וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנערה היהודייה שמרגרט תאצ'ר הצילה בשואה

אחד ההישגים שבהם התגאתה ראשת ממשלת בריטניה לשעבר שהלכה לעולמה היום, היה הסיוע שהעניקה לאדית מלבאואר שנמלטה משלטונו של היטלר באוסטריה. "לולא תאצ'ר היו הורגים אותי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

רבות נכתב על מאבקיה הפוליטיים של ראשת ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט תאצ'ר, שהלכה היום (שני) לעולמה. אך לא רבים יודעים כי אחד ההישגים שבהם היא הייתה גאה ביותר היה דווקא אנושי – הצלת ילדה אוסטרית מהנאצים בימי מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1938 כתבה אדית מלבאואר, נערה יהודייה בת 17 מאוסטריה, מכתב לחברתה-לעט מוריאל רוברטס מבריטניה. במכתב ביקשה מלבאואר ממשפחתה של רוברטס שתסייע לה להימלט מארצה, לאחר שקנצלר גרמניה אדולף היטלר השתלט גם עליה במהלך שכונה "האנשלוס". אלפרד, אביה של מוריאל, התפרנס בדוחק מהמכולת הקטנה שהייתה בבעלותו, ולמשפחתו לא היו זמן או כסף מיותרים עבור בת משפחה נוספת. אך מוריאל, יחד עם אחותה מרגרט בת ה-12, החליטו לנסות לגייס את סניף מועדון "רוטרי" המקומי, שבו הייתה חברה המשפחה, במטרה לאסוף תרומות עבור אדית. 38 אחר כך הפכה הילדה מרגרט לראשת ממשלת בריטניה, תפקיד שזיכה אותה בהמשך בתואר "אשת הברזל".

לאחר מאמצים רבים הצליחה אדית להגיע לבריטניה, שם אירחו אותה כמה משפחות שהיו פעילות במועדון "רוטרי", בהן משפחת רוברטס. בתום שנתיים בבריטניה עלה בידה של אדית להצטרף לקרובי משפחתה בדרום אמריקה. שנים אחר כך כתבה תאצ'ר על אדית בזכרונותיה: "היא הייתה בת 17, גבוהה, יפה, ממשפחה מוצלחת. היא סיפרה לנו איך זה לחיות כיהודי תחת משטר אנטישמי". לדבריה, פרט אחד זעזע אותה במיוחד: "היא סיפרה שהכריחו את היהודים לקרצף את הרחובות".

מרגרט תאצ'ר, יוני 2010. Oli Scarff, GettyImages
תאצ'ר ב-2010, עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון/GettyImages, Oli Scarff

בשנת 1995, לאחר שאדית אותרה בריאה ושלמה בברזיל, אמרה תאצ'ר באירוע שבו נשאה דברים כי הצלתה של אדית היה עבורה שיעור חשוב, ולפיו "אסור להסס לעשות כל מה שניתן במטרה לנסות להציל חיים". אדית מצדה אמרה עשרות שנים אחרי המלחמה כי לולא היוזמה שנקטו האחיות רוברטס, "הייתי נשארת בווינה והנאצים היו הורגים אותי".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

קיוותה שהנוצרים ילמדו מהיהודים

גם בהמשך חייה, אחרי שסיימה שני תארים אקדמיים והחלה לסלול את דרכה אל צמרת השלטון בבריטניה, נאבקה תאצ'ר בכל גילוי של אנטישמיות. "לא הצלחתי להבין מה עומד מאחורי האנטישמיות", כתבה בזכרונותיה, "רבים מידידיי הקרובים ביותר מבין הפוליטיקאים היו יהודים". עד מהרה גילתה כי אחד מהמגזרים שבהם נרשם שיעור הצבעה גבוה במיוחד עבורה היה היהודים. היא העידה כי במחוז פינצ'לי בצפון לונדון שאותו ייצגה, "מעולם לא הגיע אליי יהודי עני או נואש בבקשה כלשהי". היא אף הביעה תקווה כי הנוצרים "ייקחו דוגמה מהיהודים, שיודעים לדאוג לעצמם ולגלות אחריות אישית". תאצ'ר ייסדה במחוז פינצ'לי את הליגה האנגלו-ישראלית לידידות והייתה חברה בארגון "שמרנים למען ישראל". ב-1975 היא אף הצטרפה לשירת "התקווה" באירוע למען ישראל בפינצ'לי.

היום הלכה תאצ'ר לעולמה לאחר כמה שנים שבהן סבלה מבריאות רופפת וממחלת האלצהיימר. "אשת הברזל" וראשת הממלה הראשונה של בריטניה הייתה בת 87 במותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully