וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מעמד הביניים: כך יושפעו החרדים מהגזרות

8.5.2013 / 4:05

בהתאם לתכנית האוצר לקיצוץ בקצבאות הילדים, בהנחות בארנונה ובתקציבי מוסדות הלימוד, כך ישפיעו הצעדים על משפחה חרדית ממוצעת ממודיעין עילית – זוג הורים וחמישה ילדים

צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, עומר מירון, מור שאולי, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

על פי מתווה תקציב המדינה, שיובא לאישור הממשלה בשבוע הבא, אנשי מעמד הביניים עומדים בפני גזירות וקיצוצים שישפיעו לרעה על המצב הכלכלי של רבים מהם. ואולם, משפחות חרדיות רבות, שצפויות להיפגע מהקיצוץ בקצבאות הילדים, בהנחות בארנונה ובתקציבים למוסדות החינוך, חוששות כי מצבן הכלכלי, שממילא בכי רע, יחמיר עוד יותר. כך למשל צפויה להיות משופעת משפחה חרדית ממוצעת ממודיעין-עילית – זוג הורים וחמישה ילדים, המשתכרת מדי חודש כ-6,300 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משפחות חרדיות רבות חוששות כי מצבן הכלכלי, שממילא בכי רע, יחמיר עוד יותר. שכונת מאה שערים בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבי המשפחה הוא אברך שלומד בכולל בעיר ומקבל 1,500 שקלים בחודש, הכוללים מלגה, מימון מהמדינה ותרומות. האם, שעובדת בחברת היי-טק, משתכרת 3,500 שקלים. בנוסף המשפחה זכאית לקצבת ילדים בסך 1,500 שקלים. לאור הקיצוץ הצפוי בתקציב המיועד למוסדות החינוך החרדיים, שבהם מלמדים פחות מ-55% מלימודי הליב"ה, התשלום עבור כל ילד במוסדות החינוך יזנק מ-400 שקלים ל-800 עד 1,000 שקלים, כך שעבור ארבעה מילדיהם, ההורים יצטרכו לשלם 3,200 שקלים. עבור בנם הפעוט ייאלצו ההורים לשלם מדי חודש 800 שקלים, במקום 200 שקלים בלבד, לאור ביטול ההנחה המוענקת להם, כיוון שאבי המשפחה לא עובד.

בנוסף, התשלום החודשי עבור צהרון לשלושה מילדיהם יעלה מ-1,050 שקלים ל-1,800 עד 2,000 שקלים. לרוב המוחלט של תושבי מודיעין-עילית מוענקת הנחה בארנונה בגבוה 90%. לאור סעיפי התקציב המסתמנים, מי שלא יחפש עבודה, תישלל ממנו ההנחה. כיוון שאבי המשפחה מתכוון להמשיך בלימודיו בכולל, תשלום הארנונה יזנק מ-80 שקלים עבור חודשיים ל-800 שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ילדים חרדים, מאה שערים.. עומר מירון
התשלום עבור כל ילד במוסדות החינוך יזנק מ-400 ל-800 עד 1,000 שקלים. שכונת מאה שערים בירושלים/עומר מירון

לפיכך, הוצאות המחייה של המשפחה יגיעו לכ-6,800 שקלים, ולאחר הפחתת קצבת הילדים ל-140 שקלים, ההכנסה החודשית תסתכם ב-5,700 שקלים. מדובר בגירעון קבוע שנובע מההוצאות הקבועות של המשפחה, לפני חישוב ההוצאות החודשיות על מוצרי מזון וביגוד. כמו כן ההעלייה הצפויהה בשיעור מס הערך המוסף ובמס הכנסה תגדיל את הפער בין ההכנסה לבין ההוצאה החודשית.

"המצב נראה בלתי אפשרי, אין לנו מושג מה לעשות"

לדברי האב, במוסדות החינוך התכוונו להשית על ההורים תוספת תשלום, אך לאחר שהם נאבקו בדרישה, הובטח להם כי אנשי המוסדות יפעלו לגיוס הכספים ממקורות אחרים, כדי להשלים את הפער שנוצר. האב מתקשה להבין כיצד הוא ואשתו יצליחו להתמודד עם הגזרות החדשות. "המצב נראה בלתי אפשרי, אין לנו מושג מה לעשות. גם ככה אנחנו חיים מהקצבאות הללו במצב מינימלי". אבי המשפחה בחר להאשים את ממשלת ישראל במצב, והוסיף כי הוא "מקווה שהממשלה הזו תעבור מן העולם ויבוא משיח צדקנו ויגאל אותנו מהגזרות הרעות הללו".

ח"כ אריה דרעי (ש"ס) אמר אתמול בישיבת סיעתו כי "עכשיו לכולם ברור שהקיצוצים במגזר החרדי במקרה הטוב יכולים להוביל לחיסכון של עד מיליארד שקלים, לעומת ה-40 הנותרים. זהו כסף קטן ביותר".

ואילו ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר שלא רק הציבור החרדי ייפגע מהגזרות, אלא כל השכבות החלשות והאדם העובד. "אני ממש שמח שהציבור הישראלי התפקח מהסיסמה הנושנה של 'הדאגה לאדם העובד'", אמר אייכלר. "במשך 70 שנה ברית המועצות דיברה על האדם העובד, החדירה את העניין ורוששה מאות מיליוני אזרחים עד שהם השתחררו מזה. החברה הישראלית תלמד בדרך הקשה שכל מי שמדבר על האדם העובד מתכוון להוציא את כספו ולהקשות על פרנסתו של האדם העובד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully