וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי של צרפת התפטר בשל האשמה בגניבה ספרותית

הרב ז'יל ברנהיים התמנה לתפקיד ב-2008 ולאחרונה נחשף כי העתיק קטעים בספרו האחרון ושיקר בקורות החיים שלו. השבוע עמד על סירובו להתפטר ואמר: "תהיה זו עריקה"

הרב הראשי של צרפת, ז'יל ברנהיים, התפטר מתפקידו בשל האשמות בפלגיאט בספרו האחרון ובשקרים בקורות החיים שלו לגבי השכלתו האקדמית. כך דיווחו הבוקר (חמישי) כלי התקשורת בצרפת.

ברנהיים, שהיה רב בית הכנסת הגדול בפריז, נבחר לרב הראשי של צרפת בשנת 2008 והתמנה לכהונה של שבע שנים. אחרי שנחשפו ההאשמות בעניינו בכלי התקשורת בצרפת, הוא התראיין השבוע ל"רדיו שלום", תחנה של הקהילה היהודית, ועמד על סירובו לפרוש מהתפקיד. לדבריו, חרף הטעויות הקשות שעשה, "הרי שהתפטרות תהיה עריקה והענווה מחייבת להישאר". הוא הוסיף: "אני מבקש מחילה מכל מקורביי, ממשפחתי ומהקהילה שאכזבתי".

הרב הראשי של צרפת, ז'יל ברנהיים. AP
הרב ז'יל ברנהיים. פורש אחרי חמש שנים בתפקיד/AP

בחודש שעבר טען בלוגר צרפתי כי ברנהיים העתיק טקסט שכתב הפילוסוף ז'אן פרנסואה ליוטר ב-1996 והכניס אותו לספרו "40 מחשבות יהודיות" (Quarante méditations juives). בתחילה, הכחיש הרב את הטענות, ואמר כי ליוטר למעשה העתיק את התכנים ממנו. הרב חזר בו לבסוף מהטענות הללו כשאתר אינטרנט נוסף חשף כי הרב גנב תכנים גם מסופרים אחרים, בהם אלי ויזל. ברנהיים טען להגנתו כי תלמיד ששכר לעריכת הספר היה אחראי לגניבת הציטוטים, וכי הוא עצמו לא הבחין בהם בשל "לוח זמנים צפוף".

אם לא די בכך, הרי שנחשף כי הרב "שאל" תכנים בהזדמנויות אחרות. ברנהיים התפרסם בשעתו בחיבור פילוסופי שכתב על קדושת הנישואים, ובסוף השנה שעברה קיבל שבחים בזכות המאמר מהאפיפיור בנדיקטוס ה-16. אך אתר צרפתי המתמחה בחשיפת פלגיאטים גילה כי גם החיבור מכיל ציטוטים נרחבים שפורסמו במקומות אחרים.

להאשמות הללו מצטרפת חשיפה מהשבוע שעבר של השבועון הצרפתי ל'אקספרס, לפיה ברהניים מתהדר בתואר "מוסמך לפילוסופיה" בקורות החיים שלו למרות שמעולם לא קיבל אותו. הרב נאלץ להודות ש"נפל למשכב לפני הבחינה האחרונה ולא קיבל את התואר". רישאר פרסקיה, ראש ה-CRIF, ארגון הגג של יהודי צרפת, יצא להגנתו של הרב, ואמר כי "לא ניתן לחיות כבן ערובה של כמה טעויות אינטלקטואליות או אקדמאיות הקשורות לעיסוק כרב".

כהונתו של ברנהיים אמורה להסתיים ב-2016. עד שימונה לו מחליף, הרב הראשי של פריז, מישל גוגנהיים, ימלא את מקומו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully