וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תממן תרומת ביציות? גרמן תבחן הסוגיה

דנה ווילר-פולק

1.5.2013 / 13:22

משרד הבריאות שוקל לקבל את המלצות המועצה הלאומית למיילדות וגניקולוגיה, אשר קוראות למספר שינויים מהותיים במדיניות המדינה ביחס לטיפולי הפרייה חוץ גופית

משרד הבריאות בוחן בימים אלו אפשרות לביצוע שינויים במתכונת טיפולי הפוריות בישראל. בין השינויים הנבחנים - הפסקת הטיפולים לחלוטין בקרב נשים מגיל 44, מימון תרומת ביצית וכן מתן אפשרות לנשים מגיל 39 לבצע טיפולי הפרייה מבלי שיהיו צריכות לעבור טיפולים אחרים לפני כן - בניגוד למה שקורה כיום.

השינויים האפשריים מתבססים על המלצות המועצה הלאומית למיילדות וגניקולוגיה העתידות לשנות את היקפי טיפולי הפוריות בישראל ועלותם. מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור רוני גמזו, צפוי לקדם דיון בנושא עם שרת הבריאות, יעל גרמן, במטרה לגבש את מדיניות המשרד בתחום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המלצות המועצה כוללות מימון תרומת ביציות לנשים מעל גיל 44/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד כה ביצעו נשים בגילאי 44-45 טיפולי פוריות במימון המדינה עד לילד שני ללא הגבלה, על אף סיכויי ההצלחה הנמוכים העומדים על כ-2% בלבד. על פי המלצות הוועדה, יוגבלו הטיפולים לשלושה ניסיונות ואם אלו לא יצלחו הטיפול יופסק והאישה תוכל לבחור באפשרות של תרומת ביצית במימון המדינה.

עוד ממליצה הוועדה כי בניגוד למצב היום בו לא קיימת מגבלה על מספר הטיפולים עד לידת ילד שני, אישה בכל גיל שתבצע שישה מחזורי טיפול ללא הצלחה תופנה לדיון צוות טיפולי שיבחן את דרכי הטיפול המומלצות בשלב הנתון. גם במקרה זה הומלץ לאפשר לנשים תרומת ביצית במימון המדינה.

הבשורות הטובות מיועדות לנשים מגיל 39 שעל פי המלצות הוועדה יוכלו לבחור בהפרייה חוץ גופית כאפשרות טיפול ראשונה. זאת במקום המצב כיום בו נאלצות לעבור טיפולים שונים, בהם הזרעה או השבחת זרע ולהמתין לכישלונם על מנת לעבור טיפולי הפרייה.

בית הנבחרים: סדרת כתבות בבית הפוליטיקאים לקראת בחירות 2013 - יעל גרמן. דייב שחר
האם משרד הבריאות יקבל את המלצות המועצה למיילדות וגניקולוגיה? ליעל גרמן הפתרונים/דייב שחר

עם השנים חלה עלייה ניכרת במספר ההפריות החוץ גופיות שנערכות בישראל. בשנת 2010 בוצעו כ-34.5 אלף מחזורי טיפול לעומת כ-18 אלף טיפולים בשנת 2000, עלייה של 92%. מספר מחזורי הטיפול למיליון איש בישראל הוא הגבוה בעולם כשיש נשים המבצעות 20 מחזורי טיפול, לעיתים קרובות ללא הצלחה. עלות מחזור טיפול נאמדת ב- 12-15 אלף שקל וההוצאה הלאומית הכוללת על טיפולי הפריה חוץ גופית נאמדת בכחצי מיליארד שקל בשנה.

עוד בשנת 2005 המליצה המועצה הלאומית למיילדות וגניקולוגיה להוריד את הגיל המרבי לטיפולי הפריה חוץ גופית ל-44. זאת כשסיכוייה של אישה בת 40 ומעלה ללדת מתרומת ביצית גבוהים במידה ניכרת מסיכוייה ללדת מביציותיה שלה. השינוי צפוי לחסוך כסף רב למדינה, אותו ממליצה הוועדה לנתב למימון טיפול תרומת ביציות בנשים אצלן הופסקו טיפולי הפריה חוץ גופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully