וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין האיראני ואיש "הקו הסוטה": הצמד החזק של הבחירות

משה-חי הגיגת

3.5.2013 / 16:13

זה תקופה ארוכה שרוחשות שמועות כי אחמדינג'ד מכשיר לעצמו יורש, שיחמם עבורו את הכיסא עד שיוכל לשוב ללשכת הנשיא. אך האם גם המנהיג העליון חמינאי יסכים לתכסיס שכזה?

למבקשים להתמודד על הנשיאות באיראן נותרו כעשרה ימים להגיש את שמם לחברי מועצת שומרי החוקה. מועצה זו, שרובה ממונה באופן ישיר או עקיף על ידי המנהיג העליון, אייתוללה עלי חמינאי, בודקת לכאורה אם נתוניהם של מגישי המועמדות עומדים בקריטריונים שהציבה החוקה האיראנית למי שמבקש להתמנות לנשיא. למעשה, תפקידם האמיתי של חברי המועצה הוא להיות כלי שרת בידי חמינאי ולבחור ברשימה מצומצמת של ארבעה עד שישה מועמדים, לקראת מצג השווא המכונה "בחירות לנשיאות" ברפובליקה האיסלאמית.

לכולם ברור שהמחליט העיקרי בעניין זהות הנשיא הבא באיראן הוא חמינאי, אף על פי שהוא עצמו אמר לא מזמן כי גם לו יש רק "קול אחד" בבחירות. דווקא אמירה זו גרמה למבקרי השלטון והמשטר לומר כי אמנם מדובר בקול אחד, אך זהו הקול הבודד שיחליט על מינוי מחליף לנשיא הנוכחי, מחמוד אחמדינג'ד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחמדינג'אד עצמו, שלא יכול להתמודד מכורח החוקה האיראנית וקביעתה כי לנשיא אין אפשרות לכהן יותר משתי כהונות רצופות, נראה בימים האחרונים מאושר מתמיד. אמנם, נאסר על הרשתות הממלכתיות להציג את נאומיו או להשמיע את קולו מחשש לתעמולת בחירות (ויש שיגידו שהסיבה האמיתית היא האיבה הגדולה שרוחש לו המנהיג העליון). אך הוא ממשיך להופיע בציבור, ומעביר את מסריו באתר האינטרנט הרשמי של לשכתו. הסיבה לאושר המופגן של אחמדינג'ד נובעת בעיקר מהצורך שלו להפגין תמיכתה בלתי-מסויגת במי שנחשב לממשיכו הפוליטי והרעיוני, ולמועמד מטעמו לנשיאות: אספנדיאר רחים משאאי.

זה תקופה ארוכה שבמסדרונות הפוליטיים בטהרן מדברים על הכשרתו של משאאי על ידי אחמדינג'ד כיורש פוטנציאלי, שבחירתו היא חלק מתוכנית גדולה יותר של הגשמת מודל פוטין-מדבדב באיראן: חימום הכיסא בארבע השנים הקרובות עד לבחירות 2017. שאלה בנושא הזה בדיוק העלתה השבוע כתבת סוכנות הידיעות איסנ"א בראיון נרחב שקיימה עם משאאי. תשובתו, שראשיתה בהכחשה כי הוא מועמדו של אחמדינג'ד והמועמד מטעם הממשלה האיראנית, הייתה: "אפשר להשליך את הרעיון הזה על כל מועמד שיבחר הנשיא לתמוך בו ויסכם עמו על תמיכה בהתמודדות עתידית שלו (של אחמדינג'ד – מח"ה) לנשיאות. אין לזה שום קשר אליי ואין לקשר העמוק בינינו שום קשר למודל פוטין-מדבדב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משאאי לוחש על אוזנו של אחמדינג'ד. המורה והתלמיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

משאאי מכונה "מוביל הקו הסוטה", המנהיג הפוליטי-רעיוני של מי שאינם תובעים לשמור על ערכי הגישה השמרנית ברפובליקה האיסלאמית. גם לכינוי הזה התכחש משאאי בראיון, בטענה שהקו בו הוא והנשיא נוקטים הוא הקו הנכון. באופן טבעי, כל התנגחות במשאאי היא גם התנגחות אוטומטית בפטרונו הפוליטי אחמדינג'ד; כך גם הכינוי שדבק בו בגין סטייתו מדרך הישר, שמובילה ומכוונת אל הנשיא עצמו.

האיש החשוב בלשכת הנשיא

הידידות בין משאאי לאחמדינג'ד גילה כמעט כגיל המהפכה האיסלאמית עצמה. משאאי, בן 52, נולד בעיר ראמסאר שבמחוז מזאנדראן, לחופיו הדרומיים של הים הכספי. בנערותו היה מחלק כרוזים שקראו להחליף את שלטון השאה בזה של האייתוללה חומייני, ואף העביר הרצאות בנושא למבוגרים ממנו.

בזמן המהפכה משאאי כבר היה בעיצומם של לימודי הנדסת האלקטרוניקה באיספהאן. הוא נקרא לדגל ושירת כאיש מודיעין במשמרות המהפכה שזה עתה הוקמו. כעבור כמה שנים נשלח, במסגרת תפקידו, לאזור של המיעוט הכורדי באיראן, והתחבר בהדרגה לאחמדינג'ד וליועץ אחר שמלווה את הנשיא עד היום - מוג'תבא סמרה-האשמי.

בשמונה השנים האחרונות, מהווים השלושה את מרכז הכובד של לשכת הנשיאות. משאאי ליווה את אחמדינג'ד עוד מתקופתו כראש העיר טהרן, לפני היבחרו לנשיא. השניים גם קשורים בקשרי נישואין: בנו של אחמדינג'ד, מהדי, נשא לאישה את טיבה, בתו של משאאי.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וראש הממשלה דמיטרי מדבדב, בישיבה של הדומה במוסקבה. מאי 2012. Mikhail Metzel, AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה דמיטרי מדבדב/AP, Mikhail Metzel

מאז שנבחר אחמדינג'ד לנשיא, משאאי נע בין משרות שונות בלשכת הנשיא ובממשלה בטהרן. לשבוע אחד הוא היה סגנו הראשון של נשיא איראן, מינוי שבוטל בשל לחץ של חמינאי. כיום נושא משאאי בכמה תפקידים, בהם ראש מזכירות ארגון המדינות הבלתי מזדהות, שאחמדינג'ד הוא נשיאה הזמני; מזכיר ועדת התרבות הממשלתית וראש קבוצת העבודה לתיירות וצליינות. משרות נוספות שהוא מכהן בהן עוסקות ברובן בשימור המורשת האיראנית, נושא הקרוב ללבם של הזוג אחמדינג'ד-משאאי.

אותה מורשת היא גם הניצוץ שהצית את האש המתלבה מיום ליום נגד משאאי, כשצוטט לפני כמעט שלוש שנים באמירה ש"ישנן פרשנויות שונות לאיסלאם, אך ההבנה שלנו את טבעה של איראן ואת האיסלאם היא דרך האסכולה האיראנית באיסלאם. מעתה והלאה עלינו להציג לעולם את האסכולה האיראנית". כלומר, הוא ביקש מהאיראנים להעדיף את הלאומיות על פני הדת, בסתירה למהות העקרונות של המהפכה האיסלאמית. עוד ציטוט מפורסם של משאאי מן העבר הוא כי "איראן איננה אויבת של איש" וכי המדינה היא חברה של העם האמריקאי ושל העם הישראלי. עם ציטוטים שכאלה, המתקפות על משאאי, שניצב בעמדת כוח גבוהה, היו דבר מתבקש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. הפוסק האחרון בעניין הבחירות לנשיאות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראיון עמו השבוע, ביקש משאאי לשמור על עמימות אפילו לגבי עצם ההתמודדות שלו עצמו למשרת הנשיאות. כשנשאל אם הוא מדמיין את עצמו נמצא בארמון הנשיאות בשנה הבאה או במקום אחר, השיב: "זו שאלה קשה. תלוי מי יהיה הנשיא הבא. יכול להיות שהנשיא שייבחר יבקש ממני לסייע לו בעבודתו, ויכול להיות שמי שייבחר יגיד שאינני נחוץ לו".

על יחסיו עם אחמדינג'ד אמר: "הוא המורה ואני התלמיד. הוא כמו אחי הגדול. אני אוהב אותו מאוד מפני שהוא דמות בולטת שמבקשת את הצדק עבור האנשים, ואינה מוותרת על זכותם. השיעור הגדול ביותר שלמדתי מאחמדינג'ד היה שהוא לא שינה את טבעו. רבים במערב לא הכירו אותו כשנבחר, אך היום ההיכרות איתו היא נרחבת, הוא נמצא בשיא האהדה שלו. אמנם האיש השתנה, כמו כולם, אך דרכו נותרה כבעבר".

משאאי הפך בשנים האחרונות למועמד בולט מטעם הנשיא ומטעם המחנה הניאו-שמרני במדינה. גם בסקרים שונים, שהתקיימו בחודשים האחרונים, הוא ניצב באופן עקבי ברביעייה הראשונה של בורסת השמות לקראת ההתמודדות על הנשיאות. מנגד, קשה להאמין שחמינאי יסכים לכך שמקורב בעל-השפעה של אחמדינג'ד ישב במשך ארבע שנים נוספות בלשכת הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully