וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע סרט: מאבקם של תלמידי קריית שמונה לקולנוע

קובי דוד

27.4.2013 / 17:58

בית הקולנוע בעיר הצפונית נסגר לפני כעשור. לאחרונה החלו בני הנוער בניסיון לגייס תרומות לרכישת מקרן שעלותו 150 אלף שקלים. "החלטנו להחזיר את חיי התרבות האבודים"

הפעם האחרונה שתלמידי כיתה ט' 9 בתיכון דרכא-דנציגר בקריית שמונה צפו בסרט בבית הקולנוע הייתה לפני למעלה מעשור. מאז הם נאלצים לוותר על החוויה השגרתית עבור בני נוער ממרכז הארץ, או לנסוע מרחק של למעלה משעה וחצי כדי לצפות בסרט בבתי הקולנוע שבאזור מפרץ חיפה או בעמק הירדן.

ילדי כיתה  בבית הספר דנצינגר בקריית שמונה יצאו לבגיוס תרומות למסך קולנוע, אפריל 2013. ג'יליס
הרעיון נרקם בשיעור חינוך. תלמידי תיכון דרכא דנציגר/ג'יליס

מרבית בני הנוער גדלו לתוך מציאות מורכבת. לפני כשנתיים הגיעו מוסדות התרבות הגיעו לקריסה כלכלית והחלו להיסגר בזה אחר זה – הספרייה העירונית, היכל התרבות והמתנ"ס הקהילתי. אך במקום לשבת בחיבוק ידיים ולקונן על מר גורלם, הוכיחה קבוצת התלמידים שאפשר לפעול. הרעיון נרקם באחד משיעורי החינוך, שבו הביעו התלמידים אכזבה גדולה לנוכח המחסור המשווע בחיי התרבות בעיר. בשיתוף פעולה עם מחנך הכיתה והנהלת בית הספר הם החלו לגייס תרומות לרכישת מקרן דיגיטלי חדש שיוצב באשכול הפיס של בית הספר.

הבטיחו 50 אלף שקלים, אם נגיע ל-100

על מנת שיוכלו לרכוש מקרן שיאפשר צפייה בסרטים באיכות גבוהה, על התלמידים לגייס סכום של 150 אלף שקלים. "פנינו לכמה שיותר אנשי עסקים וחברות שיוכלו לעזור לנו בגיוס התרומות", סיפרה התלמידה ליאור עזריה. "רק לפני מספר ימים קיבלנו בשורה משמחת. איש עסקים מחו"ל הבטיח לתרום לנו סכום של 50 אלף שקלים, בתנאי שנגיע ל-100 אלף שקלים הראשונים". במקביל פנו התלמידים לחברות הפצה שונות וביקשו מהן סרטים חדשים.

לשמחתם, חברת "תיאטראות ישראל" המפעילה את רשת "יס פלאנט" נענתה בחיוב. החברה הבטיחה לספק לחולמים הצעירים סרטים במחיר מסובסד. כדי לתמרץ את החבורה בגיוס התרומות, הבטיחה הנהלת החברה לתרום כמה סרטים בחינם, בתנאי שיצליחו לרכוש את המקרן בזמן הקרוב. "המשימה הגדולה היא לאסוף תרומות וכמה שיותר – משרי אריסון, מקבוצת הכדורגל של קריית שמונה ומאנשים פרטיים שמוכנים לעזור לנו לשנות את המציאות", אמרה עזריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ילדי כיתה  בבית הספר דנצינגר בקריית שמונה יצאו לבגיוס תרומות למסך קולנוע, אפריל 2013. ג'יליס
מוסדות התרבות נסגרו בזה אחר זה/ג'יליס

ליוזמה הצטרף אחד המתמודדים על ראשות העירייה, יגאל בוזגלו. "מדובר בבני נוער איכותיים המגלים אכפתיות יוצאת דופן לכל הנעשה בעיר", הסביר. "אני סבור שהפרויקט יהיה דוגמה ומופת לשאר בני הנוער בארץ. באמצעות חולמים צעירים נוכל לשנות מציאות". אלא שעד כה הצליחו התלמידים לאסוף רק כמה מאות בודדות של שקלים.

"הממשלה צריכה להתעורר"

בין לוח המבחנים לבין שאר המטלות לקראת סוף שנת הלימודים המתקרב משקיעים התלמידים זמן ומחשבה בחלום המשותף. המסר העיקרי שלהם מופנה בעיקר אל מנהיגי המדינה. "הממשלה צריכה להתעורר – ויפה שעה אחת קודם", אמרה שיר בן זקן. "לתושבי הפריפריה אין חיי תרבות. קיים מחסור אדיר במוקדי הבילוי ונראה שלאף אחד זה לא מזיז. אנחנו החלטנו לקחת את האחריות לידיים".

לדברי התושבים הצעירים, פתיחתו הצפויה של בית קולנוע תחולל שינוי מהותי בחיי ההווי והתרבות בעיר. "אנחנו לא מעוניינים להתעסק במה לא טוב בעיר", הוסיפה בן זקן, "אדרבה – לעודד את הדברים הטובים ולשפר את החולשות. יש כאן בני נוער איכותיים שמתנדבים בקהילה. גם להם יש את אותם צרכים כמו שאר בני הנוער במרכז הארץ. אנחנו לא פחות טובים מהם".

סרט היסטורי

למרות שבתי הקולנוע הוותיקים בעיר נסגרו עוד לפני שהם נולדו, התלמידים מקווים לשחזר את התקופה הנוסטלגית שבה נהנו תושבי המקום מצפייה בסרטים, עם פופקורן ושתייה לצדם. "גם לאנשים המבוגרים מגיע לצפות בקולנוע, בדיוק כמו בעבר ", ציינה עזריה. "אנחנו מקווים להחזיר את אותו הכיף והבילוי שהיה פעם".

בית הקולנוע הוותיק "חרמון" שהוקם בשנת 1957 נסגר בשנות ה-90 לאחר שחטף פגיעה ישירה של קטיושה. על חורבות קולנוע "שניר" נמצא כיום קניון "שמונה סנטר". כתחליף נבנה ברבות השנים מקבץ של שלושה בתי קולנוע שפעלו בקניון נחמיה, אך גם הם נסגרו בשל כמות הצופים שהלכה ופחתה, ולא הצדיקה את העלויות הגבוהות. התלמידים מציינים כי הצורך של בני הנוער ושל שאר התושבים כיום דווקא הולך וגדל. "כולם רוצים להיפגש עם חבריהם בבית הקולנוע", סיפרה רועי אפריאט, "אנחנו השלמנו להם את כל החוויה ואפילו העמדנו לרשותם דוכן של פופקורן ושתייה. בדיוק כמו בית קולנוע אמיתי".

הפיילוט הראשון עבר בהצלחה רבה. כ-200 בני נוער ומבוגרים הצטופפו בהקרנת סרט הבכורה, "הבלתי אפשרי", שהתקיימה באולם של מפעל הפיס השוכן בין כתלי בית הספר. "לאחר הסרט הראשון שהקרנו באמצעות המסך הישן, הבנו שיש צורך אמיתי ומובן של כל תושבי העיר", הוסיפה אפריאט. "החלטנו להרים את הכפפה ולהחזיר את חיי התרבות האבודים של קריית שמונה".

את הרווחים ממכירת הכרטיסים – עשרה שקלים לאחד – החליטו התלמידים לתרום לקופת בית הספר. כך הם יוכלו לסייע לתלמידים המתקשים לעמוד בהוצאות המסע לפולין שיתקיים בשנה הבאה. "המסר החברתי לא פחות חשוב בכל התהליך, לפני הדאגה לחיי התרבות", סיכם קורן תורג'מן. "ראשית אנחנו דואגים גם לכך שכל תלמידי בית הספר יוכלו להשתתף בכל הפעילויות, עם דגש על אותם תלמידים שקשה להם מבחינה כלכלית".

לתרומות ניתן לפנות: matanraved@gmail.com.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully