וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד לחרדים: "נחתתם מהמאדים? הגירעון רשום על שמכם"

בפתח הישיבה הראשונה של הכנסת במושב הקיץ התפתח עימות בין שר האוצר לחרדים. לפיד: "אני רק צריך לפתור את הגירעון שאתם יצרתם, ולא הייתם החברים הכי זולים בקואליציה"

צילום: ערוץ הכנסת

פתיחה סוערת למושב הקיץ של הכנסת: על רקע הצגת תכנית הקיצוצים לקראת תקציב המדינה, נפתח אחר הצהריים (שני) בסערה מושב הקיץ של הכנסת ה-19. עם עלייתו של שר האוצר, יאיר לפיד, לדוכן הנואמים, תקפו אותו חברי סיעת יהדות התורה. "אני משתתף בצערו של מר פרוש על זה שאתם לא בקואליציה ועוברים עליכם ימים לא פשוטים", פנה לפיד לחברי הכנסת החרדים. "נחתתם מהמאדים? אתם לא הייתם שותפים לממשלה שיצרה פה את הגירעון? הגירעון הזה רשום על שמכם, אני רק צריך לפתור את הגירעון שאתם יצרתם, ואתם לא הייתם החברים הכי זולים בקואליציה".

בהצגת הצעת אי-האמון של סיעתו בממשלה, דיבר ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) על כך שישראל היא מדינה מוקפת אויבים. לפיד השיב לו: "היה לך העוז לבוא ולומר שהדבר החשוב הוא הנושא הביטחוני. אתה מודאג מהירידה באחוזי הגיוס? אל תטריד את עצמך, הממשלה הזו תדאג לזה שיהיו הרבה מתגייסים חדשים מתוך החצר האחורית שלך. אל תדאיג את עצמך לגבי חוסנו של צה"ל. כל השתמטות היא מגונה. כולם יתגייסו". לפיד חזר ואמר לחרדים כי "איש אינו שונא אתכם". לבקשתו של ח"כ גפני כי שר האוצר ידבר על תכנית הקיצוצים, השיב לפיד: "אני לא שואל אותך על מה לדבר, אני לא מקבל מכבודו הוראות. בגלל זה אתה לא יושב בוועדת הכספים, כי נמאס לנו לקבל ממך הוראות".

ח"כ גפני שאל את לפיד: "למה אתה מוציא הודעות בפייסבוק בשבת?". לכך השיב לפיד: "אני רשאי להוציא הודעות בשבת, אני לא אדם דתי, אתה מוזמן לעשות מה שאתה רוצה לעשות בשבת, ואני אעשה מה שאני רוצה בשבת".

יאיר לפיד מודיע על הקיצוץ בתקציב 22 באפריל 2013. יואב דודקביץ'
"צריך להיחלץ מגרעון של 35 מיליארד שקלים". לפיד בישיבת סיעתו, היום/יואב דודקביץ'

במהלך הדיון, פנה לפיד ליו"ר מרצ, ח"כ זהבה לגלאון, שדיברה מוקדם יותר על גזענות נגד המסתננים. "גזענות היא בעיה, אבל אי אפשר להעמיד פנים שאין בעיה של הסתננות. זה קל לשבת שם ולהטיף, זה הרבה יותר קשה לעמוד פה ולנסות לתקן", אמר לה. ח"כ גלאון השיבה: "ניסית פעם לשבת פה? איך אתה מעז להטיף לי מוסר?". בהמשך אמר לפיד: "צריך להקטין את הגירעון. סיכמנו על יעד גירעון נמוך. זו מה שעושה ממשלה אחראית. להגדיל את הגירעון ולחלק כסף לאנשים זו לא תפיסה חברתית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד-ביתנו) התייחס גם הוא להצעות אי-האמון בממשלה. "אני קורא את כותרות הצעות אי-האמון ומשתומם. הסיעות הערביות מקצינות את ההתבטאויות כלפי הממשלה. אני יכול להבין את התחרות הפנימית באופוזיציה. נדרשת הרבה רצינות באופוזיציה ואני רוצה להזכיר מה קרה לסיעת האופוזיציה הראשית בכנסת הקודמת", אמר ותקף את ח"כ יחימוביץ': "תראו מה קורה בסיעת האופוזיציה הראשית היום. הסיעה מטיפה לצדק חברתי וכלכלה סוציאליסטית. דממה מוחלטת בנושא השמיים הפתוחים. כאשר יו"ר האופוזיציה רוצה בכך, אין אולפן שהיא לא נמצאת בו. המסקנה שלי היא שקל מאוד לדבר על צדק חברתי, אבל כשזה מגיע למעשים אתם נעלמים".

בישיבת המליאה הראשונה, הוגשו שש הצעות אי-אמון בממשלה, שעסקו בנושאים מדיניים, כלכליים וחברתיים. שר האוצר, יאיר לפיד, השיב בעצמו להצעות אי-האמון בנושאים הכלכליים. ברוב של 63 תומכים מול 45 מתנגדים, דחתה הכנסת את הצעת אי-האמון שהגישה סיעת העבודה, בה נכתב כי הממשלה החדשה היא "ממשלה ללא בשורה בתחום המדיני-כלכלי-חברתי". חמש ההצעות האחרות נדחו בשיעור דומה של תומכים ומתנגדים.

שלי יחימוביץ' במליאת הכנסת, אפריל 2013. טלי מאייר
כל סיעות האופוזיציה הגישו הצעות אי-אמון בממשלה. יחימוביץ'/טלי מאייר

מוקדם יותר היום הציג שר האוצר לפיד לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את מתווה תכנית הקיצוצים לקראת התקציב הקרוב. בין הצעדים המוצעים על מנת להתמודד עם הגרעון בתקציב המדינה: קיצוץ של 18 מיליארד שקלים בתקציב והעלאת מסים בהיקף של חמישה מיליארד שקלים. כמו כן, העלאת מס ערך מוסף (מע"מ) באחוז. "זה לא פשוט, צריך להיחלץ מגרעון של 35 מיליארד שקלים", אמר לפיד בישיבת סיעתו, "לא נסתתר מאחורי הגרעון אלא להיפך, נסתכל עליו כעל הזדמנות כי הוא מאפשר לנו, ומכריח אותנו, לשנות סדרי עדיפויות. מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה - לשים את האדם העובד במרכז העשייה שלנו".

ראש הממשלה נתניהו התייחס לפגישתו עם לפיד, בה הוצגה בפניו התכנית. בפתח ישיבת הליכוד, הבטיח נתניהו כי הממשלה "תעביר תקציב אחראי שיסייע לנו להמשיך את הצמיחה". נתניהו התייחס בישיבה גם לרפורמת השמיים הפתוחים שהתקבלה אתמול ואמר: "אתמול פתחנו את השמיים, והיום אנחנו פותחים את מושב הכנסת. רפורמת השמיים הפתוחים שהעברנו תוזיל את מחירי הטיסות ותביא לכאן יותר תיירים. זו רק הראשונה בשורה של רפורמות שנביא להוריד את יוקר המחיה. עשינו את זה בסלולר ונעשה את זה בתחומים אחרים".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', התייחסה גם היא לקיצוצים הצפויים וכן לרפורמת השמיים "יהיה נטל גם על אותה ריקי אומללה מחדרה ובוודאי על העניים. נצטרך לסכל מזימות רשע ולהגן על הציבור. יש לנו פוטנציאל למנף את הרצונות של ציבור אינטלגנטי ומודע ולהשפיע באופן מהותי על התנהלות הממשלה", אמרה בפתח ישיבת סיעת העבודה. "בסוגיית השמיים הפתוחים, אני קוראת לממשלה לנהוג באחריות ולא בכוחנות כדי לעשות כל מה שביכולתה למנוע שביתה מחר. חברות התעופה הישראליות הן חברות פרטיות. המנכ"לים שלהן מרוויחים משכורות נכבדות מדי, לטעמי, והן צריכות להתמודד בשוק גלובלי, אבל אי אפשר לשלוח אותן לשוק גלובלי כשהן גובלות בסידורים ייחודיים לישראל, סידורי אבטחה, חוסר יכולת לטוס לאזורים מסויימים. זה צורך חברתי מהמעלה הראשונה. אנחנו מדינה מוקפת איומים ולא יכולים לשים את יהבנו על חברות תעופה זרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully