וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר לקח סיגריות בלי לשלם - והורשע בשוד מזוין

9.4.2013 / 18:00

בית המשפט קבע כי העובדה שהשוטר לבש מדים והיה חמוש ברובה בעת ביצוע המעשה בכפר פלסטיני, מספיקה כדי להרשיעו בשוד ולא בגניבה, בשל הפחד שהטילה הופעתו על המוכרים

שוד מזוין ולא גניבה: בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע אתמול (שני) את סעיד מלשה, שוטר במשמר הגבול, בשני אירועי שוד של חנות מכולת בכפר בשומרון. השופט קיבל את עמדתה של המחלקה לחקירות שוטרים וקבע כי מדובר בשוד מזוין ולא בגניבה – שכן העובדה שהשוטר לבש מדים והחזיק בנשק מספיקה כדי ליצור איום ולהטיל פחד על המוכרים בחנות. השופט ציין בהחלטתו כי שוטרי מג"ב שולטים בשטח שבו נמצאת החנות וכי "מדובר באיום מנקודת מבט של האדם הסביר".

האירועים המדוברים התרחשו באפריל ובמאי 2010. על פי כתב האישום שהוגש נגדו בזמנו, במקרה הראשון סייר מלשה בג'יפ צבאי בכפר רמאדין שבדרום הר חברון. בשלב מסוים עצר הכוח את הג'יפ מחוץ לחנות, ומלשה נכנס אליה לבדו כשהוא חמוש ברובה M-16, בניגוד להנחיות הצבאיות. הוא נטל עמו שתי חפיסות סיגריות ובקבוק שתייה, ויצא בלי לשלם. עוד עולה כי לפני שיצא, פנה מלשה למוכר ואמר: "אתה עושה בעיות?". המוכר השיב בשלילה.

במקרה השני, כחודש לאחר מכן בשעות הבוקר, נכנס מלשה שוב לאותה חנות, גם הפעם כשהוא חמוש בנשקו. הוא נטל שוב שתי חפיסות סיגריות ובקבוק שתייה – וגם הפעם יצא מבלי לשלם. לאחר מכן, כשנשאל על ידי אחת השוטרות המשרתות עמו האם שילם על המוצרים, הוא ענה בשלילה וציין כי "מה שקורה בשטח נשאר בשטח". מלשה הודה בחקירתו כי לקח את המוצרים בלי לשלם.

שוד או גניבה - השאלה שעמדה בבסיס המשפט

המחלקה לחקירות שוטרים, שהגישה את כתב האישום בזמנו, ביקשה להרשיע את מלשה בשוד ולא בגניבה, וזאת הייתה השאלה שעמדה בבסיס המשפט. ההבדל בין שתי העבירות הוא שבשוד נוסף האלמנט של אלימות או איום באלימות. גם בעניין העונש ישנו הבדל – בעבירת גניבה העונש הוא שלוש שנות מאסר, ובשוד עד שבע שנים. לפיכך, בהחלטתו קיבל השופט רפי כרמל את עמדת המחלקה לחקירות שוטרים.

בהכרעת הדין כתב כרמל כי "החנות בה מדובר נמצאת בשטח שבשליטת צה"ל, וחיילי צה"ל או שוטרי מג"ב הנם אלה המפעילים, הלכה למעשה, שליטה זו". עוד קבע השופט כי "גם אם לא הורם נשקו של הנאשם, עדיין מכלול הסיטואציה יוצר הטלת אימה בלבו של הקופאי. לו היה אדם אחר, שאינו איש מג"ב חמוש, ועושה אותן פעולות, נקל לשער תגובת הקופאי במקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully