וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשרד המשפטים מצפים לשובה של לבני: "תעמוד בפרץ"

גלעד גרוסמן

20.2.2013 / 16:37

יו"ר התנועה צפויה לשוב בקרוב ללשכת שר המשפטים בפעם השלישית בעקבות חתימת ההסכם הקואליציוני. במשרד זכורה לבני לטובה, אך השאלה היא כמה תשקיע במשא ומתן מול הפלסטינים

צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל

בעקבות ההסכם הקואליציוני שנחתם אתמול (שלישי) בין הליכוד ל"תנועה", צפויה ציפי לבני לחזור ללשכת שר המשפטים בפעם השלישית. גורמים משפטיים העריכו כי מינויה של לבני יוביל ל"שקט תעשייתי", לאחר מספר שנים סוערות כשבראש המשרד עמדו דניאל פרידמן ויעקב נאמן. עם זאת, גורמים שונים הביעו שאלות לגבי מחויבותה של לבני לתפקיד שרת המשפטים, בזמן שהיא הופקדה גם על ניהול המשא ומתן המדיני מול הפלסטינים. אחד הגורמים מסביר כי השאלה היא כמה זמן תשקיע לבני בקידום ההליך מול הפלסטינים וכמה במשרד המשפטים.

ישיבת סיעה של התנועה בראשות ציפי לבני, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
ישיבת סיעת התנועה, היום/נועם מושקוביץ

לבני מונתה לראשונה לתפקיד שרת המשפטים בסוף 2004, בעקבות פרישת "שינוי" מממשלתו של אריאל שרון. היא כיהנה תחילה כממלאת מקום ולאחר מכן כשרת המשפטים עד לאחר הבחירות ב-2006. היא חזרה למשרד בסוף אותה שנה וכיהנה בתפקיד שלושה חודשים בין התפטרותו של חיים רמון למינויו של פרידמן. גורמים משפטיים לא זכרו את לבני כשרה שהרבתה "לרדת לשטח", אולם בתקופתה הקצרה כשרת המשפטים ניסתה לבני לקדם מספר רפורמות. תקופת כהונתה הראשונה זכורה בעיקר בשל מאבקה עם אהרן ברק על מינויה של פרופ' רות גביזון לבית המשפט העליון, בו הפסידה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

מכיוון שבארבע השנים הקרובות צפויים רק שני מינויים לבית המשפט העליון, הראשון בעוד כשנה וחצי עם פרישתה של השופטת עדנה ארבל והשני בעוד כשנתיים עם פרישתו של הנשיא אשר גרוניס, ההערכה היא שלא צפויים מאבקים רבים בחזית הזאת. כמו כן, ההערכה במערכת המשפט היא כי גם אם לבני תנסה להוביל שינויים, היא לא תנסה לעשות זאת בצורה לעומתית כמו פרידמן.

סוגיה בולטת נוספת היא עמדתה של לבני בנוגע למעמדו של בית המשפט. במערכת המשפט מאמינים כי לבני תספק למערכת גב נרחב הרבה יותר מאשר נאמן, אשר לא ניסה למנוע את מה שנתפס בעיני חלק מהציבור כגל חקיקה נגד בית המשפט העליון שקידמו חברי כנסת בליכוד. "אני מאמין שהיא תעמוד בפרץ. היא דמוקרטית אמיתית", אמר גורם משפטי. אם לשפוט על פי התבטאויותיה בשנים האחרונות, קשה להאמין שלבני תיתן יד לחקיקה שתנסה לשנות באופן מהותי את המינויים לבית המשפט העליון או שתנסה להגביל את כוחו.

אשר גרוניס בטקס הסמכת עורכי דין בבנייני האומה ירושלים, דצמבר 2012. טלי מאייר
יפרוש בעוד כשנתיים. הנשיא גרוניס/טלי מאייר

כך לדוגמא, לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק לשינוי הרכב חברי הוועדה לבחירת שופטים, אמרה לבני, אז יו"ר האופוזיציה, כי "גם בימים בהם הייתי במחלוקת עם בית המשפט על הרכב השופטים בעליון, הדיון היה ונשאר ענייני. עכשיו משתמשים בשטיקים ובטריקים כדי לקדם אנשים מטעם". היא הוסיפה כי "אם נתניהו לא יעצור את הפגיעה המתמשכת של חברי מפלגתו במערכת המשפט, הוא עצמו ייחשב שותף מלא לפגיעה בה". לבני גם התנגדה ל"חוק גרוניס", שאפשר את מינויו של נשיא בית המשפט העליון הנוכחי, אולם הבהירה כי לא התנגדה לאיש עצמו, מולו תעבוד כעת, אלא לחקיקה פרסונלית. גם היום הבהירה לבני בישיבת סיעתה כי "משרד המשפטים יאפשר לנו לקדם את השקפת עולמנו ולמנוע הקצנה שראינו בכנסת הקודמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully