וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: דולפין מאומן איתר טורפדו בן כ-150 שנים

מומחים נדהמו כשדולפין שהוכשר על ידי חיל הים האמריקני סימן להם כי מצא תגלית מתחת לפני המים - טורפדו מוזהב, שרק 50 מסוגו יוצרו במאה ה-19 ורק אחד התגלה עד כה

במימי האוקיינוס האטלנטי, סמוך לחופי קורונדו שליד סן דייגו, גילה צוות של חיל הים האמריקני שריד נדיר: טורפדו מוזהב שנעשה בו שימוש במאה ה-19, אז נחשב לפלא טכנולוגי. אך לא רק התגלית הנדירה של מערכת הנשק הימית בעלת יכולת הנעה עצמית מתחת לפני המים, היא שתפסה את תשומת לבה של התקשורת האמריקנית.

הצוללנים המיומנים לא יזכו, ככל הנראה, לקידום או להזמנה לטקס בפנטגון – אך אולי יקבלו עוד כמה דגים לארוחת הצהריים. את הטורפדו גילו לא אחרים מאשר דולפינים, שאומנו על ידי חיל הים האמריקני לחפש עצמים מתחת לפני המים, ובהם מוקשים, שעדיין לא נמצאה הטכנולוגיה המתקדמת שמסוגלת לאתרם. "לדולפינים יש סונר (יכולת להתמצא במרחב ולאתר טורפים ומזון באמצעות גלי קול) שהוא הטוב ביותר הידוע לבני אדם", סיפר ל"לוס אנג'לס" טיימס בראדן דוריי, בכיר במרכז למחקר ללוחמה בחלל ובים, לאחר התגלית המפתיעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כלי די מתוחכם לזמנו". הטורפדו שנמצא/מערכת וואלה!, צילום מסך

טורפדו "האוול" זכה בזמנו לשבחים כפריצת דרך, כאשר ארצות הברית הייתה בתחרות על שליטה בים הפתוח. זה היה הטורפדו הראשון שבאמת יכול היה לעקוב אחר מטרה ולפגוע בה, כך על פי גורמים בחיל הים. רק 50 מערכות מסוג טורפדו "האוול" יוצרו בין השנים 1870 ו-1889 על ידי חברה ברוד-איילנד, עד שחברות יריבות העתיקו את הטכנולוגיה.

עד לאחרונה היה ידוע על קיומו של טורפדו האוול אחד בלבד, המוצג כיום במוזיאון של חיל הים בוושינגטון. הפירוט הטכני של המערכת נראה פרימיטיבי היום, אך במאה ה-19 היה מדובר בקפיצה משמעותית ביכולת הצבאית. הטורפדו הוכן מנחושת ואורכו כ-3.5 מטרים. הוא הונע על ידי גלגל תנופה והסתחרר כ-10,000 סיבובים בדקה לפני שיגור. הוא הגיע לטווח של כחצי קילומטר במהירות של 25 קשר. "בהתחשב בכך שהוא יוצר לפני שחשמל סופק לבתים בארצות הברית, מדובר בכלי די מתוחכם לזמנו", אמר כריסטיאן האריס, מנהל במרכז למחקר ללוחמה בחלל ובים.

יונקים ימיים מאומנים על ידי חיל הים האמריקני מאז שנות ה-60. מספר זנים נבחנו עד שהוחלט לאמן דולפיננים, הסוג הנפוץ ביותר של דולפינים, ואריות ים. לדולפינים יכולת לצלול למעמקים שונים, ראייה נהדרת ומערכת סונר שמדענים עדיין לא הצליחו לפצח באופן מלא. במתקן צבאי בפוינט לומה, 80 דולפינים ו-40 אריות ים עוברים הכשרה לאיתור ופינוי מוקשים והגנה על שחיינים. כשארצות הברית פלשה לעיראק בשנת 2003, דולפינים הוזנקו למפרץ הפרסי לאתר צוללני אויב ומוקשים. אם הדולפין מוצא דבר מה חשוד, הוא הוכשר לגעת בחרטום הספינה באפו ואם לא מצא דבר – למד לגעת בירכתיה. כשבחודש שעבר עלה דולפין בשם "טן" מהמים ונגע בחלק הקדמי של הספינה, מומחים מחיל הים היו המומים. "הוא סימן שהוא מצא משהו במקום שלא ציפינו לו. מעולם לא מצאנו דבר שכזה. מעולם לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully