וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: שכול נתפס כקשה יותר בקרב מי שלא חווה אותו

קובי מנדל

11.4.2013 / 6:44

מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי אנשים שלא איבדו אדם קרוב סבורים כי לשכול השפעה הרסנית יותר מאשר אלה שחוו אותו. "המרכיב החברתי מהותי להתמודדות", הסביר עורך המחקר

אנשים שלא חוו אובדן בחייהם נוטים לחשוב כי לתהליך השכול השפעה הרסנית ומערערת יותר על האדם, ביחס לאנשים שחוו אובדן של אדם קרוב – כך עולה ממחקר חדש שנערך במרכז הבינלאומי לחקר אובדן, שכול וחוסן נפשי באוניברסיטת חיפה. המחקר הוצג היום (רביעי) במסגרת כנס בנושא "ימי זיכרון וימים אחרים" שארגן המרכז, ימים ספורים לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. "אובדן היא חוויה אישית אך גם חברתית ותרבותית", אמר פרופ' שמשון רובין, מעורכי המחקר והעומד בראש המרכז. "האופן שבו החברה מתייחסת לאנשים שחוו אובדן הוא קריטי לאופן התנהלותו של תהליך האבל מפני שהמרכיב החברתי הוא חשוב ביותר להתמודדות עם שכול".

המחקר, שבו השתתפו הפסיכולוגיות הגר רובינוב-תכלת ומיה הלוי, כלל למעלה מ-200 גברים ונשים בגילאים שונים, חלקם חווה אובדן או טראומה בעברם. במסגרת הניסויים, המשתתפים מילאו מגוון שאלונים שכללו "סיפורי מקרה" של אנשים שחוו סוגים שונים של טראומה או אובדן. המשתתפים התבקשו לדרג את חומרת מצבו של אותו אדם על פי דרך התמודדותו עם האירוע שאותו חווה.

מממצאי המחקר עולה כי אירועים שחווה אדם אהוב נתפשים על ידי החברה כגורמים לשינוי גדול ושלילי יותר בחיים מאשר טראומה אישית. כך למשל, אובדן דורג כקושי נפשי חמור יותר המשפיע בצורה שלילית יותר על החיים לעומת טראומה אישית, כדוגמת תאונת דרכים שבה היה האדם מעורב באופן ישיר. עוד נמצא כי בעיני הנבדקים גם טראומה בינאישית – כמו תאונה שבה מעורב קרוב משפחה שנותר בחיים – נתפשה כקשה ומשפיעה יותר מאשר טראומה אישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully