וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיץ חם בפתח: השקט בעזה ובגדה עומד להסתיים

פיגוע הדקירה בשומרון והחיסול ברצועה מרמזים שהקיץ הקרוב לא הולך להיות פשוט בחזית הפלסטינית. בעוד בחמאס עסוקים בלכידת צעירים "מתמערבים", נראה שהסלמה נוספת בלתי נמנעת

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

צפו: סיקור הפיגוע בצומת תפוח, אתמול

אירועי אתמול בגדה המערבית וברצועת עזה מבשרים במידה מסוימת את פתיחתו של הקיץ החם, אולי אפילו חם מאוד, עבור ישראל בחזית הפלסטינית, וייתכן גם בחזיתות אחרות. תקיפת חיל האוויר אתמול בעיר עזה, לא הרחק מבסיס גדול של חמאס, והפגיעה בפעיל של "מועצת השורא של המוג'הידין", הייתם מסחאל, היא פעולת הסיכול הראשונה שעושה ישראל מאז סיומו של מבצע "עמוד ענן", בנובמבר 2012. הישראלי שנהרג אתמול בפיגוע דקירה בצומת תפוח, אביתר בורובסקי בן 32, אב לחמישה ילדים, הוא הקורבן הראשון של טרור פלסטיני בגדה מאז ספטמבר 2011. שני האירועים הללו מרמזים לנו שהשקט היחסי ממנו נהנתה ישראל בעזה ובגדה, עומד להסתיים.

אוטובוס של פלסטינים שמתנחלים רגמו באבנים. דרור עינב
לאחר הפיגוע בצומת תפוח מתנחלים יידו אבנים לעבר אוטובוס שהסיע נערות פלסטיניות/דרור עינב

כמעט חצי שנה חלפה מאז שסיים צה"ל את המבצע ברצועה. 19 רקטות נורו מאז לעבר ישראל ובכל זאת צה"ל נמנע מחיסול פעילי טרור ברצועה. החשש מהסלמה עמד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות בישראל לצד ההבנה שבחמאס נוקטים אי אלו צעדים כדי לעצור פעילים של ארגוני טרור אחרים שניסו לשגר רקטות לתחומי ישראל. אולם, המאמץ של הארגון בעזה, רחוק היה מלהספיק. בעוד ממשלת חמאס מקימה גוף ביטחוני שאמור לעצור משגרי קסאמים, בכירי הזרוע הצבאית של הארגון, עז א-דין אל-קסאם, המשיכו לקשור קשרים עם אותם ארגונים המזוהים עם אל-קאעדה ואחראים לשיגורי הרקטות נגד ישראל. לטענת מקורות פלסטינים בכירים ברמאללה, כמה ממפקדי הזרוע הצבאית בעזה כמו איימן נופל, ראיד אל-עטאר ואחרים, יודעים על פעילות הג'יהאדיסטים ומעלימים ממנה עין.

הכתובת הייתה על הקיר

בעקבות הישנותם של שיגורי הרקטות לעבר ישראל והירי מסיני באחריות "מועצת השורא של המוג'הידין", היה ברור כי בשלב מסוים התגובה בוא תבוא. יחד עם זאת, יש לציין שישראל נקטה זהירות בבחירת המטרה (מסחאל היה מעורב, לפי המודיעין הישראלי, בירי לעבר אילת) ונזהרה שלא לפגוע באזרחים תמימים או במטרות של חמאס, כדי להימנע מהיגררות להסלמה מחודשת.

אך אין ודאות שהרצון לעצור הידרדרות המצב אכן ימנע אותה. בעזה פועלים כיום מספיק ארגוני טרור בעלי קו התומך בהמשך ירי הרקטות וספק אם חמאס ינסה או יוכל לעצור אותם. לעת עתה, נראה שהארגון טרוד בעניינים אחרים, חשובים כנראה לא פחות, כמו הג'ל בשערותיהם של צעירי עזה. רק אתמול דיווח ה"טלגרף" הבריטי כי משטרת הצניעות של חמאס עצרה 41 צעירים בחודש אפריל, מאחר ש"היו להם תספורות בסגנון מערבי (ג'ל בשיער)". הם הוכו ושיערם גולח. ובזמן שאנשי הארגון עסוקים במרדף אחר בני נוער עם שיער קוצים או כאלה שלבשו את מכנסיהם מתחת לקו המותניים (בדומה לראפרים בארה"ב), פעילי הקבוצות הסלפיות, יהיו חדורי מוטיבציה כעת לירות לעבר ישראל כדי "לנקום" את מות חברם. מכאן שייתכן שהסלמה נוספת כמעט בלתי נמנעת.

הפיגוע מדרום לשכם אתמול בבוקר, אף הוא אינו בגדר הפתעה גדולה. לנוכח המבוי הסתום במשא ומתן, היעדר צמיחה כלכלית ותחושה של ייאוש בשטחים, האווירה הציבורית הפלסטינית בגדה מעודדת פגיעה במתנחלים או חיילים. גם גינוי נחרץ של הרצח מצדה של הנהגת הרשות לא נשמע אתמול. מנגד, התגובה של "נערי הגבעות", הייתה אף היא צפויה, כמעט אוטומטית. רדיו פלסטין החל לשדר קריאות אזהרה לתושבים בצפון הגדה שלא לנסוע דרך צמתים "בעייתיים", עוד לפני שהחלה האלימות מצד המתנחלים והפגיעה בפלסטינים חפים מפשע. אז האינתיפאדה השלישית אמנם עוד לא החלה, אך השטח מבעבע וגם כאן, ההידרדרות כבר באופק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully