וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לאיסור: בתי חולים ממשיכים למכור "מיילדת אישית"

משרד הבריאות הורה לבתי החולים הממשלתיים להפסיק את השירות בטענה שמדובר באפליית יולדות שלא ישלמו עבורו. בעקבות בדיקת וואלה! זומנו מנהלי שני בתי חולים לבירור בעניין

יח"צ - חד פעמי

האזינו לפניית וואלה! חדשות לבתי החולים שיבא בתל השומר ואסף הרופא בצריפין

האם בתי חולים ממשלתיים עושים דין לעצמם? בשנים האחרונות הפך שירות "מיילדת אישית" לנפוץ בבתי החולים בישראל. בשל העובדה שהשירות מייצר העדפה של יולדות ששילמו על השירות על פני אלה שלא, היות והעובדה שהשירות עולה ליולדת כמה אלפי שקלים, החליטו במשרד הבריאות לאסור את קיומו של השירות.

על פי הוראת היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד מירה היבנר הראל, ב-1 באפריל היו אמורים בתי החולים להפסיק את השירות לאלתר. עם זאת, לפי בדיקת וואלה! חדשות, השירות עדיין מוצע ללקוחות לפחות בשני בתי חולים. בעקבות הבדיקה, נמסר ממשרד הבריאות כי "הלשכה המשפטית אמרה את דברה בעניין איסור על מיילדות פרטיות במסגרת בתי החולים", ונמסר כי בעקבות פניית וואלה!, שני מנהלי בתי החולים זומנו לבירור אצל מנכ"ל משרד הבריאות, אשר יתקיים בשבוע הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנחיית משרד הבריאות/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד הבריאות חידד כאמור את ההנחיה לבתי החולים ואף הגדירה את השירות כאסור, אך בדיקת וואלה! חדשות מעלה ממצאים הפוכים. בשיחה עם מחלקת היולדות "שיבא בייבי" של בית החולים תל השומר נאמר כי השירות נקרא כעת "אחות שומרת בחדר לידה", למרות שבשיחה הובהר כי מדובר בתפקיד זהה לתפקיד המיילדת האישית, וזהו רק המינוח שהשתנה.

חדר לידה. ShutterStock
הסיבה לאיסור השירות: מניעת העדפה של מיילדות ששילמו על פני כאלה שלא/ShutterStock

בבית החולים אסף הרופא, גם הוא בית חולים ממשלתי בו אמור האיסור להיאכף, לא הגדילו לקרוא לשירות המיילדת האישית בשם אחר, והותירו אותו כמות שהוא. בשיחה עם מועדון היולדות של בית החולים נאמר במפורש כי השירות עדיין ניתן, ובאתר האינטרנט שלו אף ניתן להזמין אותו אונליין בהשארת פרטי התקשרות ותשלום. עלות השירות, ככתוב בטופס הזמנת השירות, היא 3,300 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טופס הזמנת מיילדת אישית באתר בית החולים "אסף הרופא"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית החולים אסף הרופא סירבו להגיב לפרסום. מבית החולים שיבא בתל השומר נמסר כי "ההמצאה של 'מיילדת אישית' שעלתה לכותרות לאחרונה אינה רלבנטית לשיבא. במהלך כל 6 העשורים האחרונים ניתן בשיבא אישור למשפחה לשכור אחות לשמירה מיוחדת על בן משפחה המאושפז בבית החולים. זה נכון במחלקה פנימית עמוסה, זה נכון גם לאחר ניתוח במחלקה כירורגית וזה נכון גם בחדר הלידה ובאגף הנשים. השירות כולל הקצאת אחות לא על-פי בחירה, ממאגר נתון של אחיות בית החולים, פרחי רפואה וסיעוד, לביצוע שמירה מיוחדת על חולה מאושפז על-פי בקשת המשפחה. האחות מוקצית לשמירה האמורה על-ידי הנהלת שירותי הסיעוד מתוך מאגר אחיות שנרשמו מראש למשמרת האמורה, ולא כבחירה של המשפחה. השירות הזה ניתן גם בחדרי הלידה".

פרופסור זאב רוטשטיין מנהל מרכז רפואי תל השומר מדבר על מצבה של השחקנית גילה אלמגור, פברואר 2013. דרור עינב
זומן לבירור אצל מנכ"ל משרד הבריאות. מנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין/דרור עינב

עוד נמסר משיבא: "בניגוד למיילדת אישית בבתי חולים ציבוריים אחרים, לא קיים בשיבא כל קשר בין האחות המבצעת שמירה מיוחדת לבין המשפחה או היולדת לפני הלידה או אחריה, אין הליך בחירה של המיילדת בשם (סממן של שר"פ) ואין התקשרות חוזית בין המשפחה לבין האחות. האחיות נקראות לביצוע משמרת עבודה נוספת ומתוגמלות על-ידי בית החולים על-פי תעריף קבוע. השירות מתבצע באמצעות הנהלת שירותי הסיעוד הגובה מהמשפחה תשלום בגין השמירה המיוחדת. הנהלת המרכז הרפואי מדגישה כי למרות שאין כל סממן שר"פ בשירות בשיבא, היא תומכת בקיום שירות מיילדת אישית כזה שנפסל על-ידי היועצת המשפטית של משרד הבריאות, בכל בתי החולים הציבוריים. השירות חשוב וחיוני, מציל חיים ומאפשר גם ליולדות שלא הזמינו מיילדת אישית ליהנות מיחס משופר של מיילדות ליולדות וכולם מרוויחים ממנו!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully