וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: דרום קוריאנים מציגים צבי ריגול בשלט רחוק

13.5.2013 / 16:59

חוקרים מהמכון למדע וטכנולוגיה במדינה הציגו את המילה האחרונה בפיתוח אמצעי ריגול – הזוחל המשוריין שעליו הורכב מתקן אלחוטי. "כמו רובוטים קטנים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

המתיחות בין צפון קוריאה לדרומה מנפקת פיתוחים חדשניים של אמצעי לחימה וריגול – ולעתים, מקוריים במיוחד. במבט ראשון, הפיתוח שהציגו חוקרים בטג'אן שבדרום קוריאה נראה כמו רובוט משוכלל, אולי שואב אבק חדשני. אך כשמביטים מקרוב מבינים: מדובר בצב, ולא סתם צב. אם שואלים את החוקרים מהמכון למדע וטכנולוגיה, מדובר בצב ריגול.

באמצעות מחקר על יכולתם המולדת של צבים להתחמק ממכשולים בדרכים שונות, גילינו שצבים לא תופסים חומרים לבנים כמכשולים, אבל כן מתייחסים כך לחומרים שחורים", ניסה חוקר במכון, לי פיל-סאונג, להסביר את פשר הפיתוח החדשני. "אנחנו מראים להם מכשולי-דמה בצבע שחור, והצבים נמנעים מהם, וכך אנו יכולים למעשה לשלוט בתנועת הצבים". הבחירה בצבים נעשתה בין היתר בגלל השריון המאפשר להם לשאת את המתקן על גבם, אך גם משום שקל להתחקות אחר מסלולם, בשל אטיותם הרבה.

צב ים באקווריום. AP
החוקרים הקוריאנים עובדים כעת על יישום העקרונות של ממצאיהם גם על צבי ים/AP

בניסוי שנמשך למעלה משנה, חיברו החוקרים לשריונם של צבים מתקן אלחוטי שנשלט מרחוק, המאפשר לחסום את שדה הראייה שלהם באמצעות מסך שחור. כשהמחסום מורד, הצב מסתובב אינסטינקטיבית ומתחיל לצעוד לכיוון השני, וכך ניתן להובילו במסלול הרצוי. היכולת הזו אולי נועדה במקור לסייע לזוחלים המשוריינים לשרוד בטבע, אך החוקרים חושבים על שימושים אחרים לחלוטין.

"המטרה העיקרית של הפרויקט היא למטרות צבאיות", הבהיר לי. "ממש כמו שרובוטים קטנים משמשים לצרכי פיקוח או איסוף מידע. מעבר לכך, יש הרבה מקומות על כדור הארץ שבני אדם לא יכולים להגיע אליהם, אז אני חושב שהמדענים יוכלו להשתמש בכך גם לנושא הזה". החוקרים הקוריאנים עובדים כעת על יישום העקרונות של ממצאיהם גם על צבי ים ואפילו על דגים. במאמרם הם מודים כי יישום המודל מחוץ למעבדה מציב בפניהם אתגרים חדשים, אבל מאמינים כי אם זה יצליח, יהיה זה כנראה רגע התהילה הגדול ביותר בעולם הצבים, לפחות מאז צבי הנינג'ה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully