וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחאה: חלק מחומת ברלין הוסר כדי לבנות בניין

לפנות בוקר הגיעו קבלנים כדי לפרוץ שער בחלק ההיסטורי של החומה, ולאפשר גישה לדחפורים הבונים בית דירות מהעבר השני. בתחילת החודש הפגינו אלפי תושבים נגד המיזם הראוותני

23 שנים אחרי שהופלה, חומת ברלין מפורקת שוב: קבלנים הסירו הבוקר (רביעי) כמה חלקים מהקטע ההיסטורי שנותר מהחומה המפורסמת, כדי לפנות דרך גישה לפרויקט דיור יוקרתי. העבודות, ברובע פרידריכסהיין במרכז ברלין, בוצעו בהפתעה בשעה חמש בבוקר. כ-250 שוטרים אבטחו את הקבלנים שהגיעו למקום עם מנופים. הם הסירו ארבעה חלקים מקטע החומה הארוך, המכונה "גלריית איסט סייד" ומעוטר בכתובות גרפיטי. במקום החור שנפער בחומה, ברוחב של כמעט חמישה מטרים, הוצב שער זמני.

פירוק חומת ברלין. מרץ 2013. רויטרס
השער שהוצב הבוקר במקום ארבעת הקטעים שהוסרו מהחומה/רויטרס

פרויקט הדיור הראוותני הנבנה מצדה השני של החומה מעורר מחאה גוברת מצד תושבי ברלין, שזועמים על הצורך להסיר את מעט החלקים שנותרו מהחומה ההיסטורית כדי לפנות מקום לדחפורים. בעבר כבר הוסר חלק קטן מקטע החומה הצבעוני. "גלריית איסט סייד" הוא קטע באורך כ-1.2 קילומטרים, המעוטר ביותר ממאה יצירות אמנות מפורסמות, ומהווה שריד אחרון לחומת ברלין שעדיין עומד על תלו בעיר.

ב-1991 הוכרזה החומה כאתר מורשת בגרמניה, אך ההגנה על הריסתה מוקנית רק לאבני הבטון, ולא למסלול שבו היא חולפת. יזם הפרויקט, מייק אווה הינקל, מסר כי החליט להסיר את חלקי החומה "אחרי ארבעה שבועות של משא ומתן עקר עם גורמי העירייה", וכי הוא לא היה מוכן להמתין עוד, שכן הפרויקט מתעכב כבר שנים רבות. הוא הבטיח להשיב את חלקי החומה למקומם אחרי שתסתיים הבנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלפי מפגינים מול החומה, בעצרת בתחילת החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמנים המקומיים הגיבו בזעם למה שהגדירו כמחטף. קאני אלווי, ראש גלריית איסט סייד, ששוחזרה לאחרונה בעלות של שני מיליון אירו מכספי העירייה, מסר: "קשה להאמין שהם התגנבו לכאן בלילה. רק הכסף עומד לנגד עיניהם. הם לא מבינים את המשמעות ההיסטורית ואת האמנות של המקום הזה".

בתחילת החודש התקהלו כעשרת אלפי בני אדם בהפגנה לעצירת ההריסה של גושי הבטון הגדולים. "אל תהרוס את החומה!", קראו ההמונים לראש העיר ברלין קלאוס ווברייט, בדומה לקריאה הידועה של נשיא ארצות הברית המנוח רונלד רייגן למנהיג ברית המועצות, מיכאיל גורבצ'וב, ב-1987: "מר גורבצ'וב, הרוס את החומה הזו". במפגינים תומך גם השחקן והזמר האמריקני דיוויד הסלהוף, שהופיע מול החומה ב-1989.

לקריאה נוספת
תושבי ברלין נלחמים למען החומה: "זה לא סתם קיר"
סקר: רבע מהגרמנים היו שמחים להחזיר את החומה

פירוק חומת ברלין. מרץ 2013. רויטרס
דגם של בית הדירות שאמור לקום מצדה השני של החומה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully