וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההנחיה: נשים לא מעידות בפני רשמי נישואין

27.3.2013 / 13:14

ברבנות הראשית הצהירו כי תותר עדות נשים בהליך רישום הנישואין, אך בדיקת וואלה! מגלה כי ההוראה אינה מיושמת בשטח. וגם: מה הסיכוי כי יהיו הקלות נוספות בעדות נשים?

ברבנות הראשית ובמועצות הדתיות הכריזו בתחילת השנה כי נשים תוכלנה להעיד על רווקותם של בני הזוג המבקשים להירשם לנישואין, אך בדיקת וואלה! חדשות מגלה כי ההוראה לא מיושמת וזוגות רבים אינם מכירים את הנוהל החדש. מהרבנות הראשית לישראל נמסר כי הנוהל החדש הופץ למועצות הדתיות בחוברת נהלים.

גבר ואשה שנרשמים לנישואין במועצה דתית, מתבקשים להביא שני עדים שיעידו כי בני הזוג אינם נשואים או מעוכבי חיתון. עד לאחרונה נאסר על נשים ברוב המועצות הדתיות בארץ להעיד על רווקותם של בני זוג, לכאורה כחלק מהתפישה הפוסלת עדות נשים בנושאים שונים.

הרב מצגר: "התקשורת מגזימה בנושא הדרת נשים". רדיו קול חי,
הרב יונה מצגר/רדיו קול חי

עמותת "עתים", שאנשיה פועלים להענקת מידע וייעוץ בנושאי הדת היהודית לציבור, דרשה בשנה האחרונה מהרבנות לשנות נוהג זה, וביקשה להבהיר כי גם נשים רשאיות להעיד על רווקות בעת הרישום לנישואין. הסיבה לדרישה הייתה כי לעדות כזו אין משמעות הלכתית ומדובר בפרוצדורה מנהלית בלבד. גורם ברבנות אף מודה כי בדיעבד "לא הייתה סיבה לאסור עדות נשים על רווקות" וכי "אין הסבר אמיתי מדוע זה לא התאפשר".

בחודש ינואר הודיע הרב האשכנזי הראשי, יונה מצגר, בראיון לגלי צה"ל כי זה כשנה קיימת החלטה עקרונית בנושא, וכי "בשבועות הקרובים" תועבר הוראה מפורשת למועצות המקומיות לקבל עדות של נשים על רווקות בני זוג. בעיתון "ידיעות תל אביב" פורסמה ידיעה על ארגון מחדש במועצה הדתית בתל אביב, שבה נכתב כי כבר עתה מותרת, בהנחיית הרבנות הראשית, עדות נשים על רווקות. את השינוי הסבירו ברבנות מתוך שאיפה "ליישר קו" בין כלל המועצות הדתיות בארץ, שכן בכמה מועצות דתיות נהגו לקבל עדות נשים.

למרות ההצהרה של הרב מצגר, מבדיקה של וואלה! חדשות עולה כי הרבנות הראשית לא מפיצה את דבר המדיניות החדשה ובוודאי שאינה מעודדת אותה. כמה זוגות שנרשמו באחרונה במועצות דתיות באזור המרכז מעידים כי כלל לא שמעו על הנוהל החדש. "הרב לא אמר לי שום דבר לגבי הנושא הזה", מספרת אנה מתל אביב, שנרשמה ברבנות לפני כחודש. "הם רק אמרו שצריך להביא שני עדים וכיוון שידענו שצריך גברים – אז הבאתי ידידים שלי במקום חברות קרובות. לא היה שם שום שלט או הצהרה מצד הרבנים שהמדיניות שונתה", אמרה. זוג אחר סיפר כי לפני הרישום ברבנות שניהם ערכו בדיקות ברשת האינטרנט לגבי הנהלים - שם עלתה הדרישה המפורשת לעדים גברים. באתרי האינטרנט של המועצות הדתיות בתל אביב וברמת גן עדיין כתוב שכדי להעיד על רווקות נדרשים "שני עדים גברים". באתר של המועצה הדתית בחבל מודיעין מצוינת הדרישה ל"שני עדים" בלבד, בעוד שבאתרי המועצות הדתיות בראשון לציון ובחיפה מצוין כי ישנה דרישה ל"שני עדים/ות יהודים/ות. הדרישה לעדים גברים חוזרת גם במענה הקולי של המועצות הדתיות בלוד, נתניה וברמת גן.

הרב דוד סתיו. עומר מירון
לא מכיר את ההנחיה. יו"ר ארגון צהר, הרב דוד סתיו/עומר מירון

גם בארגון צהר, שחבריו מחתנים כ-3,000 זוגות בכל שנה – רובם חילונים, לא שמעו על ההנחיה החדשה של הרבנות הראשית. הרב דוד סתיו, יושב ראש ארגון רבני צהר ורב היישוב שוהם, אמר לוואלה! חדשות כי "שמעתי את הרב הראשי מתראיין בגלי צה"ל ואמרו לי שזה נמצא בקובץ הנחיות, אבל ההוראה עצמה לא הגיעה אלינו – לא אל צהר ולא אל שהם. בארגון החמירו בנושא הזה עוד יותר מהרבנות, ומבחינה זו דבר לא השתנה אצלנו בחודשיים האחרונים". הרב סתיו, נציג הציונות הדתית שנתפש כרב מתון, מתמודד בימים אלה בבחירות לתפקיד הרב האשכנזי הראשי. הוא זוכה לתמיכה של מפלגות המזוהות עם ציבור חילוני, בהן ישראל ביתנו, התנועה ויש עתיד. עם זאת, הוא מביע תמיהה על החלטת הרבנות להקל בנושא של עדות נשים על רווקות. "אני עד היום חשבתי שמדובר באקט הלכתי. אם הרבנות החליטה שלא, אז אולי צריך הסדר רחב יותר. אולי גם הדרישה לשני עדים היא מיותרת, ואפשר להסתפק בהצהרה של החתן".

כמועמד לתפקיד הרב ראשי, אתה בעד הקלה נוספת בנושא של עדות נשים?

"יש שתי הגדרות בנושאים של מתן עדות. יש עדות שעניינה אמינות, ובכל מקום שנוגע לענייני אמינות, הרי שאשה היא נאמנת בדיוק כמו איש. אבל יש קבוצת נושאים מסוימת שבה ההלכה פטרה מנשים את המצווה הזו. אני לא מכיר פסק הלכה בנושא ולא רואה רב אורתודוקסי בעולם שיאשר עדות נשים בחופה".

אין בכך דרישה שמעט משפילה כלות שרגילות למציאות אחרת?

"אף אחד לא טוען שטקס החופה היהודי משפיל את האשה. אם יש טענה כזו, אני יכול להסביר למה זה לא. מהותו של הטקס היהודי הוא שהגבר מחזר אחרי אהובתו ומבקש ממנה להיות מיוחדת, להתקדש לו. הטקס אינו משפיל אדם, הוא רק מרומם אותו". הרב שי פירון, מספר 2 במפלגת יש עתיד ומי שמייצג יהדות אורתודוקסית מתקדמת, בחר שלא להתייחס לסוגיית עדות נשים, למרות בקשת וואלה! חדשות.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה כי "הנוהל המאפשר לנשים להעיד בתעודת רווקות תקף, והוא והופץ למועצות הדתיות בחוברת נהלים שנשלחה מהרבנות הראשית לישראל. כמו כן המשרד לשירותי דת הפיץ את ההנחיה למועצות הדתיות, בחוזר מנכ"ל ואף בסבב טלפונים אישי לכל מנהלי מחלקות הנישואין. הגם שהנוהל עצמו מיושם, ייתכן שכמה מהמועצות הדתיות עדיין מתעכבות ביידוע הציבור לגביו במענה הטלפוני המוקלט ובאתרי האינטרנט. הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת פועלים כדי לוודא את יישום הנוהל הן בפועל והן באופנים שבהם המועצות מיידעות את הציבור אודותיו. כל דיווח שיתקבל אודות הפרה של הנוהל יטופל במלוא תשומת הלב. המועצות הדתיות מנהלות רישום מסודר של כל הזוגות הנישאים. עם זאת, מגדר העדים בתעודת הרווקות לא מפולח ולכן אין ברשותנו נתונים אודות מספר הנשים המעידות בתעודת רווקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully