וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה של סיוט: חיילים אנסו מאות נשים בקונגו

מעדויות של חיילים וקרבנותיהן שפורסמו בגרדיאן הבריטי עולה כי לאחר כישלון בשדה הקרב, פשטו החיילים על העיר מינובה ואנסו, בזזו ורצחו את תושביה, כשמפקדיהם נעלמו מהשטח

ביזה, אונס ורצח: חיילים מצבא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו אנסו מאות נשים בעיר מינובה ביממה אחת בנובמבר האחרון, לאחר כישלון בשדה הקרב – כך עולה מעדויותיהם של חיילים וקרבנות במסגרת חקירה צבאית של האירועים, שחלקן פורסמו בשבוע שעבר בגרדיאן הבריטי.

"25 מאתנו התאספו ביחד ואמרו שאנחנו צריכים לאנוס 10 נשים כל אחד, וכך עשינו", סיפר אחד החיילים. "אני אנסתי 53 נשים וילדות בנות חמש או שש. לא אנסתי משום שכעסתי, אלא משום שזה סיפק לי הנאה. יכולנו לעשות מה שרצינו".

"הם הכו אותנו שוב ושוב ואז החלו לאנוס. שלושה גברים אנסו אותי – שניים מקדימה ואחד מאחור", סיפרה נזיגרה צ'יבלונזה, בת 60, השוהה במחנה פליטים לקרבנות אונס. "הראש שלי עדיין אינו בסדר. חשבתי שיש לי איידס", סיפרה והוסיפה כי בעלה דוחה אותה כעת וקורא לה "אשתו של חייל".

ב-22 בנובמבר בשנה שעברה אלפים מכוחות המשטר הגיעו לעיר מינובה, לאחר שיומיים קודם לכן איבדו את העיר גומה לידי המורדים. המורדים – קבוצת "ה-23 במרץ" המהווה חלק ממורדי הטוטסי – אמרו כי הם נלחמים כדי להפיל את הנשיא, ג'וזף קבילה, והוסיפו כי בכוונתם לצעוד לעבר הבירה קינשסה, במרחק של 1,600 קילומטרים.

לפי הדיווח בגרדיאן, החיילים היו נבוכים ומתוסכלים מכישלונם בשדה הקרב ואיבדו את שליטתם. תרמה לכך גם העובדה שמפקדיהם נעלמו מהשטח, המשמעת התפוגגה לחלוטין ויחד עמה גם כל צלם אנוש. כוחות הצבא הגיעו שיכורים, רעבים ואלימים. עד שהצבא הצליח להשיב את המשמעת לחיילים הם הביאו על התושבים המקומיים יומיים מחרידים של ביזה, אונס ורצח.

חיילים בצבא קונגו שהורשעו באונס ב-2011. Pete Muller, AP
חיילים בצבא קונגו שהורשעו באונס ב-2011/AP, Pete Muller

מאות נשים נאנסו, אך לא ניתן למנות את מספרן המדויק, משום שרבות מהקרבנות מיאנו לספר על המקרים מחשש לנידוי בקהילותיהן. מנהל בית החולים המקומי, ד"ר גיסליין קסונגו, סיפר כי טיפל במעל מאה נשים שסבלו מפציעות הנגרמות מאונס בימים שלאחר הפשיטה של הצבא על העיר.

"היו שם הרבה צרות. החיילים חוו טראומה במלחמה וביצעו פשעים חמורים", אמר התובע הצבאי של צפון קיבו, מוקוטה אמדונדו, לגרדיאן. "לא היססנו להניע תהליכים כדי לעצור את החיילים שאנסו ובזזו את תושבי מינובה. הוא הוסיף כי אם הקרבנות לא יוכלו לזהות את החיילים שביצעו את הפשעים הללו, מפקדי היחידות יישפטו על המקרים שאירעו תחת שליטתם. עם זאת, עד כה לא חלה התקדמות משמעותית בחקירה.

הסכם השלום שם קץ לעימותים במדינה?

בפברואר האחרון חתמו מנהיגים ונציגי מדינות באפריקה על הסכם שלום היסטורי בתיווכו של האו"ם, אשר נועד לשים קץ ל-20 שנות עימותים במזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. כ-800 אלף בני אדם נאלצו להעתיק את מקום מגוריהם מאז פתחה קבוצת "ה-23 במרץ" בהתקפה נגד הממשלה המרכזית בקינשסה בשנה שעברה. "זוהי תחילתה של הסתכלות כוללת שתדרוש מעורבות ממושכת", אמר המזכ"ל, וציין כי בקרוב יכריז על שליח מיוחד למזרח המדינה, הנכללת באזור "האגמים הגדולים" במזרח אפריקה, שגבולותיו הקולוניאליים חצו והפרידו קבוצות אתניות שונות, ושעמד במוקד ההתקוממויות של המורדים.

המרד האחרון פרץ בחודש מאי אשתקד, ובנובמבר אף הצליחו המורדים להשתלט על העיר גומה, בירת מחוז קיבו הצפונית. ואולם, הם נסוגו ממנה כעבור זמן קצר על מנת לסלול את הדרך לשיחות השלום. אף על פי כן הם דרשו את הדחתו של נשיא קונגו, ג'וזף קבילה, ושל כוחותיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully