וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניין של מידה: אומן לחימה נגד תוקף - מה מותר?

רענן בר-און

14.3.2013 / 11:22

תושב תל-אביב הכריע אדם שפרץ לביתו וניסה לתקוף את בתו, תוך ניצול הכשרתו באומנויות לחימה. עד כמה מותר לו לנצל את מומחיותו? עורך דין ומומחה לאומנויות לחימה מסביר

כל אדם העוסק באומנות לחימה יודע, כי אחת ממטרות אומנויות הלחימה היא הימנעות מעימות. השיעור הראשון לעוסקים באומנות לחימה - בין אם מדובר בקראטה, בקרב מגע או בקונג-פו - נסוב על ריסון עצמי ואיפוק. גם כאשר אומן לחימה נקלע להתקפה, הוא מונחה תחילה לנקוט בכל האמצעים כדי לנטרל את יריבו ולעוצרו, ורק אם הדבר אינו מועיל - להגיב באופן נחרץ.

לכל אדם בישראל קנויה הזכות להגנה עצמית, לפיה לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף תקיפה שלא כדין - כלומר תקיפה שנשקפה ממנה סכנה מוחשית של פגיעה בחיים, בחירות, בגוף או ברכוש, שלו או של זולתו. בתיקון לחוק ("חוק דרומי") נקבע כי אדם לא יישא באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף מי שמתפרץ או נכנס לבית המגורים שלו, בכוונה לבצע עבירה - כל עוד המעשה שעשה לשם הדיפת הפורץ לא היה בלתי סביר בעליל.

דרישת החוק, אם כך, היא סבירות ומידתיות: האם המעשה הפוגע היה סביר ונחוץ, בנסיבות העניין, לשם מניעת הפגיעה, והאם היה פרופורציונלי לפגיעה הצפויה.

כוח סביר - לשיקול דעתו של השופט

ומה עם המקרה הספציפי שאירע אתמול בשכונת יד אליהו בתל אביב, שבו האזרח המתגונן מפני ניסיון לשדוד את ביתו ולאנוס את בתו, מפעיל נגד התוקף את מומחיותו באומנויות לחימה? בתי המשפט בישראל לא התייחסו לעצם היות אדם מומחה לאומנות לחימה כ"נסיבות מחמירות", אלא בחנו האם עשה שימוש בתגובה וכוח סבירים לצורך ההגנה העצמית. אחרת, יהא אומן הלחימה חשוף להליך פלילי, וכן תביעה אזרחית, בהם בהחלט עשוי להינתן משקל ליכולותיו המיוחדות.

השאלה האם נעשה שימוש ב"כוח סביר" תוכרע בהתאם לשיקול דעתו ופרשנותו של השופט בכל מקרה ומקרה לפי נסיבותיו.
חובה על האדם המתגונן לעשות שימוש מינימלי בכוח על מנת להסב נזק מינימלי לתוקף. כאמור, זהו גם העיקרון ממנו נגזרות שיטות ההגנה השונות באומנות הלחימה. העובדה שמדובר במומחה לאומנויות לחימה תילקח בחשבון על ידי בית המשפט לבחינת השאלה של מידתיות וסבירות.

במקרה שלפנינו, נראה כי אין להחמיר עם המומחה לאומנויות לחימה שנזעק להגן על בתו בת השמונה ורעייתו המותקפות באישון לילה, והצליח להשתלט על התוקף החמוש בסכין ולהזעיק עזרה. אין ספק שחש סכנה מיידית ומוחשית לחייו ולחיי משפחתו. גם למומחה באומנויות לחימה יש זכות להגנה עצמית, ודמו אינו סמוק פחות מדמו של כל קורבן אחר.

אומן הלחימה זכאי לעשות שימוש בשיטות שלמד כדי להגן על עצמו או על אנשים אחרים, כאשר מדובר בתגובה וכוח סבירים לנסיבות - ואומן הלחימה המנוסה בהחלט צריך גם לדעת לשים דגש על שימוש בטכניקות הגנה באופן פרופורציונלי לגודל האיום. שיטות לחימה רבות מבוססות על דרגות האלימות בה נתקל המותקף, ועקרונות הלחימה נגזרים באופן מידתי מהנדרש בכל סיטואציה.

יש לבחון את אירועי הלילה ללא צדקנות. קשה מאוד - אף בחוכמה שלאחר מעשה - להצביע על דרך אחרת, ראויה יותר, שעמדה בפני האב להגן על משפחתו. בשום אופן אין להחמיר עם הקורבן רק משום שלמזלו הינו אומן לחימה - מה גם שמבחן התוצאה מוכיח כי לא עשה שימוש בכל שיטות הלחימה אותן רכש, ואף מיהר להזעיק עזרה בהזדמנות הראשונה שהייתה לו.

במדינה מתוקנת, אין להרשות מצב בו קורבן הופך לאשם, ואילו פורע החוק מתגונן בטענה כי "רק" פרץ, וכי המכות שספג כתוצאה מהתגוננות הקורבן היו חזקות מידי.

הכותב, עו"ד רענן בר-און , הוא מומחה לאומנויות לחימה, בצד עבודתו המשפטית

בעקבות התקיפה - מפגינים ביד אליהו קראו "לגרש את הסודנים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully