וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחידה החדשה שתשיב את הביטחון לתושבי דרום ת"א?

26.3.2013 / 14:19

סיירת מג"ב תל אביב, המונה 50 לוחמים, היא ההבטחה הגדולה של השר לביטחון הפנים ושל מפכ"ל המשטרה. הצטרפנו למשמרת הראשונה של היחידה, שלא עושה רושם על התושבים. צפו

כתבתה של מור שמעוני, צילום: דניאל בוק, עריכה: רן מנחם, מיכאל ברגמן

19:00, יום שני, דרום תל אביב. החושך יורד ומדרחוב נווה שאנן הומה. שולחנות המסעדות ובתי הקפה מתחילים להתמלא, המספרות מלאות בלקוחות שבאו להתגלח או לסדר את השיער ותנועה מורגשת בין הדוכנים. בני אדם רבים, כמעט כולם נתינים זרים ממדינות אפריקה, עולים ויורדים במורד הרחוב. ביניהם צועדים בביטחון מהול בהיסוס קל של מי שחדש בשטח, מספר לוחמים של משמר הגבול. השבוע הם נכנסו לתפקידם – לתגבר את תחנת המשטרה בגינת לווינסקי, בלב מתחם התחנה המרכזית בתל אביב. אנשי הרחוב אינם נותנים כמעט את תשומת לבם לשוטרים בירוק. "הם חושבים שאנחנו חיילים, אז הם לא מתרגשים", מסביר אחד השוטרים.

יחידת סמ"ג (סיירת מג"ב) תל אביב, המונה 50 לוחמים, היא ההבטחה הגדולה של השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', אשר החל השבוע קדנציה שנייה, ושל מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, לתושבי שכונות דרום תל אביב. בהמשך צפויים להתווסף לתחנה עוד 60 תקנים של שוטרים כחולים. רק בשבוע שעבר הפגינו התושבים, וקראו לאהרונוביץ' להתפטר. זה היה בעקבות אירוע הפריצה והאונס של ילדה בת שמונה בשכונת יד אליהו. הוריה התעוררו למשמע בכייה והאב השתלט על הפורץ, הנתון כעת במעצר. על דבר אחד לא ניתן להתווכח - התושבים אינם מרגישים בטוחים. האם הגדלת מספר השוטרים בתחנת לווינסקי מ-76 ל-126 היא מה שיגביר את תחושת הביטחון? הצטרפנו למשמרת הראשונה של היחידה ומצאנו שמה ששולט בשטח יותר מכל, הוא השגרה.

זירת האונס בדרום תל אביב, דצמבר 2012. יותם רונן
דרום תל אביב/יותם רונן

11 שוטרי מג"ב נמצאים הערב במשמרת. רב-סמל בכיר דודו רצאבי, מפקד הכוח, מתדרך לפני היציאה למשימה הראשונה – חיפוש סמים בבניין מגורים ברחוב השרון. "יש מידע מודיעיני על המקום. אין לנו צווי חיפוש, אז אסור להיכנס לבתים, אלא רק במסדרון", הוא מסביר. "בניין מגורים" הוא הגדרה שנויה במחלוקת. מדובר למעשה בחלל שחולק, פוצל, נחצה וחולק שוב, באמצעות קורות עץ ו"דיקטים". בכל דירה מצטופפים עשרות. המדרגות חורקות ומתנדנדות מתחת לרגלי השוטרים, כשהם מאירים בפנסים לתוך כל חריץ בקירות הדקים. חוטי חשמל מאולתרים מתנדנדים מהתקרה. הריח החריף מעיד על היעדר מערכת ביוב מסודרת. הדלתות נפתחות בהיסוס והדיירים מציצים על המתרחש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בעלי הנכסים באזור הבינו כבר מזמן את הפוטנציאל הכלכלי וחילקו אותם לדירות קטנות, אותן הם משכירים לזרים. "לגור בבניין כזה נחשב לוקסוס", מציין אחד המג"בניקים. "מי שלא התמזל מזלו עד כדי כך – חי תחת כיפת השמיים". אנשי היחידה עברו הכשרה בת שלושה חודשים לפני שהוצבו בדרום העיר. בין היתר, הם עברו סדנת ערכים, שנועדה להכשירם להתמודד עם האוכלוסייה המקומית. פליט אריתראי הגיע מטעם ארגון זכויות האדם "אמנסטי" וסיפר להם את סיפור חייו. בנוסף הם עברו הכשרה לעבודה עם אוכלוסייה אזרחית ובשטח בנוי. אנשי מג"ב מתורגלים יותר בעבודה מתחום הפרות הסדר והטרור, ופחות בנושא אוכלוסייה אזרחית. החוקים אחרים - וכך גם ההתמודדות עם המצבים השונים.

המודל המשטרתי הזה, של החדרת יחידת מג"ב לתוך אוכלוסייה אזרחית, נוחל הצלחה עם יחידת סמ"ג 7 באזור ערי המשולש – וכעת מקווים המפכ"ל והשר כי ייטיב גם עם דרום תל אביב. בסיור שערך אהרונוביץ' באזור במאי בשנה שעברה, הוא אמר כי "אני את חובותיי מילאתי, יתר משרדי הממשלה לא עושים מאומה. צריך לזכור שזאת לא בעיה רק של משטרת ישראל". במשטרה מעריכים כי בין 50 ל-60 אלף נתינים זרים ממדינות אפריקה מתגוררים בדרום תל אביב. השר שותף לדעה שהביע המפכ"ל, לפיה יש לאפשר עבודה למבקשי המקלט. "ברגע שמטפלים במעסיקים, הם מחפשים עבודה ונוצרת אלימות, אונס ופשע". מאז, הושלמה בניית הגדר בגבול מצרים ומספר המסתננים לישראל צומצם משמעותית – אחדים בודדים בחודש.

"אנחנו כאן בראש ובראשונה כדי לתת תחושת ביטחון"

בינתיים, החיפוש בבניין ברחוב השרון אינו מעלה דבר וסמים לא נמצאו. מכאן נוסעים הלוחמים לספק תגבור לשוטרים הכחולים בביצוע מעצר. השוטרים בתחנה מביעים שביעות רצון מהכוח החדש. המשימות רבות והם קורעים תחת הנטל. אחת המשימות הבוערות – ביצוע מארבים לכנופיות של גנבי טלפונים סלולריים. אך את המשימה נאלצים השוטרים לדחות לשעת לילה מאוחרת יותר – מכיוון שתחנת המשטרה עמוסה בעצורים ואין מקום לחדשים. לכן מחליט רצאבי לקחת את הכוח לפטרול בנווה שאנן. נכנסים לרכב ה"לנד קרוזר" ונוסעים לכיוון המדרחוב.

הרחובות החשוכים מסביב כמעט ריקים, מלבד כמה יצאניות שהקדימו להגיע לעבודה. שלטי הניאון של המכונים ותאי הצפייה נדלקים. ריח חריף של שתן עולה מכל פינה. הזבל כבר מזמן מילא את הפחים וגלש למדרכה מסביב, מראה שלא היה משאיר אף אחד אדיש בשכונות של צפון תל אביב. באחד הרחובות כאן נאנסה באכזריות לפני כשלושה חודשים תושבת המקום בת 83. הרבה נרקומנים חיים כאן. לאחרונה יצאה המשטרה במבצע לחלוקת פקקים לבישול סם החגיגת – כדי למנוע התפשטות מחלת האיידס. מתחם התחנה המרכזית הוא ללא ספק חצר הגרוטאות של העיר ללא הפסקה. השוטרים מסתכלים החוצה מהחלון בריכוז. "צריך ללמוד לזהות כאן פעילות חריגה", אומר רצאבי. "כששני אנשים רצים פה – זה בדרך כלל לא כדי לעשות ג'וגינג". אך המדרחוב עצמו, כאמור, מואר והומה.

הזירה בדרום תל אביב שבה הוכה מבוגר בן ה 68 על ידי נערים, יוני 2012. יותם רונן
התושבים חושבים שהיחידה החדשה היא כוסות רוח למת/יותם רונן

ה"חמארות" בנווה שאנן מתחילות להתמלא. מוזיקה שמחה בוקעת מהפתחים. ב-23:00 ישובו לכאן השוטרים כדי לסגור את בתי העסק ולאכוף את החוק האוסר מכירת אלכוהול בלילה. לדברי דודו רצאבי, המשימה הזאת אינה פשוטה. "הם כבר מכירים את הנוהל, אבל לא שמחים על כך. בכל מקום ששותים בו אלכוהול ונבוא לסגור אותו – לא נקבל אהדה". המשמרת הראשונה תסתיים ב-1:00 בלילה. הכוח עדיין לומד את השטח. כעת הם נכנסים לאחת החמארות כדי להציץ. הלקוחות מרימים עיניים אדישות ומביטים בשוטרים, וחוזרים ללגום בירה. הם לא נראים כמי שמתרגשים מנוכחות הכוח החדש. מבחינת המג"בניקים, עצם הנוכחות שלהם במקום היא כבר חלק מהעבודה. "אנחנו כאן בראש ובראשונה כדי לתת תחושת ביטחון", אומר רצאבי.

אתה חושב שאפשר באמת להימנע מפשיעה כאן?

"המשטרה נותנת כאן שירות שאנשים לא הכירו".

הסטטיסטיקות אומרות אחרת. ב-2012 נפתחו בתל אביב 1,092 תיקים פליליים לנתינים זרים, לעומת 753 בשנה הקודמת.

"אני לא מתעסק בסטטיסטיקות. אני מתעסק בשטח. אני מתעסק בלתת ביטחון".

תושבי השכונות הוותיקים, חושבים אחרת. לדברי דרור קהלני, תושב שכונת התקווה ופעיל ב"וועד פעולה דרום תל אביב", מדובר בכוסות רוח למת. "מה שהמשטרה עושה זה כמו לשים אמבולנס מתחת לגשר שקרס, כדי לטפל בפצועים. היחידה החדשה לא מקנה לנו ביטחון. הם מתרכזים באזור התחנה המרכזית, אנחנו לא רואים אותם אצלנו. מבטיחים ומבטיחים – ושום דבר לא משתנה. המשפחה שפרצו אליה הביתה ביד אליהו בשבוע שעבר, שבורה. ההורים בטראומה קשה, שלא לדבר על הילדה. לי יש שתי בנות, בנות 13 ו-15. הילדים בשכונה יודעים – כשהחושך יורד – מתחיל העוצר. יש ספרים, יש טלוויזיה, אבל הבית ננעל. התחושה היא שהמשטרה רוצה שהזרים יסתובבו חופשי, ואנחנו ניכלא בבתים. אבל אנחנו לא נשתוק. עכשיו הקיץ מגיע, ואנחנו נצא לרחובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully