וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש המהפכה המצרית בישראל: "מורסי לא ישרוד"

ניר יהב

23.12.2012 / 16:24

הבלוגר מייקל נביל סנד, ממובילי המהפכה במצרים, טוען כי מובארק מימן תעמולה אנטי-ישראלית ומורסי נבחר באופן לא דמוקרטי. "באתי להביע תמיכה בהסכם השלום"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק

לא כל יום מזדמן לארח בישראל מהפכן ערבי, אך בסוף השבוע החולף זה קרה. פעיל זכויות האדם והבלוגר מייקל נביל סנד, ממובילי המהפכה במצרים נגד שלטונו של הנשיא המודח, חוסני מובארק, שישב בכלא בארצו בשל פעילותו ברשת נגד צבא מצרים, הגיע לישראל במסגרת ביקור שיזם ארגון זכויות האדם UN WATCH, שמקום מושבו בז'נבה. בראיון מיוחד שהעניק לוואלה! חדשות בעת שביקר במכון טרומן שבאוניברסיטה העברית בירושלים, הוא מבהיר כי הגיע לישראל על מנת להביע את תמיכתו בהסכם השלום בין שתי המדינות, וכדי להציג את הפנים הליברליות של מצרים, "למרות הניסיונות להתעלם מהן". לדבריו, "נמאס לנו לשלם על הטעויות שעשו האבות שלנו. מאסנו באלימות ובעימותים".

סנד, 27, הוא אחד מפעילי השלום וזכויות האדם הידועים ביותר במצרים. לפני כשנה – במסגרת חגיגות השנה למהפכת 25 בינואר שבה הודח הנישא לשעבר חוסני מובארק, - הוא שוחרר מהכלא - שם ישב עשרה חודשים יחד עם 2,000 אסירים ועצירים פוליטיים נוספים. סנד, שסירב להתגייס לצבא מצרים בשל תפיסות פציפיסטיות, פרסם לפני מעצרו הודעה בבלוג הפופולרי שלו ובה תקף את הצבא. הוא נעצר בגין העלבת הצבא ונידון לשלוש שנות מאסר. במהלך השהות שלו בכלא הוא עבר עינויים, אוים, ובשל כך שבת רעב במשך שלושה חודשים. בעקבות לחץ עולמי רב שהופעל על השלטונות בקהיר הוא שוחרר מהכלא.

הפגנה בכיכר תחריר נגד נשיא מצרים, מוחמד מורסי. 27 בנובמבר 2012. רויטרס
"האחים המוסלמים מנסים לכפות את רצונם על הציבור". הפגנה בכיכר תחריר נגד הנשיא מורסי/רויטרס

"הגעתי לכאן משתי סיבות עיקריות – ראשית, כדי לומר שפעילי שלום קיימים אפילו אם התקשורת מציגה תמונה אחרת", אמר סנד, והוסיף: "אני מייצג את ארגוני השלום במצרים. הדיקטטורה במצרים מנסה להסתיר את הפעילות שלנו משום שהיא מתעלמת מהמציאות. ארגוני שלום קיימים גם בערב הסעודית, אירן, לוב ומרוקו. לצערי התקשורת עוסקת רק בשלילי במקום להציג אותם". סנד הסביר כי הסיבה השנייה לביקורו נובעת מרצונו "להראות איך המצב במצרים, בישראל ובפלסטין קשור זה לזה. דיקטטורות תמיד יעשו שימוש בתירוצים ביטחוניים כדי להפקיע חירויות. אין לנו אופציה אחרת אלא להוביל שינוי".

"מובארק שלט במשך 30 שנה ולא קרה שום שינוי במדינה", אמר. "למרות שישראל ראתה בו ידיד במשך הרבה מאוד שנים, הוא זה שלמעשה מימן תעמולה אנטי-ישראלית. סטודנטים ותלמידים למדו שלישראל אין זכות להתקיים, לא הייתה שום גישה לאתרים ישראליים. עם זאת, חשוב לדעת שרוב המצרים לא רוצים מלחמה עם ישראל ולא רוצים לסלק את ישראל מהמפה. צריך לדעת להבחין בין אנטי-ישראליות לבין תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית והסרת הכיבוש הישראלי. אם אני תומך בהסרת הכיבוש, זה לא אומר שאני נגד ישראל", הסביר סנד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"האחים המוסלמים מאבדים מכוחם"

סנד, המעיד על עצמו שתמיד "חשש במצרים" בשל עמדותיו הבלתי-שגרתיות, מותח ביקורת חריפה מאוד על משטרו של הנשיא הנוכחי, איש תנועת "האחים המוסלמים", מוחמד מורסי. עם זאת, הוא מביע אופטימיות לגבי הכיוון שאליו פונה מצרים. "מורסי נבחר באופן לא דמוקרטי והאחים המוסלמים מנסים לכפות את רצונם על הציבור. החוקה החדשה לא זוכה לתמיכה ציבורית, ואני לא חושב שהשלטון הזה יחזיק מעמד זמן רב. ככל שחולף הזמן, הציבור מתנגד יותר ויותר לאחים המוסלמים. הם מאבדים מכוחם ככל שהזמן עובר, וגם יועציו ואנשיו של מורסי עוזבים אותו לאט לאט".

הבלוגר המצרי לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל. לדעתו, בירושלים צריכים לשנות את מדיניותם כלפי המתרחש באזור. "אני חושב שממשלת נתניהו טעתה בגישתה כלפי המהפכות בעולם הערבי. אילו הייתה נוקטת גישה אחרת, המזרח התיכון יכול היה להרוויח מכך. ישראל בחרה להיות בצד של הדיקטטורים". סנד הסביר כי הדיקטטורות במזרח התיכון לא יפלו עד שממשלות המערב, ובהן ישראל, יפסיקו לתמוך בהן. "הייתי רוצה שישראל תקדם דו-קיום באזור. ביקשתי לבקר בישראל פעמים רבות, אך השגרירות הישראלית בקהיר סירבה כיוון שלא קיבלתי אישור מהמודיעין המצרי. כל מצרי שמגיע לישראל נתפס כאיום אפשרי, אפילו אם הוא פעיל שלום".

"אף פעם לא הרגשתי בטוח במצרים, ולעולם לא יהיה שם בטוח כל עוד הדיקטטורה הנוכחית מתקיימת", אמר סנד,"לא יהיה בטוח במצרים עבור אף תושב של המזרח-התיכון כל עוד הסכסוך קיים. הדרך היחידה לקיים את הביטחון שלנו כמזרח-תיכוניים היא לסיים את הסכסוך ולהיפטר מהדיקטטורות האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully