וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי של צרפת העתיק ושיקר - ומסרב להתפטר

רויטרס

10.4.2013 / 9:49

שערוריה בקהילה היהודית: הרב ז'יל ברנהיים הודה בגניבה ספרותית בספרו האחרון והתוודה שהציג עצמו כבעל תואר בפילוסופיה, אך מסרב לפרוש: "טעיתי, אך התפטרות תהווה נטישה"

הרב הראשי של צרפת, ז'יל ברנהיים, מסרב להתפטר מתפקידו למרות שהודה בפלגיאט בספרו האחרון ובשקרים בקורות החיים שלו לגבי השכלתו האקדמית. החשיפה האחרונה, ברקע העלייה באנטישמיות בצרפת והאיומים על הרב, זעזעה את הקהילה היהודית במדינה, המונה כ-600 אלף בני אדם, ובתקשורת המקומית פורסמו מאמרים שקראו להתפטרותו. ואולם, ברנהיים, שהתוודה על מעשיו בראיון לתחנת רדיו של הקהילה, מתעקש כי התפטרות כעת תהווה "נטישה של התפקיד".

ברנהיים, שהיה רב בית הכנסת הגדול בפריז, נבחר לרב הראשי של צרפת בשנת 2008 והתמנה לכהונה של שבע שנים. הוא אמר השבוע ל"רדיו שלום" כי חרף הטעויות הקשות שעשה, הרי שהתפטרות "תהיה יהירות". לדבריו, "הענווה מחייבת להישאר". הוא הוסיף: "אני מבקש מחילה מכל מקורביי, ממשפחתי ומהקהילה שאכזבתי".

הרב הראשי של צרפת, ז'יל ברנהיים. AP
"הענווה מחייבת להישאר". הרב ברנהיים/AP

בחודש שעבר טען בלוגר צרפתי כי ברנהיים העתיק טקסט שכתב הפילוסוף ז'אן פרנסואה ליוטר ב-1996 והכניס אותו לספרו "40 מחשבות יהודיים" (Quarante méditations juives). בתחילה, הכחיש הרב את הטענות, ואמר כי ליוטר למעשה העתיק את התכנים ממנו. הרב חזר בו לבסוף מהטענות הללו כשאתר אינטרנט נוסף חשף כי הרב גנב תכנים גם מסופרים אחרים, בהם אלי ויזל וכותבים ידועים אחרים. ברנהיים טען להגנתו כי תלמיד ששכר לעריכת הספר היה אחראי לגניבת הציטוטים, וכי הוא עצמו לא הבחין בהם בשל "לוח זמנים צפוף".

"לא צריך להיות בן ערובה של טעויות אקדמאיות"

אם לא די בכך, הרי שנחשף כי הרב "שאל" תכנים בהזדמנויות אחרות. ברנהיים התפרסם בשעתו בחיבור פילוסופי שכתב על קדושת הנישואים, ובסוף השנה שעברה קיבל שבחים בזכות המאמר מהאפיפיור בנדיקטוס ה-16. אך אתר צרפתי המתמחה בחשיפת פלגיאטים גילה כי גם החיבור מכיל ציטוטים נרחבים שפורסמו במקומות אחרים.

להאשמות הללו מצטרפת חשיפה מהשבוע שעבר של השבועון הצרפתי ל'אקספרס, לפיה ברהניים מתהדר בתואר "מוסמך לפילוסופיה" בקורות החיים שלו למרות שמעולם לא קיבל אותו. הרב נאלץ להודות ש"נפל למשכב לפני הבחינה האחרונה ולא קיבל את התואר".

רישאר פרסקיה, ראש ה-CRIF, ארגון הגג של יהודי צרפת, יצא להגנתו של הרב, ואמר כי "לא ניתן לחיות כבן ערובה של כמה טעויות אינטלקטואליות או אקדמאיות הקשורות לעיסוק כרב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully