וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: צה"ל יצמצם שימוש בפגזי זרחן לבן

גלעד גרוסמן

13.5.2013 / 19:31

במענה לעתירה שהגישו 16 ארגוני זכויות אדם לבג"ץ הודיעה המדינה כי פרט לשני מקרים מבצעיים, יופסק בצה"ל ירי של פגזי זרחן לבן באזורים מיושבים. העותרים ברכו על ההודעה

צה"ל צמצם את השימוש בפגזי זרחן לבן באזורים מאוכלסים - כך הודיעה היום (שני) המדינה במהלך דיון בעתירה בבג"ץ. על פי הודעת המדינה, השימוש בסוג תחמושת זה ייעשה בשני מקרים בלבד, אך מכיוון שמדובר בשימוש מבצעי, המקרים הוצגו לשופטים בדלתיים סגורות.

ארגון זכויות אדם טוען שצה"ל השתמש בזרחן בעזה. רויטרס
תקיפת צה"ל בעופרת יצוקה/רויטרס

פצצות זרחן לבן הם פגזי ארטילריה אשר מציתים חומר שבוער במגע עם חמצן. במגע עם העור הוא גורם לכוויות קשות בגוף. הוא נועד ליצור מיסוך של עננת עשן ולהסוות את הכוח הצבאי. על פי החוק הבינלאומי ניתן לעשות שימוש בפגזים הללו באזורים בלתי מיושבים בלבד. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" שיזם צה"ל נגד שלטון חמאס ברצועת עזה בתחילת שנת 2009, נמתחה ביקורת רבה על צה"ל בטענה שכוחות צבאיים ירו פגזי זרחן לבן באזורים מאוכלסים. בצה"ל הכחישו את הטענות לפיהן נעשה שימוש לא חוקי בפגזים במהלך "עופרת יצוקה", אולם הוחלט בצבא להפסיק להשתמש בחומר.

כוחות צה"ל במהלך מבצע "עופרת יצוקה". דובר צה"ל
חיילי צה"ל במבצע עופרת יצוקה/דובר צה"ל

במהלך הדיון בעתירה היום, שהגישו 16 ארגוני זכויות אדם, הודיעה המדינה לשופטי בג"ץ כי בצה"ל הוחלט להפסיק את השימוש בפגזי זרחן לבן בשטחים מיושבים, פרט כאמור לשני מקרים. את העתירה הגישו הארגונים באמצעות עורכי דין מיכאל ספרד ואמילי שפר. "אני מאוד שמח שצה"ל הבין שעשה טעות חמורה ועכשיו הוא מנסה לתקן אותה", אמר יואב פס, חבר ארגון "יש גבול" שהיה מיוזמי העתירה. עם זאת הוא קיווה כי בית המשפט יורה על איסור גורף על שימוש בתחמושת מסוג זרחן לבן. "החוק הבינלאומי אוסר על שימוש בנשק שאינו מבחין בין אזרח לחייל ואין ספק שזה נשק מסוג זה. השימוש בו גרם לנזק גדול למדינה ואנחנו מקווים שנצליח למנוע נזק נוסף", אמר. חברי ועדת גולדסטון - ועדת חקירה שהוקמה מטעם האו"ם לבירור פעולות צה"ל ב"עופרת יצוקה", מתחו ביקורת גם הם על הצבא הישראלי בשל שימוש בפגזי זרחן לבן, בדוח שפרסמו בשנת 2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully