וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע חימוש המורדים בסוריה: גם ה-CIA מסייע

הניו יורק טיימס מדווח כי לפחות 160 מטוסים ועליהם אלפי טונות של אמצעי לחימה המיועדים למורדים נחתו בטורקיה. במבצע לוקחות חלק מדינות ערב וגם שירות הביון האמריקאי

בעזרת ה-CIA ומדינות ערב, הגבירה לאחרונה טורקיה את הסיוע הצבאי לכוחות האופוזיציה הסורית הנלחמים במשטרו של הנשיא בשאר אסד – כך מדווח היום (שני) העיתון ניו יורק טיימס. לפי הדיווח, אמצעי לחימה הועברו באמצעות מטוסים, וזאת למרות אמברגו הנשק שהוטל על סוריה. הכתבה מתבססת על גורמים רשמיים בכמה מדינות, ועל עדויות של מפקדים בצבא המורדים.

הרכבת האווירית ועליה הסיוע החלה לפעול בקנה מידה קטן כבר ב-2012, נמשכה לסירוגין עד חודשי הסתיו האחרון והתרחבה לכדי אספקה קבועה מסוף השנה. לפי הנתונים שמפרסם העיתון, מדובר ב-160 מטוסים צבאיים שהגיעו מירדן, מסעודיה ומקטאר ואשר נחתו בעיקר בשדה התעופה אסנבוגה שליד אנקרה, ובבסיסים אחרים בטורקיה ובירדן.

הסיוע היה נתון לשינויים שחלו במלחמה בתוך סוריה, והתאפשר ביתר קלות אחרי שהמורדים הצליחו להסיג את כוחות הצבא ממעוזים משמעותיים ברחבי המדינה. אף שממשל אובמה סרב להודות בפומבי שהוא נותן סיוע למורדים הסורים, המעורבות של ה-CIA במשלוחי הנשק – גם אם בתפקיד מייעץ, כך לפי גורמים אמריקאים, הוכיחה שארצות הברית יותר ממוכנה לעזור לבעלות בריתה הערביות.

מורדים סורים בתוך בית בחלב, השבוע. רויטרס
מורדים סורים לוקחים רגע של מנוחה בבית בחלב/רויטרס

גורמי מודיעין אמריקאים עזרו לממשלות ערביות, אשר לא צוינו בכתבה, לרכוש את אמצעי הלחימה עבור המורדים (בין היתר מקרואטיה), ואף סקרו את קבוצות האופוזיציה הלוחמות ואת מפקדיהן, על מנת לקבוע מי מהן תזכה בנשק. ב-CIA סרבו להתייחס לדיווח.

הסיוע המדובר למורדים חידד את גם המשמעות שיש לדבר מבחינה אזורית. במהלך ביקור הפתע שקיים בשבוע שעבר שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בעירק – הוא דרש מהממשל העירקי להגביל את תנועת המטוסים האיראנים מעל שטחה אשר עושים דרכם לסוריה על מנת לספק תחמושת לצבאו של אסד. ההוראה לא הפריעה למשלוח נשק מצד מדינות ערב, בסיוע אמריקאי, לנחות באותו זמן ממש בטורקיה. גורמים באופוזיציה הסורית, לצד מחוקקים אמריקאים, העידו כי המשך החימוש של צבא אסד בידי האיראנים והרוסים, רק מגביר את נחיצות העברת הנשק למורדים.

יצוין כי האספקה למורדים הפכה להיות סדירה יותר במיוחד אחרי הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ובעקבות התסכול הגובר והולך של מדינות ערב מההתקדמות האטית של המורדים. הטיסות הפכו לתדירות יותר גם בשל הידרדרות המצב ההומניטרי במדינה. הממשלה הטורקית ביצעה רישום ומעקב שוטפים אודות המשלוחים שהועברו משטחה לסוריה – כך אמרו גורמים רשמיים. היקף ההעברה היה בקנה מידה גדול. "ההערכה היא כי במשלוחים היו כ-3,500 טונות של אמצעי לחימה", אמר יו גריפיתס, חוקר במרכז הבינלאומי לחקר השלום. "העצימות והתדירות של הטיסות האלה", הוסיף, "מרמזות על מבצע לוגיסטי צבאי מתוכנן היטב, מתואם וחשאי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully