וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחדל שלאחר ההתרסקות: שברי מסוק ומסמכים מסווגים נשארו בשטח

14.3.2013 / 10:32

פרסום ראשון: עם סיום פינוי הגופות מהמסוק שהתרסק סמוך לקיבוץ רבדים, עזבו הכוחות את המקום. סריקה של וואלה! חדשות בשטח העלתה חלקים מהמסוק ומסמכים רגישים

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

(צפו בדיווח על התקרית)

עשרות חיילים, נגדים ומפקדים מחיל האוויר ומפיקוד העורף הגיעו שלשום (שלישי) לשדות החיטה שליד קיבוץ רבדים, על מנת לסרוק את מקום ההתרסקות של מסוק הקוברה שבה נהרגו סגן-אלוף (במיל') נועם רון ורב-סרן (במיל') ארז פלקסר. אל מלאכת החיפושים הצטרפו אנשי הרבנות הצבאית וענף זיהוי וקבורה, שמטרתם לאסוף את גופות החללים ולהעבירן לקבורה בחלקות הצבאיות.

משימת פינוי המסוק הסתיימה, הכוחות עזבו את השטח, ובלב שדה החיטה נותר השטח שבו התרסק כלי הטיס. בסריקה מהירה בשטח התברר שכוחות צה"ל שכחו לאסוף שברים וחלקים רבים מהמסוק. כמו כן, נשכחו במקום חלקי תצלום אווירי וחלקי מסמך צבאי. כלל לא ברור כמה זמן היו נותרים הממצאים במקום, אם כתב וואלה! חדשות לא היה מגיע לזירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלקי מסוק בשטח ההתרסקות/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם צבאי שנחשף לממצאים שהושארו בשטח, אמר לוואלה! חדשות כי "זה חוסר רגישות לא רק כלפי המשפחות השכולות, אלא גם כלפי צוות האוויר. אני לא מאמין שמישהו עשה זאת בכוונה, אבל נדרש היה לגלות יותר רגישות. למה להשאיר חלקי מסוק בשטח? אין שום סיבה לכך".

אותו גורם הוסיף כי חלקי המסמך הצבאי הם חלק מ"פנקס השתתפות" של הטייסים, מסמך שמנחה אותם על דרכי פעולה. לדבריו, "במקרה הזה, נראה כי מדובר בקשר בין כוחות שונים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אווירי שנשכח בשטח/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה התראיין לוואלה! חדשות ראש ענף זיהוי וקבורה לשעבר, סגן-אלוף ישי איתן, שכיום משמש כרב הצבאי של פיקוד המרכז. בראיון נשאל איתן בין היתר מי מקבל החלטה שאירוע הסתיים, נאספו כל החלקים ומסיימים את משימת הסריקה. הוא השיב כי "האחראי לכך הוא מפקד הכוח". איתן ציין: "בזירות אויב זה קשה יותר. בזירות סטריליות כמו בארץ יש יותר זמן לקבל החלטות. מעריכים ומנתחים לאן זה יכול להגיע על בסיס תורת הלחימה של הרבנות הצבאית, ויוצאים לחיפוש. יש יס"ר (יחידת סיור, א.ב) לכל פיקוד ואוגדה, וזו המיומנות שלהם". עם זאת, איתן הוסיף: "החשש הזה שנשאר חלק בשטח לא מרפה ממך. זה גודל האחריות". יצוין כי בשטח ההתרסקות נמצאו גם פריטים מוצנעים שבחרנו שלא לפרסם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול הובאו למנוחות שני הטייסים שנהרגו בהתרסקות, רב-סרן (במיל') ארז פלקסר וסא"ל (במיל') נעם רון. רון שהותיר אחריו אישה ושלוש בנות, אחת מהן קצינה בצה"ל, נטמן בבית העלמין במורשה. בהלווייתו הקריא אחיו מכתב פרידה שכתב נעם להוריו בשנת 2006: "אמא ואבא היקרים, אם אתם קוראים מילים אלו, כנראה שקרה לי משהו. תמיד קיוויתי שאם כבר למות, שיהיה למען מטרה חשובה ותוך ביצוע פעילות שאני אוהב, וזה כנראה התגשם". במכתבו התייחס נעם גם לאחיו הצעיר שנהרג בתאונת סנפלינג במדבר יהודה לפני 16 שנה. "אני הולך לפגוש את אייל, אליו אני מאוד מתגעגע, ועבורכם זו תהיה מכה שנייה ואני ממש מרחם עליכם. נסו לעשות הכל כדי להחזיר את החיוך והאושר לחיים. תיהנו מאלה והבנות הנפלאות, ודעו לכם שאין דבר שאייל ואני רוצים יותר משתהיו מאושרים, המשיכו להסתכל על חצי הכוס המלאה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לידיעה: "אזור התרסקות מסוק הצפע נסרק על ידי צוותים גדולים אשר איתרו ואספו את השברים. ייתכן שאזרחים אספו ממצאים מהזירה לפני שנסגרה על ידי כוחות הביטחון ושמרו אותם בידיהם, והם נקראים למסור אותם למשטרה. בגלל מאפייני השטח, גודלו ומורכבותו, לא מן הנמנע כי נותרו בו אי אילו ממצאים. כאמור, יש להעבירם למשטרה, והם ייבחנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully