וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: תקציב הביטחון יקוצץ "רק" ב-2.5 מיליארד

לאחר שהלילה לא הושגה הסכמה בקבינט על הקיזוז בתקציב הביטחון, ישוב ההרכב הבכיר להחליט היום בסוגיה. על פי ההערכות, הקיצוץ ייקטן, בתמורה להתייעלות במערכי הצבא

הלילה (שני) סמוך לחצות סיים ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדיון המצומצם בקבינט המדיני-ביטחוני יחד עם שר האוצר יאיר לפיד, שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ונציגים נוספים על אפשרויות הקיצוץ בתקציב הביטחון. הדיון ננעל בתום שעה וחצי בלי הסכמות, וההחלטות נדחו להבוקר. גורם ביטחוני מסר כי על פי החלטת ראש הממשלה, תתכנס הממשלה לדון בתקציב המדינה כולו, תוך כדי הצבעה על הסעיפים העיקריים שבו. לדבריו, לאחר מכן יצאו השרים להפסקה שבמהלכה יתכנס שוב הקבינט, יסכם את מתווה הקיצוץ בתקציב הביטחון - ואחר כך יחזור לישיבת הממשלה.

גורמים במערכת הביטחון מציינים כי מסתמן קיצוץ של לפחות 2.5 מיליארד ש"ח מהביטחון (לעומת תכנון של 4 מיליארד במקור), זאת בתנאי של התייעלות וקיזוז בכוח אדם במספר מערכים בתוך הצבא. מנגד, במסגרת ההסכם, יינתן לצה"ל ליישם תכנית רב שנתית במהלכה יהיה ניתן לדחות פרויקטים ולפזר תשלומים מבלי לפגוע במערכים קריטיים כמו לוויינים, אימונים ומלאים. גורם ביטחוני הוסיף כי אין מנוס מלקצץ בביטחון אך חשוב לעשות זאת "בצורה מושכלת שלא נצטער עליה כשנעמוד בפתח מבצע או מלחמה". עם זאת חשוב לציין כי בצמרת צה"ל עדיין חוששים שמא שרי האוצר והכלכלה יקשיחו עמדותיהם ברגע האחרון ויסרבו להתפשר להיקף הקיצוץ.

יו"ר קדימה ח"כ שאול מופז התייחס הבוקר לקיצוץ בתקציב הביטחון ואמר כי לא ניתן לקצץ סכום שכזה. שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר אמר כי אם יקצצו את הסכום המדובר, יחזירו את הכסף בדלת האחורית. "כל הדיון נועד להסיט את תשומת הלב מהשכבות החלשות שבשבילן התקציב הזה הוא מגה מכה, שלא לדבר על מעמד הביניים שעליו אפשר להתחיל ולומר קדיש".

"תכנית רב-שנתית תהפוך אותנו לגמישים יותר מול האוצר"

שר הכלכלה נפתלי בנט התייחס אתמול לסוגיית הקיצוץ בביטחון וקרא למערכת הביטחון "להיכנס מתחת לאלונקה של הנטל הכלכלי-חברתי יחד עם כל הציבור הישראלי" כדי לצמצם את הגירעון. בדברים שנשא בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, אמר יו"ר הבית היהודי שהתקציב הנוכחי, שיובא לאישור הממשלה הוא בבחינת "חוסם עורקים" של ההוצאות השוטפות של המדינה.

נפתלי בנט הבוקר בוועדת הכספים, מאי 2013. טלי מאייר
"שמערכת הביטחון תיכנס מתחת לאלונקה". בנט בדיון בוועדת הכספים/טלי מאייר

במערכת הביטחון טענו כי המתווה המוסכם עליהם הוא אישור תקציב של 60 מיליארד ש"ח לפחות – בהתאם למתווה ועדת ברודט מ-2007, שהמליצה על תכנית הכוללת התייעלות בכוח האדם במערכת הביטחון ומנגד העלאה הדרגתית בתקציבה. בצה"ל מתעקשים לבנות תכנית רב-שנתית שעמה יהיה לאנשיה קל יותר להתנהל עם דרישות משרד האוצר. קצין בכיר בצה"ל הסביר כי עבודה לפי תכנית רב-שנתית תאפשר "לפרוס תשלומים לספקים, כמו החברות הביטחוניות הגדולות. אמנם זה יהיה יותר ממה שהתחייבנו אבל בסוף נידרש לשלם את זה. תכנית רב-שנתית תהפוך אותנו לגמישים יותר מול האוצר".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully