וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשן לבן: כיצד ייבחר היום האפיפיור החדש?

וואלה! חדשות ורויטרס

12.3.2013 / 0:07

היום יתכנסו 115 קרדינלים כדי לבחור את מנהיג הכנסייה הקתולית, שיחליף את בנדיקטוס ה-16. כמה הצבעות יידרשו, מי המועמדים המובילים, ומתי נדע מי נבחר?

חודש לאחר שהודיע האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16, על התפטרותו המפתיעה, בקרוב יידעו סוף סוף המוני המאמינים הקתולים ברחבי העולם מי יהיה האפיפיור הבא. הבחירות ייפתחו היום (שלישי) על פי כל כללי הטקס ההיסטוריים, אך עם כמה התאמות לעידן המודרני. על אף שמעטה סודיות יאפוף גם הפעם את התהליך, ישנם בכל זאת פרטים הידועים אודותיו, אותם גומעים המאמינים הרבים בעניין.

מיהם המועמדים המובילים?

לתפקיד האפיפיור ה-266 במספר יכולים להיבחר כל אחד מ-115 הקרדינלים המכהנים כיום. עם זאת, ישנם מספר מועמדים מובילים, וכמה מהם אף עשויים לחולל היסטוריה בעצם בחירתם. עד היום, מועמדותם של אמריקנים לתפקיד נראתה בלתי סבירה, ככל הנראה מפני שבוותיקן חשו שכוחה של המעצמה הוא עצום ממילא. עם זאת, השנה נראה כי לשני קרדינלים אמריקנים, קרדינל ת'ימותי דולאן, הארכיבישוף של ניו יורק, וקרדינל שון פטריק או'מאלי, הארכיבישוף מבוסטון, יש סיכויים לא רעים להיות האפיפיור הראשון מארה"ב.

נאומו האחרון של האפיפיור בנדיקטוס ה-16. הוותיקן, 27 בפברואר 2013. רויטרס
נפרד במפתיע מהכנסייה. בנדיקטוס ה-16/רויטרס

עם זאת, אם הוותיקן עדיין לא מוכן למינוי של אפיפיור אמריקני, נראים גם הסיכויים של הקרדינל מארק קלה מקוויבק מצוינים. קלה פעל במשך שנים ארוכות בדרום אמריקה, שם מרוכזים מרבית המאמינים הקתולים בעולם. עם זאת, הקרדינל הברזילאי אודילו שרר נחשב למועדף על הקהילה הדרום אמריקאית, לצד הקרדינל חורחה מריו בורגליו. הארכיבישוף של מילאנו, קרדינל אנג'לו סקולה, נחשב למועמד שסיכוייו גבוהים ביותר, גם משום מוצאו האיטלקי ומשום שהוא ידוע כקרדינל נקי כפיים ששערוריות הוותיקן לא דבקו בו. המאמינים באפריקה מקווים שבפעם הראשונה יתמנה לתפקיד אפיפיור מהיבשת: הקרדינל פיטר טורקסון מגאנה הוא המועמד האפריקני המוביל. שמות בולטים נוספים הם הקרדינל פיטר ארדו מהונגריה וקרדינל לאורנדו סנדרי מארגנטינה. למרות הדומיננטיות של חלק מהקרדינלים, נראה שאיש מהם לא יזכה ל-77 הקולות הנחוצים בהצבעות הראשונות, ולכן ייתכן שמישהו מהקרדינלים האחרים יפתיע וייבחר.

החשמן פיטר טורקסון מגאנה. הוותיקן, מרץ 2013. רויטרס
האפיפיור האפריקני הראשון? הקרדינל פיטר טורקסון/רויטרס

היכן ייבחר האפיפיור הבא?

הקרדינלים יתכנסו אחר הצהריים בקפלה הסיסטינית, ממש מתחת לתקרה הידועה שעליה ציורו של מיכאלאנג'לו, בו נראית ידו של אלוהים כמעט נוגעת בידו של האדם הראשון. בלילה, הם ילונו במלון הוותיקן הצמוד לכנסיית פטרוס הקדוש. על האורחים המכובדים נאסר בתכלית האיסור לתקשר עם העולם שבחוץ, ולעשות שימוש בטלפונים, טלוויזיה וברשת האינטרנט.

תולדות הבחירות: כמה זמן הן אמורות להימשך?

שמן הלטיני של הבחירות שייערכו מחר הוא הקונקלבה, והן החלו עם בחירתו של סלסטין הרביעי בשנת 1241, אז ננעלו הקרדינלים לרגל הבחירות בתוך ארמון מתפורר. הקונקלבה הארוכה ביותר התקיימה במאה ה-13 ונמשכה שנתיים, תשעה חודשים ויומיים. עם זאת, אורכן הממוצע של תשע הקונקלבות האחרונות של המאה ה-20 עמד על כשלושה ימים. הקונקלבה האחרונה, בה נבחר בנדיקטוס ה-16 ב-2005, נמשכה 24 שעות בלבד.

כיצד תיערך ההצבעה?

ההצבעה הראשונה תיערך היום, והחל ממחר יצביעו הקרדינלים פעמיים בכל בוקר ופעמיים בכל ערב. אם הבחירות יימשכו עד אז, ביום שבת תושבת ההצבעה. ההצבעות יימשכו עד שאחד המועמדים יזכה ברוב של שני שלישים מהקולות.

כינוס קרדינלים בוותיקן לקראת בחירת האפיפיור הבא, 6 במרץ 2013. רויטרס
77 קולות דרושים כדי לבחור באפיפיור/רויטרס

איך יוצרים עשן לבן?

הפתקים שבאמצעותם מצביעים הקרדינלים יישרפו לאחר כל הצבעה, והעשן שייווצר ישוחרר פעמיים ביום אל האוויר באמצעות הארובה בקאפלה. עם זאת, עד שתיעשה בחירה סופית, צבעו יהיה שחור. כדי ליצור עשן לבן, אשר יאותת לעולם כי נבחר האפיפיור החדש, יוסיפו אל המדורה הקטנה גם גופרית שתשנה את צבעו.

מתי ואיך נדע את זהות האפיפיור?

לאחר שהעשן הלבן ישוחרר לאוויר הוותיקן, ייצא אחד הקרדינלים אל המרפסת ויכריז בלטינית: "אני מודיע בשמחה, יש לנו אפיפיור". הוא ידווח על זהותו של מנהיג הכנסייה הקתולית החדש בשלושת שמותיו: שמו מלידה, שמו הלטיני, ושמו הרשמי שיינתן לו עם תפקידו החדש. בין שמותיהם של האפיפיורים הנבחרים היו בעבר ג'ון (23 פעמים), גרגורי (16 פעמים), בנדיקטוס (16 פעמים) וקלמנט (14 פעמים). לאחר מכן, יצעד קדימה האפיפיור עצמו ויברך את הקהל שיתאסף בכיכר פטרוס הקדוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully