וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרשעתו של נשיא ליבריה - מסר למנהיגי כל העולם"

27.4.2012 / 12:21

בעולם מברכים על הרשעתו התקדימית בהאג של הרודן הליברי צ'רלס טיילור בפשעים נגד האנושות, בהם רצח ושיעבוד ילדים, ומבהירים: "אין חסינות למנהיגים שמבצעים זוועות"

אסד הבא בתור? כנראה שלא כל כך מהר, אך הרשעתו התקדימית של הרודן הליברי בבית הדין בהאג מהווה תמרור אזהרה ברור לנשיא סוריה – כך, לכל הפחות, משתמע מדברים שאמרו אתמול (חמישי) מנהיגי העולם. "פסיקה היסטורית" ו-"אבן דרך" הם רק חלק מהתארים בהם הגדירו באו"ם ובמדינות מועצת הביטחון את הרשעתו של נשיא ליבריה לשעבר, צ'רלס טיילור, שהורשע בשורת עבירות של פשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות. טיילור, בן 64, הורשע בין היתר ברצח, באונס ובגיוס ילדים ללחימה ולעבדות מין, שהיו בתקופת מלחמות האזרחים בארצו ובסיירה לאון. ההרשעה, בבית הדין המיוחד לסיירה לאון שהוקם בהאג, היא הפעם הראשונה בה מורשע מנהיג מדינה בידי בית משפט בינלאומי מאז משפטי נירנברג.

"ההרשעה שולחת מסר חזק לכל מנהיגי העולם, לפיו הם נושאים אחריות להשלכות מעשיהם", אמר מזכ"ל האו"ם, באן קי מון. שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, בירכה גם היא על הפסיקה, והגדירה אותה אבן דרך במאבק להטלת אחריות על מבצעי זוועות וטבח. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, הוסיף כי מדובר בהוכחה ניצחת לכך שמנהיגי מדינות "לא יכולים להתחבא מאחורי חסינות".

הדיון בעניינו של נשיא ליבריה לשעבר, צ'רלס טיילור, בבית הדין המיוחד לסיירה לאון שהוקם בהאג. הולנד, אפריל. רויטרס
הכחיש את כל המעשים. טיילור במהלך המשפט, אתמול/רויטרס

טיילור עלה לשלטון בליבריה בשנת 1997, בבחירות דמוקרטיות לכאורה שנערכו לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם בין תומכיו לבין קודמו, סמואל דו, שבתורו הטיל אף הוא אימה על תושבי ליבריה באמצעות דיכוי אלים ורדיפת שבטים במדינה. המלחמה גבתה אינספור קורבנות, ונעשה בה שימוש צבאי נרחב בילדים שנחטפו, סוממו והוכשרו במחנות אימונים לביצוע משימות אכזריות כחלק ממעשי הזוועה אותם ביצע טיילור.

בניסיון לצבור כוח וממון, התערב טיילור במלחמת אזרחים נוספת – בין מחתרת ה-RUF בסיירה לאון לבין הנהגת המדינה. הרודן לשעבר סיפק למורדים נשק ואמצעים, והם, בתמורה שיעבדו באכזריות אזרחים לעבדות בכריית יהלומים, שכונו "יהלומי דמים" – אותם העבירו לטיילור. במהלך משפטו של טיילור, העידה הדוגמנית נעמי קמפבל, על מקרה שבו קיבלה מהרודן שקית ובה "אבנים מלוכלכות קטנות" – שנחשבו ליהלומים שמקורם בכריית עבדות. בקרבות בסיירה לאון, המורדים שידלו באיומים ילדים צעירים לבצע מעשי זוועה, עינויים ואונס. העונש השכיח לילדים שסירבו לפקודות - קטיעת גפיים. כמה גידמים באו למשפט וסיפרו על הזוועות שחוו.

אזרחים בסיירה לאון צופים בשידור חי במשפטו של נשיא ליבריה לשעבר, צ'רלס טיילור, המועמד לדין בהאג. אפריל, 2012. רויטרס
אזרחי סיירה לאון צופים במשפט/רויטרס

"בית המשפט מוצא אותך אשם בסיוע ובתמיכה בכל 11 הסעיפים", פסק השופט ריצ'ארד לוסיק, במשפט שהועבר בשידור חי למסכיהם של תושבי סיירה לאון. טיילור ישב באולם והאזין בפנים קפואות לפסק הדין, לאחר משפט מתוקשר שנמשך מאז שנת 2007. מבלי להניד עפעף או להפגין רגש מכל סוג, בעדותו לאורך השנים, הכחיש טיילור בעקביות את הטענות המיוחסות לו. עורך דינו של טיילור אמר במסיבת עיתונאים כי "האישום נגד מרשי נתפר בשל עדויות מושחתות ומוכתמות, שנקנו בשוחד בידי התביעה".

השופט ציין כי טיילור אינו נושא לבדו באחריות למעשים, אלא חולק אותה עם מנהיג המורדים בסיירה לאון – פודאי סנקו – שמת בשנת 2003 לפני הרשעתו. "ילדים בני פחות מ-15 נחטפו וגויסו, ושם הארגון RUF נחקק בסכין על מצחם ועל עורפם על מנת למנוע מהם לברוח", תיאר השופט את אחת ממיני הזוועות שביצעו המורדים.

"אנו, כקורבנותיו, מצפים שטיילור ירצה לפחות מאה שנים מאחורי סורג ובריח", צוטט אלחאג'י ג'וסו ג'רכא קטוע הידיים, מקים ארגון AWWA לסיוע לקורבנות המלחמה בסיירה לאון, על ידי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP. גזר דינו של טיילור, הצפוי להתקבל ב-30 במאי, כפי הנראה לא יהיה מוות או מאסר עולם – אולם מסתמן כי מדובר בתקופת מאסר ארוכה בבית סוהר בבריטניה, שתבטיח כי ירצה את שארית ימיו בכלא.

לקריאה נוספת
נעמי קמפבל בהאג: חושדת שקיבלה "יהלומי דמים" מטיילור
דרא"פ: התפטר מקורב למנדלה שקיבל יהלומים מקמפבל
לפני חמש שנים: בריטניה מבקשת לשפוט את צ'ארלס טיילור בהאג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully