וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הכוונה לצמצם מספרן: החלה עונת הבגרויות

1.5.2013 / 6:06

את התקופה הלחוצה ביותר עבור תלמידי התיכונים יפתחו הבחינות בתיאטרון, בדת נוצרית ובחינוך גופני. במשרד החינוך דנים בעתידן של הבחינות, שאותן מעוניין פירון להפחית

כשברקע דן משרד החינוך בהצעות לשינוי במערך הבחינות, נפתחה הבוקר (רביעי) תקופת בחינות הבגרות בתיכוני ישראל. היום ייבחנו התלמידים במקצועות תיאטרון, דת נוצרית וחינוך גופני, ובהמשך השבוע תתקיים הבחינה בביולוגיה.

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל כחלון, איחל הצלחה לנבחנים – בהם גם הוא עצמו – בשם המועצה. "תקופת הבגרויות היא התקופה הלחוצה והעמוסה ביותר על רצף הלימודים. אנחנו מאחלים בהצלחה לכל הנבחנים, בתקווה שהבחינות יהיו הוגנות ושכולנו נשמור על טוהר הבחינות", אמר כחלון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחינת בגרות במתמטיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבועות האחרונים דנה הוועדה לבדיקת שינוי מערך בחינות הבגרות שהקים שר החינוך לשעבר גדעון סער, בכמה אפשרויות לצמצום מספרן של בחינות הבגרות. בין המתווים שנידונו עד כה, הוצע לצמצם את מספר הבחינות לשלוש בלבד ועוד בחינה נוספת במקצוע בחירה, כאשר ביתר המקצועות ייבחנו התלמידים במבחנים פנימיים או בעבודות חקר. שר החינוך הנוכחי שי פירון הבהיר כמה פעמים כי בכוונתו להפחית במספר הבחינות, אולם טרם ברור כיצד ייראה השינוי. הוועדה שהוקמה לבחינת הנושא צפויה להגיש את מסקנותיה בשבועות הקרובים.

באיגרת החודשית ששלח פירון למורים לפני ימים ספורים, התייחס השר לנושא. "אני סבור שהבחינות הן חלק מתהליך חינוכי", כתב. "הבחינה מהווה כלי משמעותי לשיקוף הידע ולבקרה על תהליך הלמידה, 'מדידה בשירות הלמידה'. היא אמורה לשמש את המורה והתלמיד כאחד. השיח מסביב לתהליך הבחינה חשוב לא פחות מתוצאות הבחינה".

עם זאת, פירון הוסיף כי "כשהבחינה הופכת לתכלית של המעשה החינוכי, מתרחשת קטסטרופה חינוכית. על הלמידה משתלט תהליך דמוי 'כוכב נולד'. מורים חשופים לסחר-מכר על עוד נקודה או שתיים בציון השנתי, הם מואשמים ב'פגיעה בעתיד של התלמיד', ב'חוסר רגישות', ועוד מיני טענות. הפנמת חשיבות תהליך הלמידה וההבנה שהבחינה היא חלק ממכלול שלם הולכת ונשחקת. אני סבור שעלינו לחזק את מקומו של התהליך ובעיקר את תפקידו של המורה כמעורר השראה, מוביל דיוני עומק, מפנה תשומת לב להשלכות רלוונטיות ואקטואליות של החומר הנלמד ולא רק מי שאחראי על 'הכנה לבחינות'". לסיכום כתב פירון: "אסור לנו להפוך את מערכת החינוך למפעל מרובה בחינות. אסור לנו להפוך את הציונים לבבואה של מערכת הלמידה. לצד זה – אסור לנו לזלזל בחשיבותה של הערכה מעצבת, בכמיהה ובדרישה למצוינות לימודית".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

המורים קוראים לשינוי עמוק יותר

אולם יש שמאמינים שלא די בצמצום מספר הבחינות כדי להשיג את השינוי המיוחל. לרגל פתיחת העונה הלחוצה ביותר בשנה – הן לתלמידים והן למורים – יצאה תנועת המורים החדשה בקריאה לשר פירון שלא להסתפק בצעד זה, אלא לערוך שינוי משמעותי ומהותי יותר: "הקשיים בהם נתקלת מערכת החינוך הישראלית רחבים ועמוקים יותר מאשר המדד המסכם את שנותיהם של ילדי ישראל במערכת. ללא ספק, חשוב שנדע להעריך את התוצאות של התהליך הארוך והמורכב הזה. אולם המדדים בהם אנחנו משתמשים צריכים לשקף את התהליך החינוכי ואת מטרותיו; כיום, חלקים גדולים מהמתרחש בין כתלי בית הספר מוקדשים לעמידה בדרישות המדד המסכם הקרוי בחינות הבגרות, במקום להתמקד בהשגת המטרות החינוכיות אותן אנחנו כמחנכים רוצים להעביר".

בתנועה קראו לפירון שלא להסתפק בשינוי קוסמטי של מספר מבחני הבגרות, ולייצר שינוי משמעותי במערכת שיגרור אחריו שיפור עמוק בחינוך בישראל, ולבצע שינויים בשיטות ההוראה, הלמידה וההערכה, שיאפשרו למורים להוביל תהליך חינוכי משמעותי, וכן לתכנן את השינוי כך שיבוצע בהדרגה. כמו כן, קראו בתנועה לשתף את המורים – שיצטרכו להוציא אל הפועל את השינויים – בכל החלטה שכזו. "לשנות רק את מספר בחינות הבגרות זה כמו להחליף את החמור בסוס ולהתפלא שהוא עדיין לא מצליח למשוך את הבית", אמרו בתנועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully