וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ לרבנות הראשית: מי יזכה בברכת הרב עובדיה?

6.5.2013 / 21:57

לקראת הבחירות לראשות הרבנות הראשית, הצפויות להיערך בעוד כשלושה חודשים, בבית היהודי ובש"ס מתקשים להציב מועמד מטעמם, אך שוקלים אפשרות לבטח את עצמם ולסגור דיל ביניהן

בחירות לרבנות הראשית כמו הבחירות הנוכחיות לא זכורות כבר שנים רבות. מעולם בחירת הרבנים לא הייתה מלווה בכל כך הרבה ספינים, דילים וספקולציות כמו הבחירות הקרובות, האמורות להיערך בעוד כשלושה חודשים, אף שטרם נקבע מועדן. בבית היהודי ובש"ס יש חשד הדדי, ולמרות הכוח הברור שקיים בגוף הבוחר לשתי הסיעות, הצדדים בודקים אפשרות לבטח את עצמם ולסגור דיל בנוגע למועמד מוסכם.

הדיל המדובר עם ש"ס התבשל כבר לפני הרכבת הקואליציה, אך בש"ס לא כולם היו מרוצים ממנו. מי שקידם את הדיל היו בעיקר אנשיו של הרב שלמה עמאר, המועמד האפשרי מטעם ש"ס, וגם ח"כ אלי ישי פעל בנושא. ואולם, הרב עובדיה יוסף לא מיהר לאשר את הדיל, ולאחר ההכרזה על ח"כ אריה דרעי כיושב ראש המפלגה, בסביבתו של האחרון אמרו שהדיל לא יצא לפועל ולא יקודם. אף שלרב עובדיה חשוב שמישהו מטעמו יכהן במשרה הרמה, הוא אינו מתעקש שזה יהיה הרב עמאר. בסביבתו אומרים שהרב עמאר מוערך על ידו, אך לא מעבר לכך. יש הטוענים שעמאר אף מנסה להיות הרב עובדיה עוד בחייו, וזה לא מוצא חן בעיניהם.

לחצים כבדים על בנט להסכים לדיל המתגבש

מה שברור הוא שגם בלי דיל בין שתי הסיעות, מועמד מוסכם על הבית היהודי לרב האשכנזי ומועמד מוסכם על ש"ס לרב הספרדי יכולים להיבחר, שכן לשתי הסיעות יש כאמור כוח רב בגוף הבוחר. לאור עובדה זו, השאלה היא מדוע דרעי התחיל פתאום לבחון מחדש את הדיל המדובר. יש שמסבירים את העניין בכך ששתי הסיעות רוצות "ללכת על בטוח" והן מנסות לסגור את הדיל כדי לא להיכשל במשימה חשובה כל כך עבורם. אחרים אומרים שהדיל, לפחות מבחינתו של דרעי, אינו מעבר ל"תרגיל מסריח" שהוא מבשל לבית היהודי.

דרעי פנה אתמול לשר השיכון אורי אריאל, המופקד על הנושא מטעם הבית היהודי, וסגר עמו את הדיל לפחות מבחינה עקרונית. בסביבת דרעי אומרים שהנושא עלה שוב כיוון שהרב עובדיה הביע את הסכמתו לדיל, דבר שלא קרה עד כה, ודרעי מבצע את הוראות הרב. בכל מקרה, ההסכם לא היה מוחלט אלא יותר עקרוני, אך בבית היהודי לא אהבו את הפרסומים, כי הנושא ככל הנראה לא תואם עם יו"ר המפלגה, נפתלי בנט, עד הסוף, והכחשה גורפת יצאה בנושא. גורמים בבית היהודי מתארים לחצים כבדים מאוד על יו"ר המפלגה להסכים לדיל, אך מדגישים שהעניין טרם נסגר.

"חלון ההזדמנויות הולך ונסגר"

גם בבית היהודי יודעים לעשות פוליטיקה וכמה גורמים מנסים לסנדל את בנט בנושא. חשוב לזכור כי הבית היהודי מורכבת מכמה סיעות ומכמה פלגים בציבור הדתי לאומי. על הח"כים המזוהים עם הציבור המכונה חרד"לי, הרב דוד סתיו אינו מקובל והם רוצים את הרב יעקב אריאל. יש הטוענים אפילו כי קיימים תשעה ח"כים מהסיעה התומכים באריאל, ואילו שלושה בלבד, בנט, איילת שקד ואורי אורבך מעדיפים את סתיו. גם אם מדובר בהגזמה מסוימת, ברור שלרב אריאל יש כרגע רוב ברור בסיעה.

לדברי גורם בכיר במפלגה, הייתה כוונה אמיתית אצל בנט לאפשר את מיצוי המהלך לקדם את הדיל, ולא היה מדובר בגינוני כבוד כלפי הרב חיים מאיר דרוקמן ורבנים נוספים שנתנו לו רשת ביטחון לחבירתו ליאיר לפיד: "הוא באמת נתן לעניין הזדמנות, אך חלון ההזדמנויות שיכול היה לאפשר את הדיל ותיקון החוקים שיאפשרו את בחירתם של עמאר ואריאל, נסגר. לפני שלושה שבועות הייתה היתכנות לעניין, ועכשיו זה נגמר. בקואליציה יש תמיכה גדולה במועמדותו של סתיו והתנגדות לחקיקה פרסונלית, והסיכוי שמהלך כזה יעבור נמוך ביותר".

"דרעי מנסה לפורר את הבית היהודי מבפנים"

אם אלו פני הדברים, מדוע שוחח אתמול אריאל עם דרעי בנושא, ומדוע רבני הציונות הדתית התכנסו כדי לבחור ברב אריאל כמועמד שלהם? התשובה לכך פשוטה, וגורם בבית היהודי אמר לוואלה! חדשות כי "שבעה רבנים מכל גוני הקשת של הציבור הדתי לאומי הכריעו. עכשיו נראה מישהו בבית היהודי ממרה את פיהם". לנוכח ההתנגדות לרב סתיו והחשש שהוא פשרן מדי ויגרום לעימות מיותר מול החרדים, שמבחינתם הוא סוג של "סדין אדום", הם עושים הכל כדי למנוע את תמיכת המפלגה בו.

לגבי המניעים של דרעי לחדש את המהלך, יש לא מעט ספקולציות. המרכיב המשותף לכולם הוא סוג של תחמנות פוליטית שדרעי אשף בה, אולם הספקנו לשכוח זאת במהלך השנים הרבות שהוא היה מחוץ למשחק. לדברי גורם חרדי, דרעי מנסה לפורר את הבית היהודי מבפנים. הוא יודע שהנושא שנוי במחלוקת, ולכן הוא מסנדל אותם בנושא הזה. ברגע שהדיל יאושר אך לא יעבור, "יהיה שמח" בסיעה. לראיה, אותו גורם מציין כי הציבור החרדי האשכנזי ומנהיגו, הרב יהודה לייב שטיינמן, שהתנגד לדיל עם הבית היהודי, שומרים על שקט ולא תוקפים את המהלך.

הרווח העיקרי שיצא לש"ס מכך על ההיערכות הוא ניסיון שלא להעביר את החוק של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) להגדלת הגוף הבוחר ונציגות הנשים בו. בנט ככל הנראה צפה את זה, ובישיבת הסיעה היום הוחלט שחוק שטרן יקבל את תמיכת הסיעה עם התאמות מסוימות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"הגיע הזמן להפסיק לפחד מהחרדים"

דרעי אף מעריך כי אם הדיל יאושר והמועמדים האחרים ירדו מהפרק, וגם אם "חוק אריאל" יעבור בכנסת, המאפשר למועמד שעבר את גיל 70 להתמודד על המשרה, הוא ייפסל בבג"ץ, ואז תיסלל הדרך למועמד חרדי לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, כמו הרב דוד גרוסמן או אפילו, הרב יעקב שפירא או הרב אליעזר איגרא, שהם מקובלים יותר על ש"ס, העיקר שסתיו לא ייבחר.

גם בבית היהודי מודים היום שההיתכנות להעברת החוקים הפרסונליים הללו אינם חסרי סיכוי. במהלך ישיבת הסיעה נאמר כי "הגיע הזמן להפסיק לפחד מהחרדים ולרבניים הראשיים יבחרו רבנים ציוניים", בדגש על שני רבנים, מה שמלמד שהסיעה בסופו של דבר לא תסכים לדיל ותציב מועמד מטעמה גם לרב הספרדי. גורם בכיר במפלגה אמר כי "אני לא זוכר שהחרדים פחדו מאיתנו כשהם העבירו את אוסלו וגם שהם כינו אותנו בית של גויים".

בסיעת הבית היהודי נותנים עוד כמה ימים כדי לבדוק את ההיתכנות לקדם את מועמדותו של הרב אריאל, ובימים הקרובים הם יכריזו על המועד מטעמם למשרת הרב הראשי. חשוב לציין סיעות הקואליציה ישראל ביתנו, יש עתיד, התנועה וחלקים מהליכוד הביעו תמיכה ברב סתיו. כמו כן מפלגת התנועה וגם שר החינוך שי פירון (יש עתיד) הודיעו כי הם מתנגדים לחקיקה פרסונלית, ופירון אף פרסם על כך הודעה נוספת היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully