וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת הרוחצים: "מומלץ להימנע מכניסה לכנרת"

קובי דוד

14.3.2013 / 4:10

חוקרי המעבדה לחקר הכנרת מתריעים מפני רחיצה בכנרת בשל פריחה של אצות כחוליות המכילות רעלנים ועלולות לעקוץ ולגרום לצריבה וגירוי בעור ובעיניים. "לא הייתי נכנס למים"

רבבות של רוחצים ונופשים צפויים לגדוש את חופי הכנרת בחופשת חג הפסח. רגע לפני שהרוחצים נוהרים בהמוניהם, חוקרי המעבדה לחקר הכנרת, חקר ימים ואגמים בישראל, מתריעים היום (חמישי) על תופעה מדאיגה המבצבצת לה מתחת לפני המים המתוקים: אצות כחוליות - "מיקרוציסטיס" - המכילות רעלנים ועלולות לגרום לצריבה וגירוי בעור ובעיניים.

אצות בכנרת. יגאל לוי
"פריחה יחסית מוגברת לעומת השנים האחרונות". האצות בכנרת, אתמול/יגאל לוי

"מדובר בפריחה יחסית מוגברת לעומת השנים האחרונות". הסבירה מנהל המעבדה לחקר הכנרת, ד"ר תמר זוהרי. "לאצות יש נטייה לצפוף על פני המים, והן עלולות ליצור גירוי וצריבה בעור ובעיניים. על ציבור הרוחצים לנהוג במשנה זהירות ולא להיכנס לקטעים בכנרת בהן ניתן לראות אצות בצבע חום צהבהב". לדברי זוהרי, לא מדובר בתופעה חדשה, אלא בפריחה של אצות שהחלה עוד בראשית שנות ה-90'. באותה העת, התגלו האצות באגם בעיקר כתוצאה מהשינויים באגן ההיקוות ותנודות במפלס אשר השפיעו על יציבות אקולוגית פחותה. "אחד הסימפטומים לכך הוא פריחת האצות בעיקר בחודשי הקיץ". ציינה זוהרי.

אצות בכנרת. יגאל לוי
"ממליץ בתקופה הנוכחית להימנע מכניסה לאגם"/יגאל לוי

לדברי פרופ' משה גופן, מומחה לאגמים החוקר את הכנרת, אחד הגורמים העיקריים לפריחה מואצת של אצות הוא כניסה של חנקן אל מים האגם. "מה שממאיץ את הדחיפה ליצור פריחה של האצות הרעילות הם ריכוזים גבוהים של חנקן במים". הסביר פרופ' גופן. "אנו עדים לפריחה מוגברת בעיקר בשל שיטפונות מי הגשם שסחפו אחריהם כמויות גדולות של חנקן".

לדברי חוקר נוסף במעבדה לחקר הכנרת, פרופ' אסף סוקניק, "במצב הנוכחי לא הייתי נכנס לרחוץ באגם עד שהאצות ייעלמו, מיד עם חודשי הקיץ החמים והרוחות העזות בצידה המזרחי של הכנרת שיפזרו אותן באופן סופי", הסביר. "אנחנו אכן מודעים לבעיה לכך שבנקודות מסוימות ישנו ריכוז גבוה של האצות הרעילות. חשוב לציין כי האצות הרעילות לא פוגעות בטיב המים, אלא רק עלולות ליצור אלרגיות שונות בקרב הציבור. אני הייתי ממליץ בתקופה הנוכחית להימנע מכניסה לאגם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully