וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

23 שנים אחרי שהופלה: בברלין נלחמים למען החומה

בועז ארד, ברלין

4.3.2013 / 6:00

כעשרת אלפים בני-אדם השתתפו בהפגנת ענק ליד שרידיה האחרונים של חומת ברלין, בדרישה לעצור את הריסתם לצורך הקמת פרויקט מגורים יוקרתי במקום. "זה לא סתם קיר, זה סמל"

לפני 23 שנים יצאו תושבי ברלין לרחובות וקראו להפיל אותה.אתמול (ראשון) הם יצאו בקריאה להשאיר אותה במקומה: כעשרת אלפים בני-אדם השתתפו אמש (ראשון) בהפגנת ענק ליד שרידיה האחרונים של חומת ברלין, בדרישה לעצור את הריסתם לצורך הקמת פרויקט מגורים יוקרתי במקום.

"מר ווברייט, אל תהרוס את החומה!" קראו ההמונים לראש עיריית ברלין, על משקל קריאתו המפורסמת של נשיא ארה"ב רייגן למנהיג ברית המועצות ב-1987: "מר גורבצ'וב, הרוס את החומה הזו!".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשרת אלפים ברלינאים יצאו לרחובות . ההפגנה אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוב חלקי החומה שהפרידה בין גרמניה המזרחית וגרמניה המערבית פורקו לאחר האיחוד בין שתי המדינות, והחלקים המעטים שנותרו ממנה בבירה ברלין הוכרזו כאתרי מורשת היסטוריים והפכו לאתרי תיירות פופולאריים. ה"איסט סייד גלרי", קטע חומה רציף וצבעוני באורך של כ-1.2 קילומטרים המעוטר בלמעלה מ-100 יצירות אמנות, היחיד מסוגו שעדיין עומד על תלו בעיר – הוא המפורסם שבהם.

אלא שקטע החומה הזה, שנמצא במקרה באחד מאזורי הנדל"ן הלוהטים ביותר בעיר, על גדות נהר השפרה וסמוך לשכונות המגורים המבוקשות קרויצברג ופרידריכסהיין, נמצא כעת בסכנה: חברת בנייה שקיבלה היתרים להקים על גדות הנהר הסמוך מתחם מגורים יוקרתי בן 14 קומות מבקשת לעקור כמה עשרות מטרים מהחומה על-מנת לסלול במקומם דרך גישה ולהקים גשר להולכי רגל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצומה אינטרנטית הקוראת להשארת החומה במקומה צברה במהלך סוף השבוע יותר מ-60 אלף חתימות. נואמים כשהמנופים מוכנים ברקע/מערכת וואלה!, צילום מסך

היתרי הבנייה ניתנו כבר לפני כמה שנים, אולם עד כה התנהל התהליך בעצלתיים. ביום שישי האחרון – מבלי שניתנה כל התראה מוקדמת – החלו לפתע עבודות ההריסה במקום. מאות מפגינים זועמים שהגיעו לחומה במהירות הצליחו לעצור את המנופים ברגע האחרון, לאחר שכבר עקרו ממקומו לוח בטון אחד, ואילצו את הקבלנים לסגת עד שיירגעו הרוחות.

הצעד עורר סערה תקשורתית גדולה בגרמניה, ועצומה אינטרנטית הקוראת להשארת החומה במקומה צברה במהלך סוף השבוע יותר מ-60 אלף חתימות. ראש עיריית רובע פרידריכסהיין, שדרכו היא עוברת, הודיע כי "אי אפשר להתעלם מדרישות הציבור". אולם למרות כל זאת, חברת הנדל"ן שבונה את מתחם המגורים היוקרתי במקום הודיעה כי העבודות יימשכו – וכי מדובר בסך הכל ב"הזזה" של כ-22 מטרים מהחומה למקום אחר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים מול החומה/מערכת וואלה!, צילום מסך

את אלפי האנשים שיצאו להפגין אתמול לצד החומה זה לא ממש שכנע. החומה, אמרו שם אתמול, היא נכס היסטורי שאסור לפגוע בו. "לקח לכם חמש שנים לבנות שדה תעופה, והוא עדיין לא גמור", זעק מעל במת הנואמים נציגם של האמנים שיצירותיהן מעטרות את החומה כשהוא עוקץ את עיריית ברלין על סקנדל הבנייה של שדה התעופה הבינלאומי החדש של העיר, "אבל אתם מוכנים למחוק את ההיסטוריה שלכם ביום אחד".

"זה לא סתם קיר, זה סמל"

אולם זו לא הסיבה היחידה שבגללה זועמים כל-כך תושבי העיר. ב-2006, למשל, פורק והוזז קטע של 40 מטרים ממנה על-מנת לאפשר גישה לאצטדיון הופעות סמוך מבלי שאיש פצה על כך פה. מה שמרתיח אותם לא פחות הוא הריסתה של החומה לטובת הקמת פרויקט מגורים שרוב תושבי העיר לא יכולים להרשות לעצמם לגור בו. שכונות מרכזיות רבות בברלין – לרבות קרויצברג ופרידריכסהיין – סובלות מעלייה מתמשכת במחירי הדיור ותושבים ותיקים רבים נאלצים לעזוב את דירותיהם השכורות ולנדוד לאזורים אחרים בעיר בעוד אוכלוסיות חזקות ואמידות תופסות את מקומם ומשנות את פני השכונה. מדובר באקט שמסמן את כל מה שמעצבן את תושבי העיר: כניעה לנדל"ניסטים, שפוגעת באופי המיוחד של ברלין.

"זה פשוט טימטום", אמרה איילין גהרקה, תושבת השכונה שגדלה במזרח גרמניה שהייתה נערה צעירה כשהחומה נפלה. "מה, זה לא ברור שמה שנשאר מהחומה הזאת צריך להישאר במקומו? זה לא סתם קיר, זה סמל. זה תזכורת כואבת למה שקרה לעיר, ואי אפשר למכור את הסמל למשקיעי נדל"ן. אנחנו לא צריכים פה בנייני מגורים יוקרתיים. את החומה הזו, שתזכיר לנו מה עמד פה פעם, אנחנו צריכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully