וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: בית הדין בהאג שולח פושע מלחמה לכלא

10.7.2012 / 13:01

תומס לובנגה, מפקד שגייס ילדים לצבא בקונגו, נידון ל-14 שנים בכלא. עונשו הוקל בשל רשלנות התביעה. זהו עונש המאסר הראשון שניתן בבית הדין הפלילי הבינלאומי מאז הקמתו

חיזוק נוסף לכוחו של בית הדין בהאג: לראשונה מאז הקמתו, בית הדין הפלילי הבינלאומי גזר היום (רביעי) עונש מאסר בגין פשעי מלחמה. תומס לובנגה דיילו, מפקד מיליציה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הורשע לפני ארבעה חודשים בגיוס ילדים לצבא ושימוש בילדות כשפחות מין. הוא נידון היום ל-14 שנות מאסר.

מעונשו יקוזזו שש שנות מאסר שכבר נשא במעצר, והוא ירצה רק שמונה שנים בבית הסוהר. לובנגה, בחליפה אפורה, האזין בפנים קפואים לגזר הדין ולא הגיב לדברים. מדובר בעונש קל בהרבה ממה שדרשה התביעה - שלושים שנות מאסר, או 20 שנים בלבד, אם לובנה יביע "התחרטות כנה" בפני הקורבנות.
שמורה לו הזכות לערער על עונשו, ולא ברור היכן ירצה את עונשו. בין המדינות החתומות על אמנה המתירות לקלוט בשטחן אסירים המורשעים בבית הדין הן בריטניה, אוסטריה, בלגיה, פילנד, מאלי וסרביה.

אמנסטי: סחר בנשק עם קונגו תורם להפרת זכויות אדם

תומס לובנגה דיילו, מפקד מיליציה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. 10 ביולי, 2012. רויטרס
לובנגו, היום בבית המשפט בהאג/רויטרס

זהו גזר הדין הראשון הניתן בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) מאז הקמתו לפני מעט יותר מעשר שנים. ארגוני זכויות אדם מקווים שגזר הדין התקדימי יאפשר לקדם הרשעות בעשרות תיקים נוספים הנידונים בפני בית המשפט, מרביתם של פושעי מלחמה מאפריקה. תיקים רבים מאסיה ומהמזרח התיכון אינם בהישג ידם של חוקרי בית המשפט בשל מגבלות בינלאומיות שונות.

בית הדין בהאג עוסק בימים אלה בעוד שבעה סכסוכים בינלאומיים - כולם מאפריקה. בין היתר, עומד לדין נשיא חוף השנהב לשעבר, לורן גבאגבו. מבוקשים נוספים, שיעמדו בו למשפט במידה ויוסגרו, הם נשיא סודן עומאר אל-באשיר, ובנו של מועמר קדאפי, סייף אל-איסלם קדאפי. בבית הדין יושבים בתי משפט מיוחדים, בהם בית הדין לפשעים שבוצעו בסיירה לאון, דוגמת זה שגזר חמישים שנות מאסר על הרודן צ'רלס טיילור. המשפט היה אמור להיערך בסיירה לאון, אך נערך בהאג כדי שיהיה ניתן לאבטחו, ובשל סוגיות פוליטיות שונות.

השופט: התובע הדליף מידע לתקשורת ולא סיפק אישום מלא

את גזר הדין מסר אב בית הדין, השופט אדריאן פולפורד, שמתח ביקורת נוקבת על התובע הראשי של בית הדין, לואיס מורנו-אוקמפו. לדברי השופט, התובע לא הצליח לספק די ראיות כדי להוכיח לגמרי מלוא אשמתו של לובנגה במעשים שהוא טוען שעשה, ואף שהדליף לתקשורת פרטים מהחקירה. עוד אמר השופט כי נוסף על קיזוז שש שנים מעונש המאסר בפועל, בית המשפט הקל בעונשו של הנאשם בשל התנהגות טובה, ובשל התנהלותה הרשלנית של התביעה.

לובנגה, בן 51, נעצר לפני שש שנים והואשם בפשעי מלחמה בגין פשעים שביצע במהלך מלחמת אזרחים במדינה בשנים 2003-1998, במהלכה נהרגו עשרות אלפי בני אדם. משפטו נפתח בינואר 2009, ובפתיחתו היה נתון במעצר כבר שלוש שנים.

סעיף האישום הבולט בו הורשע נגע לגיוס ילדים לצבא, הצעירים שבהם בני תשע. אותם ילדים שימשו לוחמים ושומרי ראש, והיו ובהם ילדות שאולצו לשמש כשפחות מין. לובנגה, שימש כמפקד מיליציית "הכוחות הפטריוטיים לשחרור קונגו" (FPLC) והכחיש לאורך המשפט את כל האישומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully