וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' הציגה את פצצת התקציב: "הקו האדום עובר כאן"

יו"ר האופוזיציה כינסה מסיבת עיתונאים בתגובה לפרסום הגזירות, ותקפה את לפיד בחריפות. "לקחת את הלחם, לא את השמנת". סתיו שפיר: "לפיד תוחב ידיו לכיסים של אנשי המחאה"

צילום: עומר מירון, עריכה: יבגני גרצנשטיין

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), כינסה אחר הצהריים (שלישי) בכנסת מסיבת עיתונאים, בתגובה על פרסום הצעת התקציב לשנה הבאה, הכוללת בין היתר העלאה של 1.5% במס ההכנסה ו-1% במס הערך המוסף.

"אין לי דרך אחרת לתאר את ערימת הגזירות הזאת, אלא כאכזריות לשמה, בגידה בציבור ובעיקר שגיאה כלכלית קשה וחמורה", פתחה יחימוביץ'. "זו לא תכנית צמיחה, זו לא תכנית תקווה, אלא תכנית דיכאון ומכות". יחימוביץ' הגדירה את לפיד "העתק של נתניהו, אבל בצורה יותר ברוטלית ואכזרית וחסרת בושה. הוא מעביר את הגירעון מהכיס של הממשלה לכיס של כל הישראלים. האזרחים האלה הם מנוע הצמיחה של המדינה, היחיד". חברת מפלגתה של יחימוביץ' וממובילות המחאה החברתית בקיץ 2011, סתיו שפיר, טענה כי לפיד, שהשתתף באחת ההפגנות, "תוחב את ידיו לכיסים של המפגינים שצעדו לידו".

שלי יחימוביץ' מציגה תרשים של פצצה במסיבת עיתונאים בה תקפה את הצעת התקציב של שר האוצר יאיר לפיד. טלי מאייר
"רוצה להראות לך מה אתה הולך לעולל". יחימוביץ' והפצצה/טלי מאייר

"'זה כואב, זה יכאב אבל בסוף זה ישתפר', כך אומר שר האוצר", המשיכה יחימוביץ'. "איך? עם התכנית הזאת אין סיכוי שמשהו ישתפר. זו תכנית של דיכאון בלי מנוע צמיחה אחד אפילו לתלות בו תקווה. אפילו מתקציבי המדען הראשי מקצצים שליש. הממשלה מקטינה פעילות, האזרחים מקטינים פעילות, העסקים מקטינים פעילות. ככה עושים מיתון לא צמיחה. תן לי סיבה אחת שמשהו יצמח כשיש כאן רק מכות גזירות, דיכוי. מנוע הצמיחה הכי חשוב הוא מעמד הביניים, ואותו הוא מכה מכל מקום אפשרי".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
סתיו שפיר ביום עיון לחברי הכנסת החדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
"נתניהו זורק את הישגי המחאה לפח". סתיו שפיר/טלי מאייר

במהלך נאומה הניפה יחימוביץ' פצצה בדומה לזו ששלף לאחרונה לפיד. "אני רוצה לנצל את הבמה המכובדת ולדבר עם שר האוצר בשפה היחידה שהוא מבין", אמרה יחימוביץ'. "אדוני שר האוצר, אני רוצה להראות לך מה אתה הולך לעולל למעמד הביניים הישראלי – ויותר מזה לעניים. זאת הפצצה, זה הפיוז. העלית את הוצאות הבריאות, העלית את תשלומי ההורים, העלית את המע"מ, ובינואר הקרוב את ההולך להעלות לכולם את מס ההכנסה. איפה אנחנו צריכים לסמן את הקו האדום? כאן. זה הקו האדום. אם זאת הפוליטיקה החדשה אני נאלצת להתגעגע לישנה".

"את מעמד הביניים פשוט רימית, אבל אני רוצה לדבר על העניים", הוסיפה יחימוביץ' ופנתה ללפיד. "22% מהאזרחים מתחת לקו העוני. העלית את המע"מ, המס הכי לא צודק בעולם. לקחת להם את טיפולי השיניים לילדים. ביטלת את תקצוב הצהרונים, החזרת את תכנית ויסקונסין. הטלת מסים חדשים על עקרות הבית, נשים ללא הכנסה. אתה מכניס להן יד לכיס כשהן עושות ספונג'ה. אף שר אוצר קודם לא העז לעשת את זה. במקורות ההכנסה החלופיים אתה פשוט לא נוגע. מסכנים העניים. לקחת לא את השמנת, אלא את הלחם. מה אתה רוצה שיעשו? שיאכלו עוגות?"

לפיד: "לא לתת לכעס לעוור אותנו"

ח"כ שפיר, שהצטרפה לדברי הגינוי של יושבת ראש מפלגתה, אמרה לוואלה! חדשות כי "ללפיד הייתה הזדמנות, אנשים נתנו אמון בממשלה חדשה שתעשה שינוי בסדר העדיפויות. אמנם אני נמצאת בצדו השני של המתרס, אבל האמנתי שיש כוונות טובות. מקריאת התקציב וחוק ההסדרים עולה כי לא רק שאין שינוי, אלא מדובר חקיקה קיצונית, אפילו ביחס לתקציב נתניהו". ח"כ שפיר הוסיפה כי ראש הממשלה נתניהו "זורק את הישגי המחאה לפח". לדבריה, "כנבחרי ציבור באופוזיציה ניאבק בתקציב הזה בכל הכוח, ונעשה הכול כדי למנוע את הגזירות".

השר לפיד עצמו התייחס לנושא, ובדף הפייסבוק שלו כתב: "אסור לתת לכעס לעוור אותנו. ידענו שזה יהיה קשה ואנשים כועסים, אבל זה בדיוק הפירוש של לקחת אחריות". לפיד הבהיר כי האלטרנטיבה לקיצוץ עמוק בתקציב והעלאת המיסוי הייתה קריסה של המשק. "אם היינו יושבים בחיבוק ידיים, הבור התקציבי היה גדל וגדל, החובות היו מתנפחים, השירותים החברתיים היו מתמוטטים. בכל פעם שאתם רואים בטלוויזיה כיכרות אפופות עשן של מדינה שהתפוררה, תדעו שמאחוריהן עמדו פוליטיקאים בזבזניים שלא עמדו בלחצים", כתב. הצעת התקציב שהציג משרד האוצר כוללת שורת גזירות שעתידות לפגוע במעמד הביניים. בין היתר יקוצצו קצבאות הילדים, תקוצץ התמיכה בגני ילדים וצהרונים ושורת קיצוצים נוספים. המס על הטבק ועל האלכוהול יעלה אף הוא. במספרים כוללים, מתכוון האוצר להעמיד את יעד הגירעון לשנת 2013 על 4.65% מהתוצר הלאומי, ובשנת 2014 הוא יירד ל-3% מהתוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully