וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד רק יפגע באדם העובד

יוסי יונה

29.4.2013 / 17:29

ליוסי יונה לא נותר אלא להתפעל מהאירוניה: האיש שזכה ב-19 מנדטים על גבם של מצביעי המחאה החברתית נשבה בקסמי כלכלת השוק, ועומד להעביר תקציב שרק יגדיל את יוקר המחיה

לא ניתן להתעלם מהאירוניה המתגלה בניסיונו של יאיר לפיד לקדם בנחישות כה רבה ובשכנוע פנימי כה עמוק את המדיניות הכלכלית שאותה אימץ עם כניסתו לתפקיד שר האוצר. למעט כמה שינויים, שר האוצר הנמרץ מקדם למעשה את אותה מדיניות כלכלית שהביאה למחאה החברתית של קיץ 2011. האירוניה גוברת כאשר מתחוור שיש לזקוף את הישגו המרשים של לפיד בבחירות האחרונות לזכותם של רבים ממשתתפי אותה מחאה, שהאמינו כי הנה קם האיש שבכוחו לספק מענה לתביעותיהם, ובראשן מענה הולם לעלייה הגואה ביוקר המחיה.

הצעדים הכלכליים שאותם מבקש לפיד לקדם - כפי שמשתקף מנאומיו ומכל מה שידוע לנו עד כה לגבי תקציב המדינה המתגבש - לא ייתנו מענה לבעיה זו. למעשה, הם רק יחריפו אותה. אחת הסיבות העיקריות - אם לא הסיבה המרכזית - לעלייה הדרסטית ביוקר המחיה בשנים האחרונות היא הירידה ההדרגתית והממושכת בחלקה של הממשלה במימון השירותים החברתיים של אזרחי ישראל.

ירידה זו, שאותה ניתן לראות בתחומי החינוך, הבריאות, הדיור, הרווחה והסעד, משקפת מדיניות קבועה זה שנים ארוכות של כל ממשלות ישראל, בין אם בראשות הליכוד, העבודה או קדימה. בעוד הממשלות הלכו והפחיתו את חלקן במימון השירותים הללו, הלך וגדל חלקו של הציבור במימונם. אך לא רק זאת: הירידה בחלקה של הממשלה במימון השירותים החברתיים גם תרמה לצמיחה מבהילה של הפערים הכלכליים בחברה, עקב צמצום יכולתן של שכבות חברתיות רבות לפצות על הירידה החדה הזו.

ותודה למקס וובר

מכאן ברור שהצעד המרכזי וההכרחי שיש לנקוט כדי לפתור את בעיית יוקר המחיה - צעד המיושם במדינות מתוקנות רבות - הוא הגדלה הדרגתית של חלקה של הממשלה במימון השירותים החברתיים. פתרון זה מחייב הגדלה ניכרת בהכנסות המדינה, בין אם באמצעות הגדלת שיעורי המס על חברות ועל בעלי הכנסות גבוהות, ובין אם באמצעות ביטול פטורים לתאגידים, השתת מס ירושה והגדלת חלקו של הציבור ברווחים הנובעים מניצול משאבי הטבע העומדים לרשותנו.

אולם למעט מס שפתיים, לפיד לא קורץ מהחומר הדרוש לשם אימוצו של פתרון נועז, חדשני ורענן זה. אין לטעות בכפפות האגרוף שהוא עוטה על כפות ידיו ואין להתרשם מתרועות המלחמה היוצאות מפיו: בזירה האמיתית הוא נוחל נוק-אאוט מביך. כך לדוגמה, כשביקש להגדיל את יעד הגירעון, וכך להפחית את היקף הקיצוץ בתקציב המדינה לשירותים חברתיים, מיהר נגיד בנשק ישראל סטנלי פישר להבהיר מי בעל הבית האמיתי של כלכלת ישראל. לפיד נסוג מיד מכוונתו.

ואכן, לא עברו ימים ספורים והנה הסדר הישן הושב על כנו במשרד האוצר. לפיד לומד, מפנים ומדקלם היטב את השקפת העולם המושלת בכיפה זה שנים ארוכות. הוא מבקש ליישם אותה באדיקות המאפיינת חסידים שנשבו בקסמו של גורו כריזמטי. הפתרון לכל תחלואי החברה, גורסת השקפת עולם זו, הוא כלכלת שוק. וכאשר עולים קשיים וכאשר מתגלעים משברים בדרך אל הפתרון המיוחל, אזי המענה אינו מאחר לבוא: מינון גבוה יותר של כלכלת שוק. מה שלא הולך בכוח ילך ביותר כוח.

והנה מדי יום ביומו נשלפות תוכניות מגירה שחיכו להזדמנות נאותה לצאת לאוויר העולם. לאחר שהממשלה אישרה את "התכנית לפתיחת השמים", מחכות לתורן הרפורמות להפרטת הנמלים, להפרטת החשמל, לפתיחת השוק לייבוא של סחורות ומוצרים ולחשיפה גוברת של השירותים החברתיים לכלכלת השוק. גולת הכותרת של הממשלה החדשה תהיה "הגמשת שוק העבודה", שאינה אלא שבירת העבודה המאורגנת בישראל. וכך, למרות המלל הפתייני על חזון חדש ועל שימת האדם העובד במרכזו, מעמדו של העובד בישראל ייפגע קשות אם לפיד יצליח ליישם רפורמות אלו. וכך, בניגוד להבטחותיו של לפיד, מעמד הביניים והשכבות החלשות ימשיכו להישחק בעקבות יישומן של רפורמות, בעוד שרק מתי מעט ימשיכו לקטוף את פירותיהן.

היה זה מקס וובר, מאבות הסוציולוגיה המודרנית, שסיפק את התובנה על "התוצאות הבלתי-מכוונות של הפעולה האנושית". תובנה זו באה להעיד על המגבלות המשתקפות בניסיון שלנו לתכנן פעולות, להוציא אותן לפועל ולשלוט בתוצאות שהן מניבות. הפער בין היעדים שאליהם אנו שואפים לבין מה שקורה בפועל, הוא מזכיר לנו, מלמד לעתים על סתירה מוחלטת. עלייתו המטאורית של לפיד בשמי הפוליטיקה מספקת דוגמה מרתקת לסתירה זו. האיש שקיבל את אמונו של הציבור, האיש שעליו שמו רבים מהמוחים של קיץ 2011 את יהבם, הפך לנושא הכלים של אותה מדיניות כלכלית שפגעה בהם קשות והוציאה אותם אל כיכרות הערים ואל רחובות הארץ מלכתחילה.

ניתן לצפות שהציבור עוד יבין שמישהו הוליך אותו שולל; אפשר שגלי המחאה חדשים עוד ישובו לשטוף את כיכרות הערים ואת רחובות הארץ; ואפשר גם לקוות שהפעם תתקיים הלימה בין יעדי המחאה לבין תוצאותיה.

הכותב, פרופ' יוסי יונה מאוניברסיטת בן גוריון, עמד בראש צוות יונה-ספיבק שיעץ לראשי המחאה החברתית בנושאי כלכלה וחברה; התמודד ברשימת מפלגת העבודה בבחירות האחרונות לכנסת

לכל הטורים של יוסי יונה

עוד בנושא:
מתווה לפיד: הנחה בארנונה - רק לשני בני זוג עובדים
הזובור של לפיד: עיני יכריז השבוע על סכסוך עבודה
תקציב זה לא תכנית ריאליטי / דפני ליף
אחיי החילונים, אל תיתנו ללפיד לעבוד עליכם / צביקה גרוניך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully