וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד תומך בנשות הכותל: "אין לאיש בעלות על אלוהים"

"אעשה כל שביכולתי להבטיח את השוויון בין התנועות, האורתודוקסית, הרפורמית והקונסרבטיבית", אמר לפיד והוסיף כי יפעל על מנת לאפשר תפילת נשים עם טלית בכותל

הפתרון לתפילת נשים בכותל מתקדם: שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי יש לאפשר לנשים להתפלל עטופות בטלית בכותל המערבי. "אני עומד לעשות כל שביכולתי להבטיח את השוויון בין התנועות האורתודוקסית, הרפורמית והקונסרבטיבית, איש אינו יכול לתבוע בעלות על אלוהים", אמר לפיד. "אעשה ככל שביכולתי כדי שיתאפשר לנשים להתפלל עטופות בטלית בכותל המערבי". הדברים נאמרו אתמול (רביעי) בכנס סגור לתקשורת של 200 מאנשי הפדרציה היהודית מניו יורק שנערכה במרכז רבין בתל אביב ובו נשא לפיד דברים.

כיום, רחבת הכותל המערבי מחולקת לשני חלקים - עזרת גברים ועזרת נשים. נשים הרוצות להתעטף בטלית ולהניח תפילין, לקרוא בתורה ולעשות פעולות נוספות המזוהות עם הגברים על פי המסורת האורתודוקסית, מעוכבות על ידי המשטרה שאמונה על אכיפת הנושא.

אחד המשתתפים באירוע מסר לוואלה! חדשות כי לפיד היה ברור בדבריו באשר לצורך לפתוח "עזרה" שלישית בכותל המערבי. עד כה נמנע לפיד, הידוע בדעותיו הליברליות, מלהתבטא בפומבי בסוגיה הרגישה. דבריו של לפיד מהווים למעשה תמיכה במתווה שמגבש בימים אלה יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, לפיו מתחם קשת רובינסון, מדרום לרחבת הכותל, ייפתח לתפילה מעורבת בכל שעות היממה.

תמר זנדברג ומיכל רוזין בתפילת נשות הכותל, אפריל 2013. טלי מאייר
"אנו בתקופה חדשה ונעים בה לכיוונים חדשים שבה כל התגיות הישנות של אשכנזים ספרדים, כולן מתחלפות". חברות הכנסת זנגברג ורוזין ממרצ/טלי מאייר

משתתף אחר באירוע, הרבי אנדי בקמן, רב בית הכנסת "בית אלוהים" בברוקלין, מסר לוואלה! חדשות כי לדברי לפיד העזרה שלישית תפעל לצדן של זו של הגברים האורתודוקסים והנשים ותאפשר גישה חופשית לכלל הציבור, גם רפורמים וקונסרבטיבים. עוד סיפר כי לפיד זכה לתשואות רבות בעקבות דבריו על זכותה של האשה להתעטף בטלית וללכת לכותל. לפיד הדגיש כי לא ייתכן שישראל תהיה המקום היחיד בעולם שבו אין חופש דת ליהודים, "אנו בתקופה חדשה ונעים בה לכיוונים חדשים שבה כל התגיות הישנות של אשכנזים-ספרדים, כולן מתחלפות". לדברי המשתתפים בכנס, לפיד אמר כי ההחלטה על פתיחת עזרה שלישית בכותל תצריך את תמיכת כל הגורמים המעורבים, אך "זהו הכיוון שאליו אנו הולכים". משתתף אחר בכינוס הוסיף כי לפיד סיפר שהיה בקשר עם הרב של הכותל בנוגע לסוגיה.

אחד הרבנים שהשתתף באירוע, המכהן כרב קהילה בארה"ב סיפר לוואלה! חדשות: "לפיד דיבר במילים חמות מאוד על זכותם של אנשים להתפלל בכותל - כגברים, כנשים וכגברים ונשים ביחד. הוא הביע תמיכה בזכות של נשים להתפלל בדרך שבה הן רוצות, עם טלית או בלעדיה, עם גברים או בנפרד. כרב קונסרבטיבי, התרגשתי מאוד לשמוע ממנו חזון של יהדות פלורליסטית".

נשות הכותל נעצרות, אפריל 2013. טלי מאייר
נשות הכותל מעוכבות על ידי המשטרה/טלי מאייר

דבריו של לפיד מהווים עוד צעד לעבר פשרה היסטורית בנושא. יו"ר הסוכנות היהודית שרנסקי התמנה על ידי ראש הממשלה כדי להציע מתווה מקובל שיסיים את העימות בין הצדדים באשר לתפילה שוויונית ומעורבת. לאחר כמה חודשים בהם עסק שרנסקי בגיבוש פתרון המאפשר את פעילות נשות הכותל ותפילה שוויונית ברחבת הכותל, הפתרון המסתמן הוא חלוקת הרחבה לשלושה חלקים.

המתווה עדיין לא סוכם סופית, אך על פי המסתמן רחבת הכותל המוכרת תמשיך להתנהל כרגיל ועריכת תפילות שוויוניות במקום לא תתאפשר. עם זאת, הכניסה למתחם קשת רובינסון, שכרוכה בתשלום משום שמדובר באתר ארכאולוגי, תתאפשר בכל שעות היממה וללא תשלום, ובמקום תתאפשר תפילה מעורבת עבור נשות הכותל. בנוסף, המתווה מציע בניית פלטפורמה שתגביה את רצפת המתחם ותחבר אותה לרחבת הכותל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully