וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר סיני מגבה את חיזבאללה: "התנגדות אמיצה"

בועז ארד

14.4.2013 / 12:51

משלחת סינית רשמית ביקרה בחודש שעבר במוזיאון הניצחון שהקים ארגון הטרור בדרום לבנון ונתנה לו רוח גבית. סגן שר החוץ הסיני לשעבר: "לבסוף ההתנגדות תנצח"

בעוד ישראל משקיעה מאמצים רבים בניסיון לשכנע את מדינות העולם להכריז על חיזבאללה כארגון טרור, נראה שהמעצמה השנייה בגודלה בעולם נותנת לו לגיטימציה ומתייצבת מאחוריו. בעת ביקור רשמי של משלחת סינית בחסות ממשלתית שנערך בלבנון בחודש שעבר, קבע סגן שר החוץ הסיני לשעבר, יאנג פו-צ'אנג, המשמש כיום כסגן יו"ר אגודת הידידות הסינית-ערבית, כי ההתנגדות הלבנונית "אמיצה" – והוסיף כי "צריך להקריב קורבנות, אך לבסוף ההתנגדות תנצח".

נשיא סין שי ג'ין-פינג. רויטרס
ארצו מנסה לחזק את הלגיטימציה של חיזבאללה? שי ג'ין-פינג, נשיא סין/רויטרס

הדברים החריגים נאמרו במהלך סיור שאירגן חיזבאללה למשלחת הסינית במוזיאון ההנצחה שהקים בדרום המדינה לציון "נצחונו" על ישראל. המוזיאון הוקם לפני כשלוש שנים על מנת, לדברי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, "להנחיל לעם הלבנוני את מורשת ההתנגדות כפי שישראל עושה עם השואה, בין אם קרתה ובין אם לא". במוזיאון מוצגים כלי נשק שונים הנמצאים בשימוש הארגון, כמו גם שלל צבאי ישראלי. מבקרים המגיעים למקום זוכים בין היתר להיפגש עם פעילי חיזבאללה ולצפות בהדמיה של שיגור רקטות לעבר ישראל. לא ברור אם הנציגים הסינים זכו לחזות בכל "האטרקציות" האלה.

המשלחת – שכללה בכירים מאוניברסיטת בייג'ינג היוקרתית וכן בכירים במפלגה הקומוניסטית – הגיעה לביירות באמצע חודש מרץ על מנת להשתתף בסמינר שנועד לדון בשיתופי פעולה שונים בין סין ולבנון. אגודת הידידות הסינית-ערבית (CAFA), מיוזמי הסמינר, היא גוף ממשלתי סיני המשמש למעשה כזרוע האקדמית-תרבותית של משרד החוץ הסיני במדינות ערב – וסגן היו"ר יאנג פו-צ'אנג הוא דיפלומט סיני ותיק ששימש בשלל תפקידים במזרח התיכון. הוא שירת בין היתר כשגריר במצרים, ומדבר ערבית שוטפת. את הדברים אמר בערבית, בראיון לרשת הטלוויזיה של חיזבאללה, אל-מנאר.

בסרטון: ביקור המשלחת הסינית בביירות

הדברים עומדים לכאורה בסתירה מוחלטת לעמדה הסינית הרשמית שלפיה אין היא נוקטת צד בסכסוכים האזוריים במזרח התיכון. עם זאת, במהלך מלחמת לבנון השנייה גינתה סין את ישראל מספר פעמים ואף דרשה – וקיבלה – התנצלות על הריגת אחד מחייליה בהפצצה שפגעה במוצב יוניפי"ל. לסין, שלה אינטרסים מסחריים רבים במדינות ערב, יש גם לא מעט עניין בלבנון – שם היא מבקשת להיות מעורבת בקידוחי הגז העתידיים לחופי המדינה.

זוהי לא הפעם הראשונה, מתברר, שבכירים סינים מרשים לעצמם להתבטא בצורה כזו הרחק מעיניה הבוחנות של התקשורת הבינלאומית, בראיונות לכלי תקשורת ערביים. לפני קצת פחות משנה התראיין שגריר סין בלבנון, וו דזה-שיאן, ליומון הלבנוני רב-התפוצה "אל אכבר" הידוע בתמיכתו הנלהבת בחיזבאללה. בתשובה לשאלת כתב העיתון לגבי דעתו על התחמשותו של ארגון הטרור השיעי, הפתיע וו ואמר כי "כל מאמציהם של הלבנונים להגן על מדינתם ולשמר את ריבונותה הם לגיטימיים".

שר החוץ הסיני, וואנג יי. AP
האם דברי השגריר בלבנון מייצגים את עמדת משרדו? שר החוץ הסיני, וואנג יי/AP

"בכל הקשור לסכסוך עם ישראל", המשיך השגריר הסיני, "אין ספק שישראל היא כוח כובש שמחזיק ברשותו אדמה לבנונית. זה ברור. אנחנו מגנים על זכותם של הלבנונים להגן על ריבונותם". בהמשך הריאיון התייחס וו לדיווחים שלפיהם נשק סיני הגיע לידי חיזבאללה, והודה כי לסין יש "קשרים" בקרב אנשי הארגון, אך ציין כי לממשלה הסינית אין כל קשר למכירות נשק שמבצעות לכאורה חברות סיניות בלבנון וכי מבחינתו מדובר ב"עניין מסחרי".

האדמה ה"לבנונית" שעליה מדבר השגריר הסיני היא ככל הנראה אדמות חוות שבעא (הר דוב), שעליהן קבעה מועצת הביטחון של האו"ם – בה חברה סין – כי הן אינן שייכות ללבנון. הדברים הללו לא התפרסמו בכלי התקשורת הסיניים הממשלתיים – וכמו כן לא זכו לתהודה בינלאומית. זוהי הפעם הראשונה שתוכן מסוג זה נחשף בפני קהל דובר עברית.

לא ברור עד כמה הם מייצגים את עמדתה הרשמית של סין, אולם די בהם כדי לעורר דאגה רבה באשר ליחסי סין-ישראל ולמדיניותה העתידית של המעצמה השנייה בגודלה בעולם במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully