וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגרי שרת המשפטים: "טיפול שורש" לסחבת

גלעד גרוסמן

18.3.2013 / 11:30

ציפי לבני צפויה לחזור למשרד בתקופה שקטה יחסית, אך האתגרים מתקופתו של השר נאמן עדיין רלוונטיים: מלאי התיקים הפתוחים בעלייה, ומערכת המשפט סופגת חיצי ביקורת

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, תחזור ציפי לבני למשרד המשפטים בתקופה מאוד סוערת, אולם לא כזו שדורשת התערבות מיידית מצדה של השרה. בניגוד לקדנציה הראשונה שלה, אין בתקופה הקרובה מינויים לבית המשפט העליון. גם מינוי יועץ משפטי לממשלה, מינוי שעשוי להעלות שוב את סוגיית פיצול התפקיד, יעמוד על הפרק רק בעוד כשלוש שנים. המינוי הבולט במשרד המשפטים צפוי רק בסוף השנה, אז יפרוש פרקליט המדינה משה לדור. פרק הזמן הזה יאפשר ללבני להתמקד בשני נושאים בוערים - קידום רפורמות במערכת המשפט שיקלו על האזרח ומתן גיבוי למערכת.

יור התנועה ציפי לבני בישיבת סיעת התנועה, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
חוזרת לקדנציה שנייה במשרד המשפטים. לבני/יואב דודקביץ'

הנושא הבולט שעל שולחנה של לבני, מבחינת האזרח הפשוט, הוא הסחבת בבתי המשפט. כבר לפני כשלוש שנים אמר נציב תלונות הציבור על השופטים כי יש צורך ב"טיפול שורש" לבעיה. אולם, מנתונים שפורסמו לפני מספר חודשים על ידי הנהלת בתי המשפט עולה כי מלאי התיקים הפתוחים בבתי המשפט, העומד על כ-450 אלף, דווקא בעליה. זאת, למרות שבתקופת כהונתו של יעקב נאמן בתפקיד מולאו כמעט כל תקני השופטים בכל ערכאות השיפוט השונות. בדוחות השונים של הנציב מצוינים מקרים של משפטים שהסתיימו רק לאחר תקופה חריגה של שבע או שמונה שנים.

בשנים האחרונות ננקטה שורה של צעדים שנועדו להקל בעומס על מערכת המשפט, בהם פתיחת בית משפט מחוזי חדש, מינוי שופטים והכנסת מערכת ממוחשבת. מנגד, ניסיונות שונים של שרי המשפטים האחרונים, נאמן ופרופ' דניאל פרידמן, לקדם רפורמות במערכת בתי המשפט, דוגמת חוק בוררות חובה של נאמן, זכו לביקורת רבה ובסופו של יום כשלו. אם לבני מעוניינת להתמודד ברצינות עם הסוגיה, היא תצטרך להשקיע לא מעט זמן ומאמצים במציאת פתרון שיהיה מעשי מחד ומקובל על מערכת המשפט מאידך. זאת, בתקופה של קיצוצים צפויים בתקציב ובמקביל לכך שהיא צפויה להיות מופקדת גם על ניהול המשא ומתן המדיני מול הפלסטינים. ההערכה במערכת המשפט היא כי גם אם לבני תנסה להוביל שינויים, היא לא תנסה לעשות זאת בצורה לעומתית כמו פרידמן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

במערכת המשפט מקווים לגיבוי מצד לבני

נושא נוסף שלבני צפויה להתמודד עמו כבר בתחילת הקדנציה הוא שמירה על מערכת המשפט. מדובר במערכת שסופגת לא מעט חצי ביקורת, חלקם מוצדקים בהחלט, אולם לרבים בעולם המשפט ומחוצה לו נדמה שבכנסת האחרונה נחצו שורה של קווים. כמה הצעות חוק מהימין שנועדו לגרום לשינויים משמעותיים בבית המשפט העליון, ולדעת מבקרי ההצעות להפוך אותו לפוליטי יותר, יצרו מעין "מסה קריטית" נגד המערכת, ובעיקר נגד בית המשפט העליון. נאמן, גם אם לא תמך בכל ההצעות (בחלקן הוא בהחלט תמך), לא הפעיל את כובד משקלו כדי לבטלן. כמו כן, הוא ספג ביקורת רבה על כך שלא יצא להגנת המערכת מול תוקפיה, אשר הביקורת שלהם, כך נדמה, הונעה לא פעם ממניעים אישיים. לאחר הקדנציות הסוערות של פרידמן ושל נאמן, מקווים במערכת המשפטית שלבני "תתן גב" למערכת, ולא תאפשר מה שנדמה בעיניהם כמסע הכפשה נגד העומדים בראשה.

ייתכן גם שלבני, כמי שעומדת בראש ועדת השרים לחקיקה, תצטרך להתמודד עם הצעות חוק שיגררו ביקורת על הממשלה, שכמותן עלו לא מעט בכנסת האחרונה. ייתכן שהיא תצטרך להתמודד עם דו"ח לוי, במידה וראש הממשלה בנימין נתניהו יחליט להעלותו מחדש, וזאת לאחר שבחודשים האחרונים הוא "נקבר".
נושא נוסף שצפוי להיות מונח בקרוב על שולחנה של שרת המשפטים הוא לשכת עורכי הדין. נאמן מינה בחודש שעבר ועדה ציבורית, בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה, שתפקידה לבחון את מבנה ומעמד לשכת עורכי הדין. זאת, בעקבות פסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שבו נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות הלשכה. הוועדה צפויה להגיש את המלצותיה בעוד חודשיים. מסקנות הוועדה עשויות לגרום לטלטלה בעולם עריכת הדין.

אתגר לכל שר - לשאר המשרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully