וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים דוחקים באובמה: לחמש את המורדים הסורים

18.3.2013 / 5:22

חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקאי מטעם הדמוקרטים צפוי להעלות הצעה לפיה ארה"ב תחמש מורדים סורים שייבחרו בקפידה. "הגיע הזמן להפסיק את שפיכות הדמים"

בעוד נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מסרב לחמש את כוחות המורדים הסורים, הנאבקים להפלת משטרו של הנשיא, בשאר אסד, זה כשנתיים, חברי המפלגה הדמוקרטית דוחקים בנשיא האמריקאי לעשות כן. חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקאי, הדמוקרט אליוט אנגל, צפוי להציג היום (שני) הצעה לפיה הממשל האמריקאי יוכל לספק "ציוד לחימה בהיקף מוגבל" לאנשי האופוזיציה הסורית שייבחרו בקפידה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נושא את נאום "מצב האומה" בפני הקונגרס. רויטרס
יחמש את המורדים הסורים? אובמה בקונגרס הבבית הנבחרים האמריקאי/רויטרס

עד כה סיפקה ארצות הברית לכוחות המורדים הסורים ציוד הומניטרי, אך ממשל אובמה סירב לחמש את האופוזיציה, מחשש שאמצעי לחימה יועברו לידי גורמים עוינים. ההצעה שיעלה חבר הקונגרס אנגל תובא לדיון בזמן שאובמה יערוך את ביקורו במזרח התיכון, כולל בישראל. אתמול דיווח העיתון "גרדיאן" הבריטי כי ישראל תנצל את הביקור של הנשיא האמריקאי ביום רביעי כדי ללחוץ עליו ליזום מתקפה אווירית נגד סוריה, אם יושגו ראיות המעידות כי השלטון הסורי מעביר טילים ותחמושת לידי חיזבאללה שבלבנון. על פי הדיווח, אפשרות נוספת היא שבישראל יבקשו תמיכה אמריקאית במקרה של פעולה ישראלית בשטח סוריה. ביום שבת דיווח העיתון "לוס אנג'לס טיימס" כי סוכנות הביון האמריקאית המרכזית (CIA) האיצה תכניות חירום חשאיות להגנה על ארצות הברית ובעלות בריתה מפני האלימות הגוברת בסוריה. גורמים אמריקאים בכירים בהווה ובעבר אמרו לעיתון כי בין היתר, נאסף לראשונה מודיעין על פעילים איסלמים קיצוניים שעשוי לסייע בחיסולים ממוקדים באמצעות מזל"טים בעתיד. עם זאת, בשלב זה לא אישר אובמה תקיפות מסוג זה בסוריה.

קרבות בין כוחות המורדים בסוריה לבין צבא אסד. רויטרס
האופוזיציה הסורית/רויטרס

מחוקקים רפובליקנים, בהם הסנאטורים ג'ון מקיין ומרקו רוביו, קוראים זה זמן רב לנשיא האמריקאי לאפשר חימוש של כוחות המורדים כדי להביא לסיום מלחמת האזרחים במדינה השסועה, שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. במכתב שהפנה לעמיתיו קרא חבר הקונגרס אנגל לתמוך בהצעתו. הוא ציין כי במהלך השנתיים החולפות, בהן ההתקוממות העממית נגד משטרו של בשאר אסד הפכה ללחימה בין כוחות מורדים מזוינים לבין צבא סוריה, כמיליון בני אדם נמלטו משטח המדינה.

צרפת ובריטניה בעד

"הגיע הזמן לקידום יוזמה מקיפה שתפסיק את שפיכות הדמים", כתב אנגל במכתב. חבר הקונגרס ציין כי חימוש המורדים עלול להחריף את האסון ההומניטרי בסוריה אך מנגד עשוי להבטיח כי השלטון החדש שיקום בדמשק, אחרי נפילת אסד, יקיים קשרים עם וושינגטון. ההצעה כוללת בנוסף הגדלת הסיוע ההומניטרי לפליטים הסורים ותכנון עתידה בתום עידן אסד.

בין מדינות האיחוד האירופי קיימת מחלוקת בנוגע לחימוש המורדים בסוריה. בעוד צרפת ובריטניה קוראות לתמוך צבאית באופוזיציה הסורית, מדינות רבות באיחוד מתנגדות לכך. בשבוע שעבר התייחס נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, למצב בסוריה וטען בדיון של האיחוד האירופי בבריסל כי "בשאר אסד רוצה להשתמש בכל אמצעי צבאי לתקוף את עמו. כל היוזמות לקיום דיון פוליטי נידונו לכישלון בגלל אסד. עלינו ללכת רחוק יותר משום שישנם איומים באשר לשימוש האפשרי של נשק כימי. עלינו לקחת אחריות". הולנד וראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, קראו להסיר את האמברגו על חימוש המורדים לפני שהסוגיה תעלה לדיון שוב בחודש מאי. עם זאת, הדגיש כי אם האיחוד האירופי לא ישיג הסכמה בנושא, צרפת עשויה לנטוש בעצמה את האמברגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully