וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה במשפט החוזר של מובארק: השופט התפטר מתפקידו

זמן קצר אחרי שהגיע הנשיא המצרי לשעבר לדיון בבית המשפט, כשהוא על אלונקה, הפתיע השופט והכריז על התפטרות. המשמעות: ההליך המשפטי יידחה למועד לא ידוע. חשש מהפגנות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

משפטו החוזר של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק שנפתח הבוקר (שבת) בקהיר ננעל לאחר שהשופט, מוסטפא חסן עבדוללה, הודיע במפתיע על התפטרותו. השופט החזיר את הדיון לבית המשפט לערעורים על מנת לקבוע באיזו ערכאה יתנהל משפטו של מובארק. התפטרותו של השופט הביאה לדחייה נוספת של גזר הדין. מובארק עצמו הוצא מהאולם על אלונקה והועלה על מסוק שהחזיר אותו לבית החולים שבו הוא מאושפז.

בחודש יוני 2012 נידון מובארק למאסר עולם על חלקו בהרג המפגינים במהלך 18 ימי ההפגנות הסוערות שהביאו להפיכה במצרים בתחילת שנת 2011. לפני כשלושה חודשים הורה בית המשפט העליון על קיומו של המשפט המחודש, בעקבות הערעור שהגישו עורכי הדין של הנשיא המתפטר. כ-3,000 חיילים ושוטרים התפרסו מסביב לבית המשפט על מנת למנוע מצב של הפרות סדר.

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק. קהיר, אפריל 2013. רויטרס
הנשיא לשעבר מובארק בתא מעצר בבית המשפט, היום/רויטרס

על פי החוק המצרי, הנשיא שנעצר לפני כשנתיים אמור היה להשתחרר כבר מחר מבית הכלא, מכיוון שנקבע לו משפט חוזר ולא עמד נגדו אישום חדש. אולם בימים האחרונים הוגש כתב אישום חדש שבו נטען כי הנשיא לשעבר מעורב בפרשות שחיתות, ולפיכך הוא צפוי להישאר במעצר. המשפט החוזר יכלול גם את שר הפנים לשעבר חביב עדלי ועוד 50 בכירים במשטר המצרי הקודם וכן את בניו עלא וגמאל ואת איש העסקים חוסיין סאלם שיישפט בהיעדרו. בניגוד לקריאות שנשמעו בימים הראשונים למעצרו של מובארק, לאחרונה גברו הקולות שדרשו לשחרור של הנשיא החולה, הסובל מסרטן בלבלב.

עבדו עבד אל-נאבי, אחד מתומכיו של הנשיא לשעבר מובארק, שהמתין מחוץ לבית המשפט אמר לפני היוודע ההתפטרות של השופט: "יש היום את הדיון בערעור, אבל ברור לכל האומה: לשופטים וגם לעם, מי הוא באמת מובארק ומה פניהם האמיתיים של האחים המוסלמים ומורסי. ברור גם מי האנשים שהיו מסביב מובארק ומי הם האנשים הבכירים שעכשיו מסביב למורסי". אחמד סייד, תומך נוסף של מובארק, טען כי הנשיא לשעבר צריך להימצא זכאי. "הוא לא צריך להישפט משום שהוא לא עשה שום דבר רע למדינה. אם הממשלה שגתה בשנים האחרונות, זה עדיין לא אשמתו הבלעדית. הוא עשה הרבה מאד דברים טובים – כמו למשל להתחיל לנקות את מצרים משחיתות – אבל לא היינו סבלניים מספיק (כלפיו)", אמר. לפיכך, לדבריו, למובארק "לא מגיע" לעמוד לדין.

חסן אבו אל-ענים, עורך דין המייצג את משפחות ההרוגים בימי המהפכה, ופעיל למען זכויות אדם, אמר: "אנחנו מצפים שהדיון יהיה יעיל, ויעסוק בממצאים". עמיתו, עורך הדין עבדאללה מוחמד, הוסיף כי אף אדם אינו מעל החוק. "עלינו לשפוט אותו ולשים בצד את האמפתיה. אסור שאנשים יזדהו עם משהו שגוי, משום שאם יוכח שמובארק אכן יש חלק בהרג המפגינים – אז לא תהיה סיבה לחוש רע עבורו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק לאחר הדיון במשפטו החוזר בקהיר, 13 אפריל 2013. AP
מובארק מובל לדיון במשפט החוזר, היום/AP

בתוך כך, ביום רביעי האחרון פרסם "הגרדיאן" הבריטי חלקים מדוח חסוי שהוגש לנשיא מצרים מוחמד מורסי, ולפיו החיילים המצרים היו מעורבים בחטיפות, בעינויים ובמעשי הרג בימי ההפיכה. הדוח, שהושלם בחודש ינואר, קובע כי חיילי הצבא היו מעורבים בפשעים נגד אזרחים שהפגינו ברחובות. זאת בניגוד להכרזה הפומבית של מפקדי הצבא הבכירים ביותר כי תפקיד הצבא אינו אלא לשמור על הסדר.

יותר מאלף בני אדם, בהם אסירים רבים, נעלמו בזמן 18 ימי המהפכה, ועשרות הובאו לבתי המתים ברחבי מצרים כשעל גופם סימני ירי או עינויים. הדוח נכתב על ידי ועדה בת 18 חברים שמינה הנשיא הנוכחי, והממצאים צפויים להגביר את הלחץ עליו, אחרי שסירב להעמיד לדין קצינים אשר הואשמו בפשעים שבוצעו בימי ההפיכה. על פי הדוח, הרוגים רבים נקברו בקברי אחים, ומפגינים שנעצרו במוזיאון המצרי ספגו עינויים שונים – ולפחות אחד מהעצורים מת. בחלק אחר של הדוח נכתב כי 11 גופות לא מזוהות הועברו בידי חיילים לחדר מתים ממשלתי, וההערכה היא שמדובר באסירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully