וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור אובמה כמשחק מקדים

ג'רמי בן עמי

17.3.2013 / 18:33

ביקורו הנוכחי של נשיא ארה"ב, שמגיע בתקופה מלאת תהפוכות, לא צפוי להניב תכנית שלום חדשה - אבל לדברי נשיא ג'יי-סטריט, הוא בהחלט מסמן את הדרך לאופק מדיני

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי לנחות בישראל בסוף החודש לביקור בן 48 שעות, ביקור יוצא דופן באורכו. אורך הביקור כמו גם ההודעה על תזמונו, טרם הוקמה קואליציה בישראל, מעידים כי הנשיא נותר מחויב למדינת ישראל, לעם ישראל ולקשר שלא ניתן להתרה בין שתי המדינות. ביקור בתחילת הקדנציה השנייה של הנשיא מעביר גם מסר חזק וברור כי ביטחון ישראל ופתרון הסכסוך חשובים לנשיא וניצבים במרכז סדר העדיפויות של מדיניות החוץ האמריקנית, בנקודה בה משיקים האינטרסים הלאומיים האמריקניים והישראליים.

ביקור אובמה בישראל בוואלה! חדשות:
שגריר ישראל בוושינגטון בראיון לוואלה!: "ביקור היסטורי"
לקראת הביקור: סוללת כיפת ברזל הוצבה בנתב"ג
סקר בארה"ב: התמיכה בישראל בשיא של 22 שנים
סיקור מיוחד: הכול על ביקור אובמה

בניגוד למחול השמועות שליווה את ההודעה על הביקור, עתה ברור כי הנשיא לא יביא באמתחתו תכנית שלום סדורה. השאלה כיצד בדיוק תגובש מדיניות החוץ האמריקנית בנושא ומה תהיה תכנית הפעולה עדיין פתוחה ותלויה בגורמים רבים. בינתיים עוד לא מונה בבית הלבן צוות לנושא ולא נרקם בסיס נכון לשיתוף פעולה מדיני.

כמו כן, עדיין לא ברור באיזו מידה הקואליציה בישראל תתבסס על הרצון להניע מחדש את התהליך המדיני. אמנם הצטרפות ציפי לבני שולחת סימנים חיוביים בכיוון, אבל עוד חזון למועד. הנשיא אובמה יודע זאת, אנחנו יודעים זאת, ובוודאי ראש הממשלה נתניהו יודע זאת, ולכן נכון יהיה כרגע לא ליצר ציפיות גבוהות. עם זאת, יש לראות בביקור הכנה לבאות, משחק מקדים אם תרצו. חיזוק מערכת היחסים בין בעלות הברית הוותיקות ישראל וארה"ב ובין הממשלים וחיבור אל העם הישראלי הכרחיים ליכולת של הממשל האמריקני ליטול חלק פעיל ומוביל ולסייע לצדדים, הישראלי והפלסטיני, להתקדם לעבר הסדר.

שלישייה שלא תוותר על הישגים

בארה"ב יש המייעצים לממשל שלא להתערבב ב"כאב הראש" הזה. יש האומרים כי מוטב להמתין ולתת לצדדים "לשבור את הראש לבד". עצות אלה עומדות בניגוד להתבטאויות שמשמיעים לאחרונה מזכיר המדינה, ג'ון קרי, ושר ההגנה, צ'אק הייגל, באשר לרצון של ארה"ב לקדם את השלום באזור. עם אישור מינויו של הייגל בשבוע שעבר מסתמנת התגבשותה של שלישייה מנוסה, שצברה לא רק ידע, אלא גם זמן שטח במזרח התיכון ובעיסוק בסכסוך הישראלי-ערבי; שלישייה שאין בדעתה להניח לקדנציה נוספת לעבור ללא שתושג התקדמות מדינית כלשהי.

ביקור הנשיא אולי לא ייצר כותרות מרחיקות לכת, אבל עצם העובדה שהיחסים בין הממשלים מתחממים היא חשובה כשלעצמה. ביקור הנשיא כמוהו כהצהרה כי יינתן גיבוי לממשלה ישראלית שתציב את התהליך המדיני בראש סדר עדיפויותיה ולהנהגה פלסטינית שתחתור להסדר. יש בכך הודעה על רצון מחודש לקחת חלק פעיל, לתווך ולסייע לצדדים, כפי שעשתה ארה"ב בעבר ובהצלחה בהסכם השלום עם מצרים.

הביקור נערך על רקע תקופה לא פשוטה המאופיינת בחוסר שקט אזורי, בכאוס אדיר בסוריה, בהתחממות בגדה המערבית ובהפגנות ואלימות במצרים. בתוך תנאי חוסר הודאות הללו, נדרש מההנהגה האמריקנית לאמץ מדינאות יצירתית, מתוחכמת ואמיצה ובעיקר לפעול להסדר של שתי מדינות מתוך מחויבת ארוכת טווח לשלומה של ישראל.

בסופו של יום, הביקור ישלח סימן מעודד לכוחות הפוליטיים ובעיקר המפלגות בישראל אשר הצהירו במהלך הבחירות כי לא יישבו בממשלה שלא תגדיר את המו"מ המדיני כיעד אסטרטגי ראשון במעלה. זוהי גם רוח גבית למי שמאמין שמגיע לעם היושב בציון אופק מדיני, סיכוי לשלום ועתיד בטוח יותר למדינה יהודית דמוקרטית באמצעות פתרון שתי מדינות.

הכותב, ג'רמי בן עמי, הוא נשיא השדולה האמריקאית הפרו-ישראלית ג'יי-סטריט, הפועלת לקידום פתרון שתי המדינות לשני העמים

ביקור אובמה בישראל - סיקור נרחב בוואלה! חדשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully