

בשבועות האחרונים עומד שר האוצר במוקד המחאה החברתית והפוליטית, כשלטענת גורמים שונים הניסיון לסגור את הבור בתקציב בא בעיקר על חשבון במעמד הביניים. בנוסף, עלתה תרעומת על הכוונה של האוצר לעודד תחרות בתחום הנמלים, וכן על התשלום הנמוך יחסית על הפקת הגז מהמאגרים שבים התיכון. לפיד, נגדו התקיימו שורת הפגנות בגין הקיצוצים הצפויים - אמר היום מעל במת הכנס כי התפקיד שלו מול האדם העובד "זה שתהיה לו עבודה".

"בספרד יש מעל 30% אבטלה, ואת זה צריך למנוע פה", אמר שר האוצר והתייחס גם לפגיעה החודשית הממוצעת במשפחה נוכח הגזירות שנדרש לאשר. "ריקי כהן, חברתי, קנתה ב-385 שקלים תעודת ביטוח שהיא לא תהפוך ליוון ולספרד. אם תשאל אותה 'האם בסכום הזה תהיה לך תעודת ביטוח נגד פיטורים שלה או של בעלה והצמיחה תמשיך' – היא תגיד 'כן'. זה 385 שקלים, או 400, אם היא מעשנת. אני יודע שלא מוכרים יחד בשורות טובות ורעות, אז בהתחלה נתנו את הרעות 'על הראש שלי', אבל עכשיו אנשים הבינו: קיצצו 400 מיליון בישיבות, לא נגעו בקצבאות הנכים, הוסיפו לניצולי השואה ועוד. עשינו את כל מה שצריך כדי להגן על מעמד הביניים". הוא הבהיר שכשאנשים יודעים שהכלכלה מנוהלת באופן טוב – הם יעזו יותר לפתוח עסקים. "אנחנו עושים שורת צעדים שהם מעודדי צמיחה", הבטיח.

יאיר לפיד בכנס גלובס. דרור עינב
" נתנו את הבשורות הרעות 'על הראש שלי'".שר האוצר לפיד ועורך גלובס חגי גולן/דרור עינב

הוא המשיך והתייחס לאיומים נגדו, שהלכו וגברו מאז החלו הדיונים על התקציב. "אני חושב שמשהו בשיח הישראלי התקלקל. יש פה משהו אלים. צמח בארץ סגנון שלא בריא לנו כחברה ואין בחינה אמיתית של הדברים. החלטתי שאני לא מגיב לאנשים ששולחים לאשתי בפייסבוק הודעות שהם 'ישרפו את בעלה כמו את היטלר'", אמר. הוא לא חסך גם ביקורת חברתית, שלדבריו אינה מידתית. "במדינה שיש בה עוני - אנשים לא צריכים לשבת במרפסת ולאכול שרימפס ברוטב. מצד שני, קנאה או צרות עין הם תמריצים כלכליים גרועים מאוד. אנחנו צריכים תרבות שמעודדת עסקים כי הם מייצרים עבודה. לכן, כל מה שאני עושה מכוון לאדם העובד. ואתה לא גורם לאנשים להצליח על ידי כך שאתה שונא את מי שכן הצליח".

"אתה לא גורם לאנשים להצליח על ידי שנאה למי שכן הצליח"

בנוגע לגיבוי לו זכה מראש הממשלה אמר כי לפיד נתניהו מנוסה מספיק כדי לדעת שיחידות הזמן שבהן השינוי נמדד הן לא חודש או חודשיים. "הוא צריך לעזור לי, עד כה היה גיבוי והייתה עבודה משותפת. העברנו את הקיצוץ הגדול ביותר בתולדות המדינה ברוב של 21-1. זה לא קורה אם השר ורה"מ לא משתפים פעולה. יש לי כוח פוליטי משלי, אבל זה מכריח אותנו לשתף פעולה". בנושא הקיצוץ הדרמטי של שלושה מיליארד שקל בתקציב הביטחון אמר לפיד כי גם במקרה זה זכה לגיבוי מנתניהו וכי הוא אינו גאה בעובדה שכך היה צריך להיעשות. "אני חבר הקבינט, אני חשוף לחומרים שלא מתפרסמים. רעדה ידי לפני הקיצוץ, כמו ידו של כל אדם שצריך לקצץ בביטחון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נתניהו: "תקציב הביטחון יקוצץ ב-3 מיליארד שקלים". מור שאולי
על ראש הממשלה: "עד כה היה גיבוי ועבודה משותפת". נתניהו/מור שאולי

בהמשך דבריו נגע לפיד גם בפרסום בעיתון ה"ניו יורק טיימס" הבוקר לפיו הוא מתנגד בין היתר לפגיעה בהתנחלויות. "אני חלק מממשלת ימין וצריך לקחת את זה בחשבון. הכסף הגדול על ההתנחלויות כבר הלך. זו לא אגדה, נשפכו מיליארדים, אבל הכסף הגדול נמצא מאחורינו". בתגובה לכך שדבריו נתפסו כ"נציים" אמר: "אם יש משהו נצי זה לא בעובדות אלא בתחושה. אנשים בשמאל שמחייכים על פינוי – אני לא שייך אליהם". הוא הבהיר כי למרות זאת, הוא עדיין תומך בפיתרון שתי המדינות, שיוביל לפינוי עשרות אלפי מתנחלים. "הגושים יישארו בישראל. צריך ללכת למדינה פלסטינית בגבולות זמניים כדי ליצור התחלה של תהליך. אעשה כל שביכולתי כדי שהממשלה תחזור למו"מ. הסכסוך עם הפלסטינים הוא בגלל פחד ואי אמון - אנחנו רוצים שלום וביטחון והם רוצים שלום וצדק. עד שלא ייעשה שינוי נישאר כל אחד בחשדנותו".

"אנחנו נטפל בחברת החשמל, בנמלי הים"

אתמול קרא לפיד לחבריו ל"יש עתיד" להקדיש בכל יום חצי שעה מזמנם כדי להגן על התכנית הכלכלית ברשתות החברתיות. במפלגה הורו לחברי הכנסת להשתמש בחשבון הפייסבוק שלהם כדי להגיב על שאלות גולשים בנושא הקיצוצים ועל פרסומים שליליים המתפרסמים נגד המפלגה ויושב הראש שלה לאור כוונתו להביא את התקציב לאישור בכנסת. גורמים במפלגה הדגישו כי לא מדובר בהוראה כי אם בבקשה להירתם למאמץ המפלגתי להסביר את הצעדים שנקט לפיד לצמצום הגירעון בתקציב, העומד על כ-40 מיליארד שקלים.

ביום חמישי חזר השר לפיד על דברים שאמר בעבר לפיהם הגזירות הן רק זמניות. הוא הוסיף כי בתוך כשנתיים הכלכלה תתייצב ואז מעמד הביניים יוכל "לנשום לרווחה". "המילה המתאימה היא לא גזירות, אלא תיקונים", אמר לפיד. "הכלכלה הישראלית בסך הכל בריאה. הצריכה הפרטית תקינה וזה לא נכון שאנחנו רק לקחנו. הוספנו לחינוך 4.5 מיליארד שקל ובפעם הראשונה לקחנו גם מהטייקונים, מהוועדים הגדולים ומהחרדים", לדבריו. "אנחנו נטפל בחברת החשמל, בנמלי הים. לא את כל הרעות החולות של הכלכלה הישראלית הצלחנו לפתור בחודשיים. אנחנו לא נעזוב את זה וזה חלק מההבטחות שלנו".

בוועידה, המתקיימת מאז שנת 1995, משתתפים פרט ללפיד, גם בכירי הכלכלה במשק, אנשי העסקים, אנשי ממשל, דוברים ומשלחות מהארץ ומהעולם. ימי הוועידה, שנערכת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב - יוקדשו השנה להרצאות ודיונים בהשלכות של התהפוכות הכלכליות, הפוליטיות החברתיות והגיאופוליטיות של שנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully