וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו ברחבי הארץ, עימותים סמוך לבית תשובה

כתבי וואלה! חדשות

19.5.2013 / 0:10

מחאה נגד הגזירות בכמה מוקדים. סמוך לבית יצחק תשובה, התעמתו מפגינים עם שוטרים נגד הכוונה לייצא גז וחסמו את כביש החוף. מול בית נתניהו בקיסריה לנים על מזרנים

צילום: טל אנגלנדר, מור שאולי, שלומי גבאי, אבי כהן, עריכה: טל רזניק

לאחר שבמוצאי השבת האחרונה יצאו לרחובות כעשרת אלפים בני אדם, התחדשו אמש (שבת) ההפגנות נגד הגזירות הכלכליות, והן נערכו בכמה מוקדים עם כ-2,000 מפגינים. כאלף בני אדם הגיעו לכיכר הבימה בתל אביב, שם התקיימה בשבוע שעבר ההפגנה המרכזית. הם צעדו ברחוב אבן גבירול והתאספו בצומת קפלן, סמוך לבנק דיסקונט. המפגינים עמדו דקת דומיה במקום לזכרו של משה סילמן, אשר הצית עצמו למוות במהלך הפגנת מחאה שהתקיימה ביולי 2012.

במהלך הפגנה בנתניה מול ביתו של איש העסקים יצחק תשובה התפתחו עימותים בין המפגינים לבין השוטרים. כמה מהמפגינים עוכבו לחקירה ושוחררו כעבור כשעה. המפגינים חסמו את כביש החוף לכיוון דרום באזור מחלף פולג. המשטרה מנסה לפזר אותם מהמקום.

דפני ליף בהפגנת מחאה חברתית בכיכר הבימה בתל אביב, 18 מאי 2013. דרור עינב
ההפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, אמש/דרור עינב
עימותים בהפגנה בנתניה מול בית איש העסקים יצחק תשובה. יותם רונן
עימותים בהפגנה בנתניה/יותם רונן
עימותים בהפגנה בנתניה מול בית איש העסקים יצחק תשובה. יותם רונן
עימותים בהפגנה בנתניה מול בית איש העסקים יצחק תשובה/יותם רונן
מפגינים בתל אביב. דרור עינב
דקת דומיה לזכר משה סילמן. מפגינים ברחוב אבן גבירול בתל אביב/דרור עינב

במקביל להפגנה בתל אביב, נערכו הפגנות גם מול בתיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים בקיסריה. כמה עשרות בני אדם הגיעו לאירוע בקיסריה, שמארגניו תכננו לסיימו בלינה מול ביתו הפרטי של נתניהו. המפגינים ניפחו מיטה לנוכח מה שהגדירו "סינדרום המיטה המעופפת". השוטרים במקום ביקשו מהמפגינים להתרחק כמאתיים מטרים מבית נתניהו, אך אלה התנגדו לכך בטענה כי אין לכך הצדקה חוקית. במקום נשמעו קריאות כגון "עם ביבי ולפיד אין עתיד", "הון-שלטון-עולם תחתון" ו"העם דורש צדק חברתי".

עשרות מפגינים מול בית ראש הממשלה בקיסריה במחאה על הוצאות אחזקת ביתו. שלומי גבאי
מפגינים מול בית ראש הממשלה בקיסריה/שלומי גבאי

מעיין רעם, ממארגני האירוע, אמרה לוואלה! חדשות: "כאשר ראיתי את חשבון ההוצאות של משפחת נתניהו, ובמיוחד את העובדה שהציבור נאלץ לשלם חצי מיליון שקל עבור מיטה מעופפת, זה ממש קומם אותי וגרם לי לפתוח במחאה. לא ייתכן שאני בתור סטודנטית, אין לי כסף ללימודים ולשכר דירה, וראש הממשלה יוציא כזה סכום עתק על שטות כזאת". היא הוסיפה כי לא ייתכן שעלויות הבית בקיסריה כה גבוהות, על אף העובדה כי ברוב ימות השנה הוא ריק. "זהו שוד לאור היום", טענה.

"נמאס לנו לשמוע על מיטות פאר במטוסים של ראש הממשלה", כתבה אתמול בדף הפייסבוק שלה הפעילה החברתית דפני ליף, ממובילות המחאה החברתית בקיץ 2011. "נמאס לנו לשמוע הבטחות ולחטוף את הצינור. נמאס לנו שמשקרים לנו בפנים. נמאס לנו שלוקחים מילדים לפני שלוקחים מטייקונים. נמאס לנו לפחד מהבוס, מהמינוס ומהוצאה לפועל. נמאס לנו מהגנבים שעושקים אוצרות טבע, תקציבי מדינה, מחצבים ואת הפנסיות שלנו. נמאס לנו להיגעל מפוליטיקאים. נמאס לנו להיגעל מהמנהיגות שלנו. נמאס לנו שמתנשאים עלינו, שחושבים שהציבור מטומטם, אז בטח הציבור ישלם. נמאס לנו מהאדישות ונמאס לנו לשתוק. הגיע הזמן לקחת את החיים שלנו בחזרה". ליף קראה לציבור "לצאת אל הרחובות ולקחת חלק פעיל".

הפגנת מחאה חברתית בכיכר הבימה בתל אביב, 18 מאי 2013. דרור עינב
כיכר הבימה, אתמול/דרור עינב

אל ביתו של יצחק תשובה בשכונת פולג בנתניה הגיעו, כאמור, כמה מאות מפגינים שצעדו מצומת פולג הסמוך. הם מחו על הכוונה לייצא את הגז הטבעי שתפיק ישראל. שני מפגינים עוכבו לחקירה על ידי שוטרים שהיו במקום. כ-1,600 אישרו את השתתפותם בדף הפייסבוק שכותרות "הגז הוא שלנו – ביקור בית אצל תשובה". מארגני האירוע הגדירו את ייצוא הגז כ"השתלטות פרטית על אוצרות הטבע", וטענו כי החלטה לייצא את המשאב תשרת את תשובה, ולא את אזרחי המדינה.

"תשובה ושותפיו ירוויחו המון גם ללא הייצוא, אבל הם כמובן רוצים להרוויח הרבה יותר ומהר", נכתב בפייסבוק. "להם מדובר על עסק כלכלי עם סחורה יקרה במיוחד, שכדאי להיפטר ממנה כמה שיותר. אך בשבילנו הגז הוא נכס אסטרטגי קיומי עם השלכות על הכלכלה, התעשייה, התעסוקה, הסביבה ומעל הכל – הדרך שלנו להשתחרר מהתלות האנרגטית בגורמים זרים. לא סתם כל זה מתרגם בסופו של דבר לסכום העצום של 600 מיליארד שקל - העשויים לשרת את תושבי ישראל, אם הגז יישאר".

הפגנה בירושלים מול בית ראש הממשלה. יואב דודקביץ'
ההפגנה בירושלים/יואב דודקביץ'
עשרות מפגינים בירושלים מול בית ראש הממשלה נתניהו. יואב דודקביץ'
המפגינים בירושלים/יואב דודקביץ'
הפגנה בירושלים מול בית ראש הממשלה. יואב דודקביץ'
ההפגנה בירושלים/יואב דודקביץ'

בירושלים צעדו כמה מאות מפגינים מגן הסוס בעיר לעבר מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור במחאה על המדיניות הכלכלית של הממשלה והגזירות הכלכליות הצפויות תחת הסיסמה "קחו מההון, תתנו להמון". את ההפגנה ארגנה המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה והצטרפו אליה מפגינים מסניף מרצ בירושלים, חדש וארגונים נוספים. המפגינים התאספו בגן הסוס ומשם צעדו בתהלוכת לפידים כמה מאות מטרים לעבר מעון ראש הממשלה. כ-300 מפגינים התאספו בתום הצעדה בכיכר פריז בעיר.

הפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים.. יואב דודקביץ'
מפגינים בירושלים צועדים לבית ראש הממשלה/יואב דודקביץ'

מרטין וילר, יו"ר המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה ואחד ממארגני ההפגנה סיפר על מטרתה: "גם ההפגנה הזו וגם ההפגנה הקודמת מוציאות את הציבור לרחובות על תקציב הגזירות ואנו מתכוונים להפוך את זה להרגל. אם פעם אלו דברים שעברו חלק עכשיו אנו נראה למקבלי ההחלטות שדברים השתנו. הסיסמה של הערב אומרת להפסיק לקחת ממעמד הביניים, אלא לקחת ממי שיש לו ויכול וצריך לממן את הגירעון בתקציב".

מאות מפגינים סמוך לבית איש העסקים יצחק תשובה בנתניה במחאה על הכוונה לייצא גז. יותם רונן
המפגינים מול ביתו של יצחק תשובה בנתניה/יותם רונן

חבר מועצה העיר מטעם מרצ, פפה אללו מתח ביקורת על שר האוצר: "הגיעו לכאן אנשים צעירים שאכפת להם. עוד פעם מדיניות הממשלה פונה לחזקים. שכחו שוב את מעמד הביניים, כמה שדיברו עליו. יאיר לפיד מדבר על מי שמרוויחה 20,000 שקל בחודש ואנו מדברים על אנשים שמרוויחים 6,000-7,000 שקל ולא סוגרים את החודש.

גם בבאר שבע הפגינו כ-200 בני אדם במחאה על גזירות האוצר. המפגינים צעדו ברחובה הראשי של העיר, שדרות רגר, הניפו שלטים בגנות תכנית הקיצוצים וקראו קריאות כגון "הנגב דורש צדק חברתי", "אין עתיד עם ביבי ולפיד", "הכל יקר והאוצר אכזר" ועוד. מרבית המפגינים הם סטודנטים, ולצדם גם ותיקי תנועות המחאה החברתית.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, הנחה את אנשיו לפעול כדי לאפשר קיום המחאות תוך הפעלת שיקול דעת והימנעות ככל הניתן מהפעלת כוח, לאור אירועי המחאה בשנה שעברה. "עלינו - כמי שאמונים על שמירת הדמוקרטיה, להיות קשובים להלכי הרוח בציבור. תפקידנו, במיוחד בימים אלו, לאפשר את קיומו של השיח הציבורי הפורה בין כל הדעות השונות בחברה. כל זאת תוך שמירה על הסדר הציבורי ומרקם החיים", אמר המפכ"ל.

עימותים בהפגנה בנתניה מול בית איש העסקים יצחק תשובה. יותם רונן
ההפגנה מול ביתו של תשובה/יותם רונן
עימותים בהפגנה בנתניה מול בית איש העסקים יצחק תשובה. יותם רונן
עימותים בהפגנה בנתניה מול בית איש העסקים יצחק תשובה/יותם רונן

באותו נושא:
אחרי יריית הפתיחה: המחאה עוברת לייצואני הגז
לפיד מבטיח: תוך שנה נבחין בשינוי במצב הכלכלי
בצל המחאות: הממשלה אישרה את תקציב המדינה

בהכנת הידיעה השתתפו מור שמעוני, יאיר אלטמן, שלומי גבאי ורמי שני

(עדכון ראשון: 20:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully