וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי ריגול: הג'יימס בונדים של סין באמריקה

23.3.2013 / 0:25

מהנדס נאס"א שנעצר במושב המטוס והצעירה שפיתתה את הקצין הבכיר: שני מקרים שנחשפו השבוע מדגימים עד כמה נחושה בייג'ינג להשיג מודיעין, גם במחיר פעולה בשטח ארה"ב

בחודש שעבר חשף ה"ניו יורק טיימס" את קיומה של יחידה 61398, המשמשת כמפקדת הסייבר של צבא סין. בתחקיר נרחב שפרסם העיתון, המבוסס על דו"ח של חברת מחשבים אמריקנית, נכתב כי מטה היחידה שוכן בבניין של 12 קומות בפאתי שנגחאי, מוקף במסעדות ובבתי עסק של יבואני יין ומעסים. אנשי היחידה, הפועלת בבניין, מועסקים ביישות עלומה של הצבא שמטרתה לבצע מתקפות מקוונות נגד ארצות הברית וקנדה כדי לחבל במנגנוני שלטון, צבא וכלכלה.

הדיווח סימן את אנשי 61398 כחוד החנית של המתקפות ששיתקו את אתרי הבנקים בארה"ב וסייעו להאקרים לחדור לפנגטון. חשיפת היחידה הייתה סממן נוסף למתיחות הגוברת בין ארה"ב לסין בעת האחרונה.

בשבוע שעבר אמרו בכירים המודיעין בוושינגטון כי מתקפות הסייבר המירו את פיגועי הטרור כאיום המרכזי נגד ארה"ב. גם הנשיא אובמה כבר אינו חושש להפנות אצבע מאשימה כלפי סין, ואמר בראיון כי הממשל מנהל "שיחות קשות" עם בייג'ינג בנושא זה. בכך גם עסקו פגישתם השבוע של שר האוצר האמריקני ג'ק לו ונשיא סין שי ג'ין-פינג.

מטה יחידה 61398 של צבא סין. שנחאי. רויטרס
צבא הסייבר של סין. מטה יחידת 61398 בפאתי העיר שנגחאי/רויטרס

חרף התיאורים הללו, לפיהם שתי המעצמות הגדולות בעולם הניחו את חרבן ומנהלות כיום "מלחמת סייבר", מתברר כי במקרים רבים עדיין נחשפים סוכנים מהסוג הקלאסי - כאלו שפועלים בשטח האויב כדי להשיג מודיעין במגע ישיר, ואינם מסתפקים בלחיצת כפתור בצדו השני של העולם. מחזה שתואר השבוע בכלי התקשורת בארה"ב הזכיר, אולי, סצינה מסרטי ריגול, כשמהנדס סיני ניסה להימלט לארצו, ונעצר זמן קצר אחרי שעלה למטוס לבייג'ינג.

הבריחה לסין

בו ז'יאנג הועסק כמהנדס אווירונאוטיקה במטה סוכנות החלל האמריקנית בלנגלי, וירג'יניה. במסגרת עבודתו בנאס"א, שם הוצב מטעם חברת הנדסה פרטית, הוא התמחה בפיתוח קודים והדמיות המשמשות מערכות טילים ומטוסים לא-מאוישים. בתצהיר של האף-בי-איי שהוגש אחרי מעצרו ביו שני, נכתב כי ז'יאנג "עזב בפתאומיות את ארה"ב כדי לשוב לסין בכרטיס חד-כיווני".

לפי עילת המעצר הרשמית, ז'יאנג, בן 32, הצהיר על כמה מכשירים אלקטרוניים שנשא בתיק היד שהעלה מטוס, אך נמנע מלהודיע על מכשירים אחרים שנשא עמו, בהם כונן קשיח ישן, מחשב נישא וכרטיס סים. ואולם, נראה שההאשמות התלויות נגדו חמורות הרבה יותר, שכן נאס"א ביטלה בתגובה את כל ההרשאות לגישה מבחוץ למחשביה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מרכז ניסויים של נאס"א בלנגלי, וירג'יניה. AP
עובד שסרח או מרגל? חדר הדמיות במטה נאס"א בלנגלי, וירג'יניה/AP

חבר הקונגרס הוותיק פרנק וולף הזדרז להודיע כבר ביום שני כי ז'יאנג למעשה שימש מרגל לכל דבר שפעל עבור סין. וולף, המייצג את וירג'יניה בבית הנבחרים ועומד בראש ועדת המדע של הקונגרס, ערך מסיבת עיתונאים בוושינגטון ואמר כי המידע שאגר ז'יאנג "עלול לשמש את חיילי הצבא הסיני". לדבריו, מדליף של נאס"א מסר לו שז'יאנג ואזרחים אחרים של סין כבר נסעו בעבר לארצם עם מחשבים המכילים מחקרים של סוכנות החלל. חבר הקונגרס אף טען כי ז'יאנג ניסה להימלט מהמדינה אחרי שהמחוקק השמיע דאגה פומבית מנהלי האבטחה במתקני הסוכנות.

לטענת חבר הקונגרס, מדובר בניסיון נוסף של הסינים להפר את הריבונות האמריקנית. "מה שהם עושים כאן עשוי להוות איום ישיר על המדינה שלנו", אמר וולף לאתר החדשות דיסקברי. "לסינים יש את מערך הריגול המקיף ביותר שאי פעם היה בוושינגטון. זה גורם לק-ג-ב להיראות לידם כמו נבחרת נוער", הוסיף.

נערת הפיתוי שאהבה סודות

חרף המסתורין האופף את המקרה, המהירות שבה דווח מעצרו של ז'יאנג עשויה להצביע על הרצון האמריקני הגובר לעשות שרירים מול בייג'ינג, שהתעלמה עד כה ממעצרו. מקרה אחר, שפורסם למחרת, מדגים גם הוא שלא נס לחו של עולם הביון המסורתי, בכל הנוגע לסינים, לפחות.

בנג'מין בישופ, קבלן של חברה המעניקה שירותים לפנגטון בהוואי, הואשם בראשית השבוע במסירת מידע מסווג לבת-זוגו הסינית. לדברי התביעה, בישופ, ששירת בצבא המילואים והשתחרר בדרגת לוטננט קולונל (סגן אלוף), העביר מייל לחברתו עם מידע לגבי "מטוסי קרב, נשק גרעיני והדרכים שבהן מכ"מים מגלים טילים בליסטיים". הוא גם שטח בפניה מידע על יחסיה הדיפלומטיים של ארה"ב. לבקשתה, הוא גם ליקט עבורה מידע מסווג לגבי מדינות שהחזיקו מידע על תנועות חיל הים הסיני.

מחקירת האף-בי-איי עולה כי בישוף הכיר את חברתו, בת 27, בכינוס ביטחוני שנערך בהוואי. "ייתכן שהאישה הגיעה לכינוס מלכתחילה כדי להתרועע עם גורמים ביטחוניים", נכתב בתצהיר התביעה. אגב, גם בישופ עצמו ניסה להשתעשע במשחקי ריגול: כשביקש מהממונים עליו לצאת בבריטניה כדי לפגוש את בת-זוגו, הוא ניסה לטשטש את זהותה הסינית, ולהסוות אותה כמארחת - כ"גבר עם שם מקומי" - באמצעות הוספת אות אחת לשם משפחתה. כעת הוא עלול להישלח ל-20 שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully