וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המבוי הסתום: איראן חנכה מפעל עיבוד אורניום

יוסי מלמן ומשה-חי הגיגת

9.4.2013 / 9:35

אחמדינג'ד חנך את המפעל שעל פי הדיווחים ניתן יהיה לייצר בו עד 60 טון "עוגה צהובה" בשנה. מתקנים מסוג זה קיימים במדינה, ולמתקן החדש אין השפעה חשובה על תכנית הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

איראן הקימה מפעל חדש לעיבוד אורניום בפרובינציית יזד – כך דיווחו היום (שלישי) סוכנויות הידיעות האיראניות. לרגל "היום הלאומי של טכנולוגיית הגרעין" שחל היום באיראן, חנך הנשיא מחמוד אחמדיניג'ד את המפעל החדש בשיחת וידיאו מטהרן. על פי הדיווחים, במפעל ניתן יהיה לייצר עד 60 טון "עוגה צהובה" בשנה (אורניום טבעי שעבר עיבוד כימי והמשמש כבסיס לתהליכי העשרת אורניום), והוא יאפשר חפירה עד לעומק של 350 מטרים בעומק האדמה.

באיראן עשרה מכרות אורניום טבעי המרוכזים בשני אזורים, בדרום המדינה וביזד. על פי ההערכות, מאגרי האורניום הטבעי במדינה מידרדרים והאיראנים מנסים לרכוש אותו ממדינות אחרות. עם זאת, בדיווחים מאיראן נטען כי האורניום שיעובד במפעל ייוצא גם לחו"ל. מפעלים דומים קיימים במכרות אחרים במדינה, וככל הנראה, לפתיחת המפעל החדש אין השפעה חשובה על תכנית הגרעין.

ההכרזה על פתיחת המתקן התקבלה יומיים בלבד לאחר סיומו של סבב השיחות הנוסף בין האיחוד האירופי לאיראן בעיר אלמאטי שבקזחסטן, ללא התקדמות משמעותית. סעיד ג'לילי, הנציג האיראני הבכיר לשיחות הגרעין, אמר בתום הסבב כי למדינתו הזכות להחזיק בתכנית גרעין למטרות שלום.

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה בתום השיחות כי הפער בין עמדות הצדדים נותר בעינו. הכישלון במאמצים להגיע לפריצת דרך מסמן מפלה נוספת של הגישה שלפיה ניתן לעצור את איראן בדרכים דיפלומטיות. בניגוד לדבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, החבר הרוסי בצוות המשא ומתן נשמע אופטימי יותר. לדבריו, במהלך השיחות הושג "צעד משמעותי קדימה", אם כי גם הוא ציין שלא הושגה כל פשרה בין הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully