וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשרה המסתמנת: נשות הכותל יתפללו במתחם סמוך

10.4.2013 / 10:35

יו"ר הסוכנות היהודית קיבל את הסכמת הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות וכן את הסכמת רב הכותל למתווה שיוגש לנתניהו, במסגרתו מתחם קשת רובינסון יהיה פתוח לתפילה שוויונית

פתרון לתפילת נשות הכותל? לאחר כמה חודשים בהם עסק יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, בגיבוש פתרון המאפשר את פעילות נשות הכותל ותפילה שוויונית ברחבת הכותל, מסתמן כי הרחבה תחולק לשלושה חלקי. באחד מהם, כך נראה, תתאפשר תפילה שוויונית ומעורבת. שרנסקי התמנה על ידי ראש הממשלה כדי להציע מתווה מקובל שיסיים את העימות בין הצדדים.

כיום, רחבת הכותל המערבי מחולקת לשני חלקים - עזרת גברים ועזרת נשים. נשים הרוצות להתעטף בטלית ותפילין, לקרוא בתורה ולעשות פעולות נוספות המזוהות עם הגברים על פי המסורת האורתודוקסית, מעוכבות על ידי המשטרה שאמונה על אכיפת הנושא.

המתווה עדיין לא סוכם סופית, אך על פי המסתמן רחבת הכותל המוכרת תמשיך להתנהל כרגיל ועריכת תפילות שוויוניות במקום לא תתאפשר. עם זאת, הכניסה למתחם קשת רובינסון, שכרוכה בתשלום משום שמדובר באתר ארכאולוגי, תתאפשר בכל שעות היממה וללא תשלום, ובמקום תתאפשר תפילה מעורבת עבור נשות הכותל. בנוסף, המתווה מציע בניית פלטפורמה שתגביה את רצפת המתחם ותחבר אותה לרחבת הכותל.

רבי סוזן סילברמן ובתה הלל אברמוביץ נעצרות בתפילה בכותל, ינואר 2013. טלי מאייר
הרבה סוזן סילברמן ובתה נעצרות בכותל/טלי מאייר

שרנסקי, ששהה בימים האחרונים בארה"ב, קיבל את הסכמת הנהגת הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות למתווה. טרם יציאתו נפגש גם עם גורמים אורתודוקסים, בהם רב הכותל הרב רבינוביץ', שאישר גם הוא את המתווה, ובשבועות הקרובים תוגש ההצעה לראש הממשלה בנימין נתניהו. המתווה, כאמור, עדיין לא גובש סופית וייתכן שיוכנסו בו שינויים, אך כל הצדדים מתייחסים אליו כסוג של פשרה. על הגורמים האורתודוקסים, תפילה שוויונית לא מקובלת כמעט באופן גורף, אך המתווה המסתמן מנתק את פעילות הנשים מהכותל והוא יתבצע רחוק יחסית, כך שנראה שמלבד גורמים חרדים קיצוניים, היתר יתעלמו מהנושא.

נשות הכותל מסרו בתגובה: "טרם קיבלנו את ההמלצות ונגיב לגופו של עניין כאשר נקבל את הדוח הסופי. אנו רוצות להאמין שההמלצות שיוגשו לראש הממשלה בימים הקרובים יציגו פריצת דרך, שתוביל לכך שנשים המבקשות לממש את זכותן לתפילה בעזרת הנשים בכותל ייהנו מאותן זכויות הניתנות לגברים במסגרת פתרון כולל, שיספק מענה גם לקבוצות פלורליסטיות. יחד עם זאת אנו מצפות כי עד ליישום ההמלצות יבוטל לאלתר אותו סעיף בחוק המקומות הקדושים, שבגינו נשים המתפללות בכותל נעצרות באשמת תפילה בקול, קריאה בתורה והתעטפות בטלית, ויינתן פתרון מידי, שיאפשר לנשות הכותל להתפלל לפי דרכן ואמונתן".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית מסר: "עומדת בפנינו משימה קשה - לקחת את הכותל ולהחזירו לידי העם היהודי כולו, לאפשר לו להיות סמל ואתר לאומי ולא בית כנסת שמשרת זרם קיצוני בלבד. התהליך - שהתחיל יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, בפגישות עם הנהגת התנועות הלא-אורתודוקסיות בארץ וארה"ב והמתווה המתגבש – הם מבורכים, אך הם רק ההתחלה על מנת להגיע למציאות אחרת".

ענת הופמן  בתפילה בכותל, ינואר 2013. טלי מאייר
"מקוות שנשים המבקשות לממש את זכותן לתפילה בעזרת הנשים בכותל ייהנו מאותן זכויות הניתנות לגברים"/טלי מאייר

"המתווה של יו"ר הסוכנות הוא בהחלט בסיס ראוי להשגת אותה פשרה היסטורית", אמר מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הרב גלעד קריב. "אנחנו מצויים רק בראשיתו של המהלך ופרטים רבים עדין חסרים במתווה. יחד עם זאת יש כאן התקדמות בכיוון הנכון והכרה שחייבים לחולל שינוי משמעותי וייסודי באתר הכותל, שיכבד את כל הזרמים והחוגים: חילונים, רפורמים קונסרבטיבים ואורתודוכסים, וכמובן - את ציבור הנשים".

חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), שהייתה גם היא מעורבת בניסיון למציאת פתרון בנושא, אמרה כי "ברור לכל כי לא ניתן להמשיך עם המצב בו הכותל שאמור להיות סמל השלום, הפך למוקד קבוע של מאבקים ועימותים". ח"כ לביא התייחסה למתווה המסתמן ואמרה כי "מטרתנו היא כי הפתרון ייתן מענה לקהלים הפוקדים את הכותל ויהיה מקובל הן על אזרחי ישראל והן על יהודי העולם. לקראת תפילת ראש חודש אייר, אני מצפה שכל הצדדים יגלו אחריות ואיפוק ולא יוסיפו שמן למדורה, על מנת שלא נגיע שוב למצב בו רחבת הכותל הופכת לשדה קרב".

גם ח"כ תמר זנדברג (מרצ) התייחסה למתווה ואמרה כי "המבחן האמיתי לבחינת הכנות של פשרת שרנסקי יהיה מחר, בהתנהלות המשטרה אל מול התפילה של נשות הכותל. אם בתפילה מחר יהיו מעצרים, זה יהפוך את הפרסום של היום לספין. ויהווה מסר ברור לציבור הנשים ולציבור הפלורליסטי בכללותו". היא הוסיפה כי תצטרף מחר לתפילת ראש חודש בעזרת הנשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully