וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות מבצעית: ריססו את החיילים במקום את הארבה

רמי שני

13.5.2013 / 9:03

מטוס ריסוס שפעל בנגב במסגרת המאמצים למגר את החגבים ריסס בטעות כוח צה"ל שפעל באזור. החיילים פונו לבית החולים, אך נקבע כי הם לא נפגעו. משרד החקלאות בודק את המקרה

צילום חובבים: אילון זר, עריכה: טל רזניק

(חגבי הארבה בנגב, בשבוע שעבר)

מטוס ריסוס שפעל ביום חמישי האחרון בנגב המערבי במסגרת ניסיונות המיגור של מכת הארבה, פיזר בטעות כמויות של חומר ריסוס על כוח צנחנים שהיה בפעילות ליד גדר הגבול עם מצרים. בעקבות המגע עם החומר נשלחו כעשרה חיילים במהירות לבית החולים סורוקה בבאר שבע, אך נקבע כי הם לא נפגעו והם שבו לפעילות. גורם צבאי סיפר כי בתום סדרת בדיקות שוחררו החיילים למנוחה בבתיהם. לדבריו, האירוע התרחש בשל חוסר תיאום בין משרד החקלאות לבין צה"ל, וכי הנושא נבדק.

לפי אחת ההערכות, חל עיכוב בהעברת ההודעה על פעולת הריסוס המתוכננת לחיילים בשטח, ואלה לא ידעו כי יש כוונה לבצעו בשטח פעילותם גם בשבת, לנוכח הצורך הדחוף בהשמדת החגבים. המקרה הובא לידיעת משרד החקלאות, שם אמרו כי מדובר בחומר שאינו גורם להרעלת שרשרת או לנזק סביבתי. יחד עם זאת, המשרד פתח בבדיקת נסיבות המקרה, שנמשכת גם בשעות אלה.

אתמול הודיע משרד החקלאות כי הקים חדר מצב בצפון הנגב במטרה לתאם את פעילותם של כל הגורמים בשטח ולמסור מידע על הפעילות המתוכננת. גורמים מקצועיים במשרד העריכו כי השבוע הנוכחי מסמן את המעבר משלב ההליכה של החגבים לשלב התעופה, אז הם צפויים לנדוד צפונה. ישראל שיגרה מכתב דחוף לארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) בבקשה לסייע למצרים להדביר את ביצי החגבים בשטח מדבר סיני, לפני שמיליארדי חרקים נוספים יחלו לנוע לעבר ישראל. שר החקלאות יאיר שמיר, שסייר שלשום בנגב על מנת לבחון את היקף התפשטותם של החגבים, אמר כי לנוכח חומרת המצב מעבר לגבול המצרי, "אנו נדרשים גם לתכלל את הפעולות במישור האזורי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חגבי ארבה בבסיס שבטה בנגב המערבי, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר התגייס משרד הביטחון למאמצים למיגור הארבה, לאחר שמיליארדי חגבים בקעו מביציהם והחלו להתפשט גם בסביבת בסיסי צה"ל. במערב הנגב הסבירו כי התיאום בין גורמי צבא שונים לבין החקלאים הכרחי להדברה בשל הימצאות שטחי אש, מרחבי אימונים ומטווחים רבים בסמיכות לאזורים שבהם מצויים החגבים. שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת נגב, פנה לאחרונה לנשיא המדינה שמעון פרס ולשר הביטחון משה יעלון בבקשה להתערב ב"אסון האקולוגי והחקלאי", כהגדרתו. "כבר מספר ימים אנו טוענים כי המצב אינו בשליטה, ואני בטוח שהמעורבות של הנשיא ושל משרד הביטחון תסייע לנו לגבש ולאגד את כלל הכוחות בכדי לחסל את המכה שמאיימת על החקלאות בנגב ובישראל בכלל", אמר ריפמן.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לידיעה: "משימת ריסוס נחילי הארבה בדרום הארץ נעשית בתיאום ובשיתוף גורמים שונים, ביניהם משרד הביטחון, משרד החקלאות ופיקוד הדרום. האירוע נמצא בבדיקת הגורמים הרלוונטיים, ובמידת הצורך יופקו הלקחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully