וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה: למרות הזינוק במפלס, סכר דגניה לא ייפתח

קובי דוד

8.2.2013 / 16:00

בעקבות שיא של עשור במפלס הכנרת קיוו מומחים ואנשי מקצוע כי ניתן יהיה לפתוח את הסכר המפורסם שנסגר לפני יותר מעשרים שנה. אך נראה כי החודש הנוכחי יקלקל את התכניות

הכנרת רשמה החורף שיא של עשור: מתחילת העונה, טיפס המפלס ב-1.85 מטרים. רק בחודש שעבר נרשמה עלייה של כ-1.24 מטרים, 80 סנטימטרים מתוכם נוספו בתוך שבוע אחד, ו-22 סנטימטרים – ביממה אחת. כמדי שנה בחודשי החורף, רשות המים הפסיקה את השאיבה מהאגם, מה שתרם, כמובן, לעלייה במפלס. בעקבות גשמי הברכה של ינואר, קיוו מומחים ואנשי מקצוע כי הכנרת תתמלא וכי ניתן יהיה לפתוח את סכר דגניה המפורסם בדרום האגם. הסכר נסגר לפני יותר מעשרים שנה בגלל מיעוט המשקעים. כעת נראה כי התקווה נגוזה; פברואר מסתמן כחודש שחון, יחסית.

מפלס הכנרת עולה מהגשמים. ג'יליס
המפלס זינק ב-1.24 מטרים בחודש אחד. הכנרת/ג'יליס

"אנחנו נתקרב מאוד לפתיחת הסכר, בדומה לשנת 2003", מסביר מנהל יחידת הגליל בחברת "מקורות" אלון לב, שבין היתר אחראי על תחנת סכר דגניה. "אבל נראה שהסכר כבר לא ייפתח. בכל עשור אנחנו עדים למערכת גשם גדולה המעלה את מפלס הכנרת. בעונת החורף הנוכחית נשבר שיא בעליית הכנרת בחודש ינואר, אך יחד עם זאת עד כה בחודש פברואר לא נרשמו אירועי גשם חריגים".

לדברי לב, אנשי המקצוע בשטח נערכים לאפשרות שהסכר ייפתח, אבל יודעים שכנראה לא יזכו ללחוץ על המתג שמפעיל אותו. "אנחנו עושים הכנות מבחינה מכנית של המערכות התומכות בסכר", הוא מסביר. "גם ב-2003 צפו שהסכר ייפתח, אבל ברגע האחרון התוכניות השתנו".

שלושה מטרים עד סוף החורף?

מנהל תחום מים עילאיים ברשות המים, ד"ר עמיר גבעתי, מסביר כי מפלס הכנרת עשה צעד חריג ביותר השנה. "בעונה שלמה המפלס צפוי לעלות ב-1.6 מטרים לכל היותר. זאת אומרת שאנחנו כבר בעודף של 20 סנטימטרים על פני כל עונה חורפית בעשר שנים האחרונות".

גבעתי סבור כי מפלס הכנרת ישלים עלייה של כשלושה מטרים עד לסוף החורף. "אנחנו עדים בכל בוקר לעלייה של שניים-שלושה סנטימטרים. למרות שתחזית מזג האוויר לא מנבאת לנו מערכות גשם חריגות, אני מאמין שעד תחילת אפריל, יטפס מפלס הכנרת בעוד 1.2 מטרים - מה שאומר שנהיה חצי מטר מתחת לקו האדום העליון העומד על 209.5-". עם זאת, מציין גבעתי, במרץ תתחדש שאיבת המים מהכנרת אל המוביל הארצי והעלייה במפלס תיבלם.

גם הספיקות בנחלים הצליחו לשבור שיא זרימה שנראה בפעם האחרונה לפני עשרים שנה. ראש מדור ניטור ונחלים ברשות הטבע וגנים, הלל גלזמן, הופתע מהנתונים. "הירדן זרם חזק מאוד במהלך חודש ינואר - 150 קוב לשנייה, זרימה כזו נצפתה באחרונה רק ב-1992. גם החצבני שבר שיא עם 90 קוב לשנייה. הזרימות החזקות הביאו להצפות באזורים נרחבים בצפון, בעיקר בשדות החקלאים של עמק החולה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
החצבני עולה על גדותיו, ינואר 2013. משה אסרף, ג'יליס
90 קוב לשנייה. החצבני בחודש שעבר/ג'יליס, משה אסרף

גם גלזמן מעריך שסכר דגניה כבר לא ייפתח. "בחודש ינואר קיבלנו את רוב הכמות העונתית, לכן היו זרימות חזקות בכל נחלי הצפון. פברואר מסתמן כשחון יחסית בגשמים. במרץ לא ניתן לדעת מה יהיה. לפי המצב הנוכחי לא נגיע לפתיחת הסכר".

עוקבים אחרי פריחת האצות

לצד השמחה וההתרגשות מעליית מפלס הכנרת, מומחים מסבירים כי עלולות להיות לכך גם השלכות שליליות על המרקם האקולוגי באגם. "חל שיפור מהותי באיכות המים בשל ירידה במליחות", מסביר מנהל תחום ניטור כנרת ברשות המים, ד"ר דורן מרקל. "יחד עם זאת, אנחנו עוקבים אחר פריחה של אצות מיקרוציסטיס שצפויות להגיע בבוא האביב. מדובר באצות לא טובות לאגם, מאחר שהן מכילות רעלנים. קשה לומר אם מדובר בפריחה גדולה יותר מאשר בשנה שעברה, לכן חשוב לנו לעקוב אחר הנתונים".

ברשות המים הבחינו באחרונה כי אצות הפירדיניום חזרו לפרוח באגם לאחר עשור בו הן הלכו ופחתו. מדובר באצה חד-תאית גדולה יחסית, הצובעת את המים בצבע חום-אדום ומשווה למי הכנרת טעם וריח בלתי נעימים. "כרגע לא נרשמה פריחה חריגה של האצה, אלא סממנים לכך שהיא תלך ותפרח בחודשי הקיץ. חשוב לציין כי האצה הזו הלכה ופחתה בשנים האחרונות. אנו מקווים שגם השנה לא ייווצר מצב של פריחה גדולה בקרקעית האגם".

עם זאת, מרקל סבור כי עליית המפלס תרמה לאיכות הדגה באגם ופתרה את בעיית הצמחייה הפראית, שצפויה להירקב בחודשי הקיץ החמים. "על פי התחזית, אוכלוסיית הדגים הולכת לגדול בחודשים הקרובים, זאת בשל עליית המפלס שהוביל להיווצרות של אזורי רבייה רבים לאורך האגם. מה גם שמים כיסו כמעט באופן מלא את הצמחייה הפראית בתוך המים, ובמקומות השורשים ניתקו מקרקעית האגם. אנחנו מקווים כי הצמחייה לא תהווה מטרד בעבור הרוחצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully